کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۶۵

سفر اردوغان به قزاقستان آذربایجان و امریکا

رییس‌جمهور ترکیه بعد از تعطیلات عید قربان قرار است به 3 کشور قزاقستان، جمهوری آذربایجان و امریکا سفر کند. به گزارش حریت، رجب طیب اردوغان در نخستین مقصد خود هشتم تا دهم سپتامبر به آستانه، محل مذاکرات سوریه سفر کرده و با نورسلطان نظربایف، همتای قزاق خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. پس از این سفر اردوغان به جمهوری آذربایجان می‌رود. وی در این سفر دو روزه با همتای آذری خود و دیگر مقامات این کشور دیدار خواهد کرد. اردوغان در آخرین مقصد سفر دوره‌یی خود برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از ۱۹تا ۲۵سپتامبر به نیویورک رفته و در حاشیه آن با مقامات مختلف کشورهای دیگر دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

احتمال تحریم اقتصادی ترکیه از سوی آلمان

به‌ دنبال بازداشت دو شهروند آلمانی دیگر در ترکیه، شمار سیاستمدارانی که معتقدند برلین باید رفتار سخت‌گیرانه‌تری در قبال ترکیه پیش ‌گیرد درحال افزایش است. به گزارش دویچه‌وله ۵۵ آلمانی در ترکیه در زندان به سر می‌برند و از این تعداد ۱۲نفر به دلایل سیاسی زندانی هستند. در این میان انتقادها نسبت به روش خویشتن‌دارانه آنگلا مرکل‌، صدراعظم آلمان در مقابل روش تهاجمی رجب‌ طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه نیز افزایش یافته است. احزاب اپوزیسیون مانند حزب سبزها و چپ‌ها و در عین حال حزب دموکرات لیبرال آلمان و حزب محافظه‌کار سوسیال مسیحی خواستار شدت عمل بیشتری در مقابل ترکیه شده‌اند.

امریکا شطرنج عتیقه صدام را به عراق بازگرداند

امریکا از طریق سفارت خود در بغداد شطرنج عتیقه و گرانقیمت متعلق به صدام دیکتاتور سابق این کشور را که به سرقت رفته بود، بازگرداند. به نوشته السومریه نیوز، سفارتخانه امریکا این شطرنج را به قیس رشید، مشاور وزیر فرهنگ و گردشگری در امور آثار باستانی عراق تحویل داده است. موزه‌های آثار باستانی عراق در سال 2003 مورد سرقت گسترده قرار گرفت که در اثر آن هزاران قطعه اثر باستانی ربوده شدند. در سال 2010 عراق توانست یک هزار و 46 قطعه که در زمان‌های مختلف ربوده شده را از امریکا بازپس گیرد.

کشته شدن ۱۷۶ عضو پ‌. ک.‌ ک در ماه آگوست

براساس اطلاعات رسمی به دست آمده طی ماه آگوست جمعا ۱۷۶شبه‌نظامی پ.ک.ک توسط نیروهای امنیتی ترکیه طی عملیات ضد تروریسم در داخل و خارج کشته شدند. به گزارش آناتولی، در این میان ۱۳نیروی امنیتی نیز جان خود را از دست دادند. همچنین طی عملیات ضد تروریسم توسط نیروهای امنیتی ترکیه در ماه آگوست ۵۴۸ مظنون بازداشت شدند. ۳۵پناهگاه و مخفیگاه تروریست‌ها در این عملیات تخریب شده و ۶۲ ماده منفجره نیز خنثی شد. به ‌علاوه بیش از ۷۰ اسلحه توقیف شد.

 

ارسال نظر