حزب کارگر بریتانیا در پی تحقق «برگزیت نرم»

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۶۲

گروه جهان|

حزب کارگر بریتانیا اعلام کرد به‌زودی مواردی را برای اصلاح لایحه برگزیت دولت ترزا می‌ پیشنهاد خواهد داد که طبق آنها بریتانیا به عنوان بخشی از دوره انتقالی برگزیت زمان بیشتری را در بازار واحد اروپایی و اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا خواهد ماند. به گزارش رویترز، قانونگذاران بریتانیایی پنج‌شنبه نخستین جلسه پارلمان پس از تعطیلات تابستانه را به بررسی طرحی موسوم به «لایحه لغو بزرگ» اختصاص می‌دهند؛ لایحه‌یی که در صورت تصویب مناسبات بریتانیا را با اتحادیه اروپا دشوارتر می‌کند. از این رو جلسه پنج‌شنبه نخستین فرصت برای ایجاد تغییرات و ارائه پیشنهادات درباره این لایحه محسوب می‌شود.

روزنامه تایمز با اشاره به نامه‌یی از سخنگوی حزب کارگر در امور برگزیت به دیوید دیویس، وزیر برگزیت گزارش داد که حزب مخالف از ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا می‌خواهد تا تغییرات جدی در لایحه مربوطه ایجاد کند؛ تغییراتی که امکان تکرار و تصویب نسخه داخلی قوانین جدید مربوط به کار، محیط‌زیست و حمایت از مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا را برای پارلمان بریتانیا فراهم می‌آورد. حزب کارگر به ریاست جرمی کوربین، رقیب ترزا می‌ در انتخابات گذشته، همچنین بر لزوم ماندن بریتانیا در اتحادیه گمرکی، بازار واحد و دادگاه قضایی اروپا تاکید خواهد کرد. حزب کارگر خواستار ماندن بریتانیا در بازار واحد و اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا پس از جدایی رسمی در پایان ماه مارس سال 2019 است و از این رو گزینه‌های جایگزین مربوطه را به دولت محافظه‌کار پیشنهاد خواهد داد.

دولت بریتانیا اعلام کرده است قانون جوامع اروپایی مصوب سال ۱۹۷۲ را ملغی می‌کند؛ این اقدام سبب خواهد شد دوران برتری قوانین اتحادیه اروپا بر قوانین داخلی بریتانیا پایان یابد. در همین راستا، دولت بریتانیا «لایحه لغو بزرگ» را در پارلمان مصرح کرده تا قدرت تصویب قوانین را بار دیگر به قانونگذاران و سیاستمداران داخلی بازگرداند. اما در شرایط کنونی با‌توجه به ‌اینکه حزب محافظه‌کار ترزا می‌ در انتخابات گذشته اکثریت پارلمانی را از دست داده است، پیشبرد این لایحه با توجه به عواقب آن در ارتباط با اتحادیه اروپا، دشوار به ‌نظر می‌رسد و حتی ممکن است مجددا مباحثاتی را در مورد ماهیت برگزیت در پی داشته باشد.

 

 

ارسال نظر