چشم‌انداز اقتصادی آ‌سه‌آن در 2018

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۱۹

گروه جهان| کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا که ماه‌های پایانی سال 2017 را با موفقیت‌های اقتصادی قابل ‌قبولی پشت سر گذاشتند، توانستند با توجه به ترکیبی از صادرات زیاد و تقاضای محلی پایدار، زمینه رشد مناسب 5.1درصدی را نیز برای سال 2018 قابل پیش‌بینی کند.

به گزارش ایرنا، اقتصاددانان با ارجاع به صادرات محصولات الکترونیک و همچنین افزایش اقتصاد داخلی اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ‌سه‌آن) معتقدند که این اتحادیه در سال 2018 نیز کارنامه اقتصادی مثبتی خواهد داشت. نتایج برخی تحقیقات اقتصادی در مورد پنج کشور عضو آ‌سه‌آن شامل: اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند نشان می‌دهد که این کشورها در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی به‌ترتیب رشد اقتصادی 5.3، 5.7، 6.7، 2.9 و 4.2درصدی را تجربه کرده‌اند و بدین‌ترتیب مجموع رشد اقتصادی آسه‌آن به 4.9 درصد می‌رسد. با توجه به اینکه آسه‌آن سال 2016 رشد اقتصادی 4.4درصدی و در 2017 رشد اقتصادی حدود 5درصدی داشت، اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که این اتحادیه سال جاری میلادی را با رشد اقتصادی 4.9 درصدی به پایان برساند.

مالزی، سنگاپور و تایلند سال گذشته میلادی عملکرد قابل‌قبول‌تری نسبت به سایر کشورهای عضو این اتحادیه داشتند و رشد اقتصادی بیشتری را ثبت کردند و توانستند به‌ترتیب با افزایش 0.4، 0.7 و 0.3 درصدی رشد اقتصادی سال مالی خود را به پایان برسانند که نشان می‌دهد، سنگاپور رشد بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌ها داشته است. پیش‌بینی شده که این سه کشور سال 2018 را نیز با رشد اقتصادی 5.1 درصد که 0.4درصد بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی است به پایان برسانند. از جمله عواملی که باعث رشد اقتصادی منطقه شده، می‌توان به مولفه‌های داخلی از جمله تقاضا اشاره کرد که باعث شده اندونزی که در سال گذشته رشد اقتصاد 5.1 را تجربه کرده بود در سال جاری رقم 5.4 و فیلیپین نیز رقم 6.7 درصد را برای سال 2017 و همین رقم را برای سال جاری میلادی حفظ کند. آن‌گونه که رشد اقتصادی فیلیپین نشان می‌دهد، رقم 6.7درصد برای این کشور در مقایسه با سایر کشورهای عضو رقم بسیار بالایی است.

از نظر تورم نیز کشورهای منطقه با وجود برخی آشفتگی‌های سیاسی در منطقه از جمله میانمار و همچنین برخی عوامل خارجی از قبیل ابهام در سیاست‌های اقتصادی امریکا توانستند نرخ تورم را در ماه نوامبر سال گذشته در سطح 2.9درصد نگه دارند. بر اساس تخمین‌های صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر سال گذشته اندونزی بیشترین تولید ناخالص داخلی منطقه را با رقم هزار و 92 میلیارد دلار به خود اختصاص داد و پس از آن نیز به‌ترتیب کشورهای تایلند، فیلیپین، مالزی، سنگاپور، ویتنام، میانمار، کامبوج، لائوس و میانمار قرار داشتند.

 

 

ارسال نظر