امریکا برای جنگ کره آماده می‌شود؟

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۹۵
امریکا برای جنگ کره آماده می‌شود؟

گروه جهان

یک روز پس از اینکه رهبران 20 کشور جهان از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره‌شمالی با هدف توقف فعالیت‌های هسته‌یی این کشور حمایت کردند، نمایندگان کره‌شمالی و کره‌جنوبی چهارشنبه برای سومین بار در ۱۰روز گذشته با یکدیگر دیدار کردند. در جریان این دیدار بار دیگر موضوع مشارکت شهروندان کره‌شمالی در المپیک زمستانی کره‌جنوبی مطرح شد. در همین حال یک مقام امریکایی از آغاز آمادگی پنتاگون برای جنگ با کره‌شمالی خبر داده است.

به گزارش یورونیوز، ریاست هیات کره‌شمالی را «جون‌جونگ‌سو» معاون کمیته «اتحاد صلح‌آمیز سرزمین مادری» و ریاست هیات کره‌جنوبی را «چون‌هائه‌سونگ» معاون وزیر اتحاد این کشور، برعهده داشت. این گفت‌وگوها بار دیگر در «خانه صلح» در بخش جنوبی روستای مرزی در منطقه حائل میان دو کشور برگزار شد. پیش‌تر در دومین دور از گفت‌وگوها نیز کره‌شمالی موافقت کرد تا ارکستر ۱۴۰ نفره‌یی شامل ۸۰ نوازنده و ۶۰ خواننده را برای اجرای برنامه در جریان المپیک زمستانی به کره‌جنوبی اعزام کند. کره‌شمالی قصد دارد علاوه بر ورزشکاران و اعضای این ارکستر، هیات بزرگی از نمایندگان را برای شرکت در مراسم المپیک به کره‌جنوبی بفرستد. سئول نیز به دنبال آن است که تیم واحدی از زنان دو کره را برای رقابت‌های هاکی روی یخ، تشکیل دهد.

 توافق بزرگ برای اعمال تحریم‌

دور سوم گفت‌وگوهای دو کره در حالی برگزار شد که مقام‌های 20 کشور جهان با حضور در نشستی که به میزبانی کانادا و ایالات متحده در شهر ونکوور برگزار شد، اعلام کردند با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره‌شمالی با هدف توقف فعالیت‌های هسته‌یی این کشور موافق هستند. با وجود این، کشورهای حاضر در نشست که در جریان جنگ دو کره در سال‌های 53-۱۹۵۰ میلادی حامی سئول بودند اعلام کردند که با از سرگیری گفت‌وگوها میان دو کره موافقند و امیدوارند که این مذاکرات منجر به کاهش تنش‌ها در منطقه شود. آنها تاکید کردند که اتخاذ یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران کره امری ممکن و ضروری است.

شرکت‌کنندگان در نشست ونکوور همچنین با انتشار دو بیانیه تاکید کردند که ضروری است علاوه بر اطمینان از اجرای کامل تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی، برای اعمال تحریم‌های یکجانبه و اقدامات دیپلماتیک بیشتری فرای تحریم‌های شورای امنیت نیز وارد عمل شوند. در جریان این نشست رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا، با اشاره به افزایش تهدیدهای کره‌شمالی، به پیونگ‌یانگ هشدار داد که چنانچه حاضر به مذاکره نشود، ممکن است با واکنش نظامی مواجه شود.

چین چهارشنبه در واکنش به نشست ونکوور در غیاب این کشور اعلام کرده که تفکر جنگ سرد عامل برگزاری نشست اخیر امریکا و هم‌پیمانانش در ونکوور کانادا به بهانه مقابله با تهدید هسته‌یی کره‌شمالی است.

به گزارش آسوشیتدپرس، چین همچنین هشدار داده این اجلاس خطر ایجاد اختلاف‌نظر بین‌المللی بر سر مساله هسته‌یی کره‌شمالی را به همراه دارد. «لوکانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است: «کنار گذاشتن این کشور و دیگر دست‌اندرکاران مساله کره‎شمالی از این نشست هیچ کمکی برای حل این مساله نخواهد کرد. اینکه نشستی تشکیل دهیم که طرف‌های مهم مساله هسته‌یی شبه‌جزیره کره در آن شرکت نداشته باشند هیچ کمکی به یافتن راه‌حلی مناسب برای این مساله نخواهد کرد. واقعیت این است که جامعه بین‌الملل مشروعیت و نمایندگی این نشست را از همان ابتدا مورد تردید قرار داده است.»

