کنگره در اندیشه حمایت از دشمن ترامپ

۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۹۴
کنگره در اندیشه حمایت از دشمن ترامپ

 گروه جهان|

 بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا (روسیه‌گیت) قصد دارد در ادامه تحقیقات خود بازجویی از مقام‌های کنونی و پیشین کاخ سفید را آغاز کند. نشریه واشنگتن‌پست با اشاره به حساسیت روزافزون تحقیقات رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا نوشته که کنگره در حال بررسی قانونی است که هدفش حمایت از وی در برابر اقدامات قانونی و فراقانونی ترامپ است. با تصویب این قانون اگر رییس‌جمهور امریکا رابرت مولر را اخراج کرده یا در جریان تحقیقات او کارشکنی کند، از طرف کنگره برکنار خواهد شد. با نزدیک شدن تحقیقات به حلقه نزدیکان دونالد ترامپ، شایعات بسیاری مبنی بر احتمال برکناری وی از سوی دونالد ترامپ شنیده می‌شود. این در حالی است که نیویورک‌تایمز نوشته، مولر در حال مذاکره با کاخ سفید برای بازجویی از مقام‌های کنونی و پیشین دولت ترامپ از جمله رینس پریبوس رییس برکنار شده کارکنان کاخ سفید است.  بنا بر این گزارش، رابرت مولر همچنین از مسوولان کاخ سفید در خصوص برخی نشست‌ها که افراد وابسته به دولت در آن شرکت کرده‌اند، یادداشت‌ها، صورت‌جلسات و اسناد مربوط به آنها پرسیده است. به نوشته این روزنامه به نقل از دو فرد آگاه، اخراج جیمز کومی رییس پیشین اف‌بی‌آی از سوی ترامپ یکی از مواردی است که این بازپرس ویژه قصد پرسش در خصوص آن را دارد.

 جنگ‌طلبی برای انحراف اذهان

اگرچه هنوز هیچ جلسه‌یی برای بازجویی برنامه‌ریزی نشده، اما تحقیقات مولر در این خصوص در هفته‌های اخیر شدت یافته است. ناظران با اشاره به عمیق‌تر شدن بحران احتمال دخالت روسیه در انتخابات امریکا معتقدند که تهدیدهای جنجالی اخیر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا علیه کره‌شمالی و ونزوئلا با توجه به غیرمترقبه بودن آن می‌تواند این‌گونه تعبیر شود که وی قصد منحرف کردن اذهان عمومی در داخل امریکا را دارد.

رابرت مولر در هفته‌های اخیر هیات عالی منصفه تشکیل داده و احضاریه‌هایی را صادر کرده که نشان‌دهنده گسترده شدن ابعاد این پرونده و احراز احتمالی وقوع جرم دارد. این هیات قدرت ویژه‌یی به مولر برای احضار افراد و اجبار آنها به ادای شهادت می‌دهد.  رابرت مولر همچنین هفته پیش حکم بازرسی از منزل پل مانافورت رییس ستاد انتخاباتی ترامپ را صادر کرد که منجر به حمله ماموران اف‌بی‌آی به آن محل و بازرسی از آن شد. جان داود، یکی از وکلای ترامپ این حکم را افراط‌گرانه خواند و مولر را متهم به سوءاستفاده از جایگاهش کرد. با این حال تای هاب، مشاور ویژه رییس‌جمهوری امریکا در تلاش برای جلوگیری از جنجال دیگر گفته که کاخ سفید به صورت کامل با تحقیقات مولر همکاری خواهد کرد. این در حالی است که افراد نزدیک به ترامپ از تمایل رابرت مولر به بازجویی از پریبوس ابراز نگرانی کرده‌اند، چرا که به گفته نزدیکان ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا هرگز به وفاداری پریبوس اعتماد کامل نداشته است.

دونالد ترامپ دو هفته پیش جان کلی وزیر پیشین امنیت داخلی خود را جایگزین پریبوس کرد. پریبوس که مدت کوتاهی پس از به قدرت رسیدن ترامپ به ریاست دفتر وی برگزیده شد، در بیشتر تصمیم‌گیری‌های ترامپ و نشست‌های وی شرکت داشته و از کارهای وی آگاه است. گفته می‌شود نام پریبوس در تقویم مانافورت و دیگر مقام‌های کاخ سفید مربوط به جلسه‌یی است که پسر ترامپ با یک وکیل روس برای به دست آوردن اطلاعاتی در راستای تخریب هیلاری کلینتون دیدار کرده است. پاول مانافورت و جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ نیز در این جلسه بوده‌اند. همچنین وی در جلسه‌یی با جیمز کومی رییس اخراج شده اف‌بی‌آی از وی خواسته است که تحقیقات مربوط به مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ که در پی افشای ارتباطش با مقام‌های روس استعفا کرد را متوقف کند.

 تلاش برای محدود کردن کاخ سفید

واشنگتن‌پست نوشته، گرچه ترامپ که تحقیقات مولر را «شکار ساحره» می‌خواند تاکنون آشکارا درباره اخراج بازپرس ویژه تحقیقات صحبت نکرده اما بارها از جف سشنز، وزیر دادگستری دولت خود به‌دلیل ناتوانی‌اش در پایان دادن به این غائله انتقاد کرده است. از نظر ناظران این انتقادها بدان معناست که دونالد ترامپ انتظار دارد تا جف سشنز با متوقف کردن روند تحقیقات رابرت مولر درباره احتمال دخالت روسیه در انتخابات امریکا و همچنین ارتباط نزدیکان رییس‌جمهوری امریکا (یا حتی خود وی) با دولتمردان روسی، این پرونده را یک بار برای همیشه ببندند.  دونالد ترامپ همچنین بارها تلاش کرده تا به رابرت مولر بفهماند که درباره چه چیزهایی می‌تواند تحقیق کند و درباره چه چیزهایی نباید تحقیق کند. او بارها تلویحا گفته است که بررسی امور شخصی رییس‌جمهور و خانواده او پذیرفتی نیست. این مسائل به علاوه سابقه ترامپ در اخراج جیمز کومی نمایندگان کنگره را بر آن داشته تا با رییس‌جمهوری درباره هرگونه اقدامی علیه رابرت مولر هشدار دهند. بر همین اساس نمایندگان کنگره با ارائه یک طرح فراحزبی تلاش خواهند کرد که هرگونه اقدام کاخ سفید برای برکناری و حذف رابرت مولر را خنثی کنند.  نشریه واشنگتن‌پست نوشته است: ‌کوری بوکر، سناتور دموکرات و لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه طرحی را به کنگره ارائه کرده‌اند که برکناری بازپرس ویژه نیازمند تایید قضایی است و تنها دادستان کلی که مورد تایید مجلس سنا باشد، می‌تواند بازپرس ویژه را اخراج کند. با تصویب این قانون اختیارات رییس‌جمهوری امریکا در این زمینه تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

دولتمردان روسیه و تیم ترامپ بارها مداخله مسکو در انتخابات ایالات متحده را رد کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر