تغییرات مرگبار جوی در راه است

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۸۳
تغییرات مرگبار جوی در راه است

گروه جهان|

 ایالات متحده امریکا خروج رسمی خود از پیمان اقلیمی پاریس را به سازمان ملل متحد اعلام کرد. همزمان کارشناسان هشدار داده‌اند که با ادامه شرایط موجود تا سال ۲۱۰۰ میلیون‌ها نفر در دنیا با تغییرات جوی مرگبار روبه‌رو خواهند شد.  به گزارش رویترز، وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌یی تاکید کرده که ایالات متحده از یک رویکرد متوازن یعنی سیاست‌هایی که باعث کاهش میزان آلایندگی و همزمان باعث رشد اقتصادی و تضمین امنیت انرژی می‌شوند، حمایت می‌کند. در این بیانیه آمده که ایالات متحده تا سال ۲۰۱۹ میلادی یعنی زمان خروج نهایی از این معاهده بین‌المللی، در مذاکرات این پیمان شرکت خواهد کرد. احتمالا روند خروج امریکا از معاهده پاریس سه سال به طول خواهد کشید.  هدف اصلی پیمان پاریس جلوگیری از افزایش میانگین حرارت کره زمین بیش از دو درجه سانتیگراد است و با خروج امریکا از این معاهده امید به موفقیت این معاهده تا حدودی کاهش یافته است. خروج از توافق بین‌المللی پاریس از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود، اما پس از پیروزی در انتخابات و تحت فشار قدرت‌های اقتصادی بزرگ جهان در نشست‌های «گروه ۲۰» و «گروه ۷» قول داد، این مساله را مجددا بررسی کند. با این حال رییس‌جمهوری امریکا تغییری در نظر خود نداد و بار دیگر بر این نکته که شرکت امریکا در کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به زیان اقتصاد این کشور است، پای فشرد. پیش‌تر دولت باراک اوباما که از پشتیبانان اصلی توافق پاریس و کاهش تولید دی‌اکسیدکربن بود، تعهد کرده بود که ایالات متحده ظرف ۱۰سال آینده ۲۶درصد از میزان تولید گازهای گلخانه‌یی خود بکاهد.   با وجود خروج امریکا از پیمان پاریس، کشور چین که بزرگ‌ترین سهم را در تولید دی‌اکسیدکربن در جهان دارد و به تشویق و اصرار دولت اوباما به این معاهده پیوست، همچنان به آن وفادار مانده و همراه با اتحادیه اروپا به عنوان دو قدرت بزرگ این پیمان و مانع فروپاشی آن عمل می‌کنند.

 یک تصمیم و یک دنیا اعتراض

به گزارش دویچه‌وله، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از پیمان پاریس با اعتراض و مخالفت بسیاری از رهبران و نمایندگان اقتصادی و کنشگران محیط زیست کشورهای مختلف روبه‌رو شد. چین تصمیم ترامپ را ضربه‌یی جهانی خواند و اتحادیه اروپا از این تصمیم ابراز تاسف کرد. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، تصمیم ترامپ را برای جامعه جهانی بسیار ناامیدکننده ارزیابی کرد.

امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه و پائولو جنتیلونی نخست‌وزیر ایتالیا نیز ضمن انتقاد از تصمیم ترامپ با پیشنهاد او مبنی بر تجدید مذاکرات بر سر مفاد پیمان اقلیمی پاریس مخالفت کردند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت که برلین صرف‌نظر از اینکه امریکا چه سیاستی در پیش بگیرد، به تعهدات و الزامات پیش‌بینی شده در پیمان پاریس پایبند است. ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا نیز پس از شنیدن تصمیم دولت ترامپ در یک تماس تلفنی تاسف خود را به اطلاع رییس‌جمهور امریکا رساند. سخنگوی دولت بریتانیا نیز گفت که بریتانیا به تعهدات خود در رابطه با پیمان اقلیمی پاریس عمل خواهد کرد.  ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که از معدود سیاستمداران اروپایی بود که از پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا ابراز شادمانی کرده بود، پس از شنیدن تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از پیمان پاریس گفت، شوکه شده است. دولت مجارستان بر این باور است که تغییرات جوی و اقلیمی یک پدیده جهانی خطرناک است و از این رو باید در سطح جهانی و با مشارکت همه کشورها به مقابله با آن برخاست. کریستیان کرن صدراعظم اتریش نیز درباره تصمیم ترامپ گفت: «خروج امریکا از پیمان پاریس آشکارا حکایت از آن دارد که ترامپ واقعیت‌های کشور خود را نفهمیده است. » میگوئل آریاس کانته، مسوول کمیسیون انرژی و محیط زیست اتحادیه اروپا نیز تصمیم امریکا مبنی بر خروج از پیمان یاد شده را روزی تلخ برای جامعه جهانی خواند. تیم کوک، رییس شرکت اپل هم تصمیم ترامپ را گامی خطا و به زیان کره زمین ارزیابی کرد و گفت که این شرکت تمام توان خود را برای مانع شدن از تغییرات منفی اقلیمی به کار خواهد گرفت. شماری از هنرمندان امریکا نیز علیه تصمیم ترامپ اعتراض کردند.

  مرگ 150هزار اروپایی در یک‌سال

ایالات متحده در شرایطی به‌طور رسمی خروج خود را از پیمان اقلیمی پاریس به سازمان ملل گزارش داده که کارشناسان هشدار داد‌ه‌اند که تبعات فاجعه تغییرات زیست محیطی می‌تواند در اروپا ظرف یک سال 150هزار  نفر را به کام مرگ بکشاند. نشریه ایندیپندنت شنبه نوشت: تا انتهای این قرن بیش از ۱۵۰هزار نفر تنها در اروپا به دلیل تغییرات جوی جان خود را از دست خواهند داد.  بر اساس تحقیقات جدید، تعداد مرگ و میرهای حاصل از رخدادهای طبیعی۵۰برابر خواهد شد و دوسوم مردم قاره اروپا تحت تاثیر بلایای طبیعی چون سیلاب‌ها قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر خشکسالی‌ها باعث کمبود غذا در برخی مناطق زمین شده و مردم با تهدیدهایی چون مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها و عفونت‌ها مواجه خواهند شد. در این گزارش آمده حومه شهرها نیز طعمه حریق خواهد شد. کارشناسان در این گزارش با تاکید بر کاهش سه‌‌چهارم منابع نفت، گاز و زغال‌سنگ مورد استفاده امروز گفته‌اند در صورتی که دولت‌ها اراده‌یی جدی برای استفاده نکردن از سوخت‌های فسیلی داشته باشند، می‌توان این سرنوشت شوم را کنار زد.

 

ارسال نظر