کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۰۲

دعوت از حیدر العبادی برای سفر به ترکیه

دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرده وزیر خارجه ترکیه در جریان سفرش به بغداد از حیدر العبادی دعوت کرده که به ترکیه سفر کند. به گزارش سومریه‌نیوز، دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرده وی در دفتر کارش از مولود چاووش‌اوغلو و هیات همراهش استقبال کرده و طرف ترکیه‌یی از العبادی خواسته که به ترکیه سفر کند. در جریان این دیدار وزیر خارجه ترکیه بر حمایت کشورش از وحدت و یکپارچگی عراق و نیز ثبات این کشور تاکید کرده است.

پاکستان دخالت در حمله کابل را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با انتشار پست توییتری، اتهامات افغانستان مبنی بر مشارکت کشورش در حمله تروریستی کابل را رد کرد. به گزارش ایرنا، وزارت کشور افغانستان مدعی شده بود که حمله به هتل اینترکانتیننتال در پاکستان طراحی شده و از سوی شبکه حقانی اجرا شده است. در جریان این حمله 19 نفر کشته و 12 نفر زخمی شدند.

اردنی‌ها فقیرتر شده‌اند

در پی اجرای برخی برنامه‌های دولتی از جمله افزایش مالیات و قیمت‌ها در اردن، میزان فقر مردم این کشور را در 2016 میلادی20درصد افزایش داشته است. به گزارش الجزیره، سطح فقر اردنی‌ها در 2010 میلادی 14درصد بوده است. این نخستین‌بار است که در چند سال اخیر یک نهاد رسمی در اردن آمار فقر را اعلام می‌کند. دولت اردن درصدد آن است که بهای نان یارانه‌یی را تا دو برابر افزایش دهد و در مقابل برای جبران این افزایش بها، سالانه مبلغی را به خانواده‌های کم‌درآمد اختصاص دهد.

کویت از روسیه گاز وارد می‌کند

وزیر انرژی روسیه گفته با همتای کویتی خود درخصوص صادرات گاز به این کشور مذاکره کرده است. به گزارش ایرنا، الکساندر نوواک که در نشست کمیته مشترک وزرای ناظر بر اجرای توافق کاهش تولید اوپک در مسقط به‌سر می‌برد، گفته با وزیر کویتی درخصوص امکان صادرات گاز طبیعی به این کشور برای یک دوره طولانی، به‌کارگیری مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌یی و توافق کاهش تولید نفت گفت‌وگو کرده است. شرکت گازپروم روسیه میزان صادرات گاز طبیعی در 2017 را به سطح بی‌سابقه ‌179میلیارد مترمکعب رسانده است.

حضور قطر در نشست مشورتی ناتو

قطر پس از یک هفته از امضای قرارداد همکاری امنیتی با ناتو برای نخستین‌بار در نشست مشورتی این سازمان شرکت می‌کند. وزارت خارجه قطر اعلام کرده در این نشست مسائلی چون امنیت منطقه‎یی، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و جنگ‌های سایبری بررسی خواهد شد. تمام چهار کشور شرکت‌کننده در این نشست (بحرین، کویت، قطر و امارات) توافق‌های جداگانه‌یی را با ناتو منعقد کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر