بریتانیا برنامه برگزیتی خود را اعلام کرد

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۳۳

گروه جهان|

پس از دو دور مذاکره و گمانه‌زنی‌ها در مورد بی‌برنامه بودن دولت ترزا می ‌در گفت‌وگوهای برگزیت، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در نهایت دو گزارش از سری گزارش‌های وعده داده شده در مورد همکاری با اتحادیه اروپا در دوران پس از خروج را منتشر کرد.

به گزارش اکونومیست، دولت بریتانیا که با وجود جنجال‌ها و درگیری‌های داخلی در کابینه همچنان اصرار دارد که با آمادگی کامل مذاکرات را پیش می‌برد تاکنون هیچ برنامه مشخصی برای مراحل گفت‌وگو نداشت. این درحالی است که اتحادیه اروپا آشکارا اعلام کرده پیش از هر گونه توافقی حل و فصل مساله حقوق مهاجران اروپایی ساکن بریتانیا، هزینه برگزیت همچنین مساله مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را خواستار است. بریتانیا نیز اعلام کرده، می‌خواهد گفت‌وگوها در مورد توافقنامه‌های تجاری پس از برگزیت را به طور همزمان با مذاکرات خروج ببرد اما دستورکار خود را به طور رسمی اعلام نکرده بود.

با این حال، دفتر نخست‌وزیری یک‌شنبه در نهایت «گزارش‌های همکاری» منتشر کرد که یکی از آنها به موضع بریتانیا در مورد مناسبات گمرکی و مرز ایرلند شمالی مربوط است و دیگری مقاله مشترک فیلیپ هاموند، وزیر دارایی و طرفدار برگزیت نرم و لیام فاکس، وزیر تجارت بین‌المللی است که در آن به دوره انتقالی با بازه زمانی محدود پرداخته شده است؛ مساله‌یی جنجال‌برانگیز در کابینه ترزا می‌ که پس از درگیری‌های فراوان در نهایت به عنوان یک ضرورت در جلوگیری از آسیب‌های شدید اقتصادی ناشی از خروج یک‌باره پذیرفته شد.

به گزارش رویترز به نقل از دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، اسناد مربوطه برای مشخص‌ کردن مواضع استراتژیک لندن در گفت‌وگوهای برگزیت منتشر شده‌اند. به نظر می‌رسد، ترزا می‌ سعی دارد بر حل‌و‌فصل نهایی برگزیت و در عین حال روابط بریتانیا با اتحادیه اروپا و شفافیت روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها بعد از خروج متمرکز شود. دیوید دیویس، وزیر برگزیت پیش از انتشار گزارش‌ها گفته بود:«ما در روزهای آینده 5 گزارش جدید که در آنها مواضعمان نشان داده می‌شود را منتشر می‌کنیم. همه تلاش ما برای پیشبرد این مقوله و پیشرفت لازم تا ماه اکتبر در روند برگزیت است.» بدین‌ترتیب انتظار می‌رود که دولت بریتانیا 3 گزارش دیگر نیز در این زمینه منتشر کند.

 

ارسال نظر