کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۳۵

آغاز عملیات زمینی بازپس‌گیری «تلعفر»

نیروهای عراقی عملیات زمینی بازپس‌گیری شهر تلعفر را آغاز کردند. تلعفر ‌آخرین قلمرو تحت کنترل داعش در استان نینوای عراق است. عملیات هوایی علیه مواضع داعش در این منطقه هفته گذشته آغاز شده بود. به گزارش یورونیوز حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق یک‌شنبه با ارسال یک پیام تلویزیونی آغاز این عملیات را اعلام کرد. عبادی تاکید کرده در این عملیات علاوه بر ارتش عراق، واحدهای ضد تروریسم، پلیس فدرال و نیروهای بسیج مردمی(حشد الشعبی) شرکت دارند. کنترل تلعفر در ۷۰کیلومتری غرب موصل در سال ۲۰۱۴میلادی در اختیار داعش قرار گرفت. در ماه‌های اخیر نیروهای عراقی موفق شده‌اند بخش‌های وسیعی از مناطق این کشور را از کنترل داعش خارج کنند.

سفر ژنرال ارشد امریکایی به پاکستان

جوزف ووتل، رییس فرماندهی مرکزی امریکا در سفر به پاکستان با ژنرال قمر جاوید بجوا، فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرده است. به گزارش رویترز به نقل از سفارت امریکا در اسلام‌آباد، رییس فرماندهی مرکزی امریکا در این دیدار تاکید کرده که خاک پاکستان نباید برای اهداف و برنامه‌های تروریستی علیه همسایگانش به کار گرفته شود. روابط میان پاکستان و امریکا از زمان بررسی‌های صورت گرفته توسط دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده برای ارائه یک استراتژی جدید درباره ادامه نبرد در افغانستان و سطح اعزام نیرو به این کشور و نیز نقش احتمالی پاکستان در تنش‌ها در افغانستان زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

شکایت دوباره قطر از کشورهای تحریم‌کننده به «ایکائو»

وزارت حمل و نقل قطر به سازمان بین‌المللی هواپیمایی مدنی(ایکائو) از کشورهای محاصره‌کننده شکایت و آنها را به ترساندن مسافران از مسافرت با خطوط هوایی قطر متهم کرد. به گزارش رویترز، قطر پیش‌تر هم به ‌دلیل محاصره شدن توسط همسایگانش به این سازمان بین‌المللی شکایت کرده بود که در آن دعوای حقوقی ایکائو به نفع قطر رای داد. ایکائو یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است که ماموریت آن هماهنگ‌سازی استانداردهای بین‌المللی پرواز و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان است. عربستان، امارات، بحرین و مصر قطر را تحریم کرده و روابطشان را با این کشور قطع کرده‌اند.

بازگشایی گذرگاه مرزی عراق با اردن

گذرگاه طریبیل واقع در مرزهای مشترک اردن و عراق از یک‌شنبه بازگشایی شد. به گزارش سومریه‌نیوز، گذرگاه مرزی طریبیل با اردن واقع در ۵۲۰ کیلومتری غرب بغداد به ‌مدت ۱۰روز به طور آزمایشی بازگشایی شده است. دلیل موقت بودن این بازگشایی مسائل امنیتی عنوان شده است. راه‌های استان الانبار به دلیل اقدامات داعش برای انتقال کالا و تردد کامیون‌های تجاری امنیت ندارد. امان پیش‌تر اعلام کرده بود که این گذرگاه را تنها در صورتی بازگشایی خواهد کرد که امریکا تضمین دهد، منطقه مرزی و مسیر بین‌المللی رابط میان اردن و عراق از وجود تروریست‌ها خالی شده است.

 

ارسال نظر