 آمادگی چراغ‌خاموش برای جنگ

در شرایطی که کره‌جنوبی تلاش دارد تا با مذاکره و دیپلماسی ورزشی از تنش‌ها با همسایه شمالی خود بکاهد، یکی از قانونگذاران ارشد جمهوری‌خواه صراحتا اعلام کرده که ارتش امریکا در حال اجرای تمرین‌های بسیار جدی برای یک درگیری احتمالی با کره‌شمالی است. خبرگزاری فرانسه به نقل از مک تورنبری از اعضای جمهوری‌خواه کنگره که ریاست کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان را برعهده دارد، نوشته است که دولت ترامپ با دقت در حال بررسی گزینه‌های خود است.

تورنبری به گروهی از خبرنگاران گفته است: «دولت با جدیت تمام در حال بررسی است که در صورت اجرای گزینه‌های نظامی علیه کره‌شمالی چه مواردی دخیل خواهد بود. تدابیر آموزشی بسیار جدی است. ارتش روند آماده‌باش را دارد و امیدواریم که هرگز به استفاده از آنها نیازی نشود.»

نشریه نیویورک‌تایمز نیز پیش‌تر نوشته بود که تمام ارتش، افسران و نیروهای امریکایی به صورت مسکوت در حال آماده‌سازی برای جنگ احتمالی هستند.

در این گزارش با اشاره به تمرین‌های نظامی ارتش امریکا در ماه گذشته آمده است: «مجموعه‌یی از 48 هلیکوپتر آپاچی و شنوک، نیروهای خود را از پایگاه فورت‌برگ در کارولینای شمالی حرکت دادند و با اهداف نظامی و تجهیزات آتش واقعی تمرین کردند. دو روز بعد در آسمان نوادا، 119 سرباز چترباز در تمرین شبیه‌سازی شده تهاجم دشمن از هواپیما در تاریکی شب بیرون پریدند. ماه آینده هم در مراکز نظامی سراسر امریکا بیش از هزار سرباز تمرین‌های نظامی خواهند داشت تا بیاموزند که چطور مراکزی را برپا کنند تا از این طریق نیروهای ارتش را به سرعت به خارج از مرز انتقال دهند. پنتاگون همچنین قصد دارد تا در شروع ماه آینده مصادف با المپیک زمستانی در کره جنوبی نیروهای بیشتری برای عملیات ویژه به شبه‌جزیره کره ارسال کند. برخی مقامات گفتند که این گام ابتدایی برای شکل‌گیری نیروها در شبه‌جزیره کره، همانند استقرار نیروها برای مبارزه در سوریه و عراق است. اما برخی هم معتقدند این برنامه برای مبارزه با اقدامات تروریستی در این بازی‌ها است. پنتاگون هفته گذشته نیز اعلام کرد که 3 بمب‌افکن B-2 و خدمه آن از پایگاه میسوری به گوام اعزام شده‌اند. این اقدامات ظاهرا بخشی از تمرین‌های نظامی معمول وزارت دفاع امریکاست اما قلمرو و محدوده زمانی این تمرین‌ها نشان از تمرکز روی آماده‌سازی ارتش برای اتفاقات احتمالی در کره‌شمالی دارد.»

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن چندین ماه بسیار بالا بود چرا که رهبر کره‌شمالی مکررا آزمایش‌های موشکی با توانایی بالقوه حمل یک کلاهک هسته‌یی انجام می‌داد و امریکا را به حمله احتمالی تهدید می‌کرد. گرچه تنش‌های جهانی هفته گذشته با از سرگیری مذاکرات میان دو کره اندکی کاسته شده بود اما جنگ لفظی امریکا-کره‌شمالی سه‌شنبه با اظهارات کیم‌جونگ‌اون برای محکوم کردن توئیت ترامپ که گفته بود دکمه هسته‌یی او بزرگ‌تر از دکمه کیم جونگ اون است، مجددا آغاز شد. رهبر کره‌شمالی چنین سخنانی را «اسپاسم یک دیوانه» و «پارس کردن یک سگ هار» توصیف کرد.

 

ارسال نظر