اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۴۰۶

بحران آب ناشی از تصمیمات جزیره‌ای است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حوزه آب باید از سیاست‌های جزیره‌ای عبور کرد و یک نسخه‌ کامل برای آب کشور توسط صاحب‌نظران تدوین شود.عیسی کلانتری در همایش ملی راهبردهای سازگاری با کم آبی در مناطق خشک و نیمه‌خشک که در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، گفت: قانون جامع آب در سال ۱۳۶۱ تدوین شده است که آن زمان محدودیت منابع آبی در کشور نبود اما این قانون اکنون پاسخگوی نیاز کنونی کشور نیست.رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران یک کشور نیمه خشک است، اظهارکرد: آب عنصر اول توسعه، ریسک و پایداری است و محور برنامه‌ریزی و توسعه محسوب می‌شود. در حوزه آب سیاست‌های جزیره‌ای جواب نمی‌دهد. با این سیاست‌ها نمی‌توان منابع آبی را مدیریت کرد. بزرگ‌ترین محدودیت کشور آب است. در این حوزه نیازمند سیاست‌گذاری هستیم.

وی افزود: محدودیت آب بحرانی است که عواقب آن ناشی از تصمیمات جزیره‌ای است که از سوی بسیاری از کارشناسان غیرتخصصی اتخاذ شده است. در حوزه آب باید از سیاست‌های جزیره‌ای عبور کرد و یک نسخه‌ای کامل برای آب کشور توسط صاحب‌نظران تدوین شود. مواردی چون پدیده‌های گرد و غبار، خالی شدن روستاها از سکنه و قربانی شدن حیات وحش همگی به علت تک بعدی‌نگری در حوزه سیاست‌های مربوط به آب بوده است. مساله آب را باید فرابخشی نگاه کنیم. امروز حفظ محیط زیست مساله نیاز انسانی و افزایش جمعیت و تولید و... همگی وابسته به آب است.کلانتری در ادامه گفت: سیاست‌گذاری آب جزیره‌ای بوده است. با وجود سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه آب طی ۴۰ سال گذشته آب پایدار نبوده است. امروز آب‌های تجدیدپذیر از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به پایین‌تر از ۹۰ میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: باید نسخه‌ای مشابه دریاچه ارومیه برای کشور در حوزه آب با محوریت سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تدوین شود که برای تدوین این نسخه باید بر مبنای مسائل اجتماعی، زیست محیطی، تجدیدپذیری، پایداری آب در کشور حرکت کنیم.

کشف ۶۰۰ کیلو شیشه افغانی در یک هفته گذشته

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف بیش از ۶۰۰ کیلوگرم ماده مخدر معروف به «شیشه افغانی» در کشور خبر داد.

سردار مسعود زاهدیان گفت: در دو عملیات که در مرزهای کشورمان انجام شده ۳۰۰ و ۲۰۰ کیلوگرم شیشه افغانی کشف شد. همچنین در یک عملیات دیگر در خراسان جنوبی ۱۲۶ کیلوگرم از این ماده مخدر کشف شده است.رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به فراگیری این ماده مخدر و تمایل قاچاق آن از سوی کارتل‌های موادمخدر گفت: شیشه افغانی در افغانستان راحت‌تر تولید می‌شود و به راحتی می‌توانند مواد متفرقه در شیشه مخلوط کنند و به همین منظور قیمت تولید نازل می‌شود و سودآوری بیشتری برایشان دارد.سردار زاهدیان گفت: با توجه به اینکه ظاهر شیشه افغانی با شیشه شباهت بسیاری دارد دمی توانند یک ماده بی‌کیفیت که ناخالصی دارد و آثار تخریبی بالایی دارد را با همان قیمت بالای شیشه به فروش برسانند و خودشان سود کنند.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوانین مرتبط با ضربه زدن به بنیادهای اقتصادی قاچاقچیان اصلاح شدند یا خیر گفت: امیدوارم تا پایان امسال نتیجه قطعی در این مورد حاصل شود، فعلا قوانینی که نیاز به اصلاح و بازنگری داشته‌اند به مجمع تشخیص اعلام شده‌اند.

تخلف بیمارستان‌ها در ارجاع بیمار به خرید تجهیزات پزشکی

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، گفت: ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، تخلف است و با مدیر بیمارستان برخورد می‌شود.

کیانوش جهانپور، ضمن تایید موضوع ارجاع بیماران برای تهیه تجهیزات پزشکی در برخی از بیمارستان‌ها، اظهار داشت: مسلما این کار تخلف است و برخورد می‌شود.وی با اشاره به مشکلات مالی بیمارستان‌ها در تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز، گفت: به رغم تمامی این مشکلات، هیچ بیمارستانی حق ندارد که بیمار را برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، به خارج از بیمارستان ارجاع دهد. جهانپور با عنوان این مطلب که برخی از بیمارستان‌ها اولویت خود را پرداخت کارانه و پرسنل قرار داده‌اند، افزود: اولویت نخست بیمارستان‌ها، باید تامین دارو و تجهیزات پزشکی باشد.رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکید کرد: تامین دارو و تجهیزات پزشکی، دستورالعملی است که مقام عالی وزارت بهداشت ابلاغ کرده و بیمارستان باید خودش تامین کند.وی با اشاره به انباشت مطالبات بیمارستان‌ها از سازمان تامین اجتماعی، گفت: متاسفانه به رغم توافقات صورت گرفته با سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مطالبات وزارت بهداشت، اما این سازمان هنوز ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوق به بیمارستان‌های وزارت بهداشت دارد.جهانپور افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های وزارت بهداشت، مکلف هستند اجازه ندهند معوقات دارویی و تجهیزات پزشکی، طولانی شود و منابع مالی به سمت پرداخت‌ها به نیروی انسانی و پرسنل برود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، گفت: ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، پذیرفتنی نیست و قطعا با مدیر متخلف برخورد خواهد شد.

 

ارسال نظر