اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۶۲

توضیحات نوبخت و سکوت سخنگوی وزارت بهداشت

با تایید خبر استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در اعتراض به کمبود بودجه طرح تحول و وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، توجه‌ها به سمت بررسی میزان اعتبارات تخصیص یافته به این وزارتخانه جلب شد. چنین وضعیتی درحالی است که میان آنچه مسوولان وزارت بهداشت درباره بودجه تخصیص یافته شده برای زیرمجموعه‌های این وزارتخانه برای سال 98 اعلام کرده‌اند با آنچه سازمان برنامه و بودجه مطرح کرده است تفاوت وجود دارد. روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان توضیحاتی به برخی حواشی ایجاد شده درباره تخصیص بودجه به وزارت بهداشت پاسخ داد. آن‌طور که محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران مطرح کرد، بر اساس اسناد خزانه تاکنون سه هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت به این وزارتخانه تخصیص یافته است. او افزود: «وزارت بهداشت وجود ردیف‌های اعتباری که پرداخت شده آنقدر بدهکار است که ما مجبور شدیم از مقام معظم رهبری درخواست کنیم تا 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم تا این وزارتخانه بتواند بدهی خود به شرکت‌های دارویی را پرداخت کند.» نکته مهم‌ در اظهارات نوبخت، تاکید او بر این‌نکته بود که «می‌شود با همین اعتبارات موجود نیز به گونه‌ای عمل کرد که بدهی بالا نیاورد» اما او توضیح دقیقی درباره این موضوع نداد.

این وضعیت درحالی است که در آستانه خروج وزیر بهداشت از کابینه، ایرج حریرچی، سخنگوی این وزارتخانه هم حاضر به ارایه توضیح درباره اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه نشد و به تعادل اعلام کرد که درباره این موضوع تا رخ ندادن اتفاق تازه صحبت   نمی‌کند.

70درصد زندانی‌ها مرتبط با مواد مخدرند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به افزایش ۵۶۰۰ نفری ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال معتادان متجاهر را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم. اسکندر مومنی با اشاره به اینکه اولویت اول ما جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر است گفت: در کل کشور ۶۰ هزار معتاد متجاهر و بی‌خانمان وجود دارد که ۱۵ هزار نفر آنها در تهران هستند و تلاش می‌کنیم تا پایان سال این افراد را جمع‌آوری و نگهداری کنیم. او افزود: در حال حاضر مدت نگهداری معتادان متجاهر ۳ ماه و در شرایط خاص ۶ ماه است که در تلاش هستیم این مدت را افزایش دهیم. مومنی به حرفه آموزی این افراد نیز اشاره کرد و گفت: باید شرایط مهارت آموزی را برای معتادان در مراکز ایجاد کنیم تا در برگشت به جامعه امکان فعالیت را داشته باشند در رابطه با اشتغال آنها قرار دادی که با سازمان زندانها و بسیج منعقد شده و قرار است این اتفاق در ظرفیت‌های جدید ۳۲۰۰ ظرفیت سازمان زندانها و همچنین بسیج ایجاد شود. او در مورد پیشگیری نیز گفت: در این خصوص سازمان‌های مردم نهاد، دولت و بخش‌های مختلف اعلام آمادگی می‌کنند و باید ساختار و بستر لازم فراهم شود. مومنی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد زندانی‌ها مرتبط با مواد مخدر هستند گفت: ۴۰ درصد مستقیم و ۳۰ درصد نیز مرتبط با مواد مخدر هستند برهمین اساس باید هر کسی در هر جایگاهی که هست به مواد مخدر به عنوان مسوولیت اجتماعی نگاه کند. مواد مخدر منشأ آسیب‌های اجتماعی دیگر است. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نهادهایی مانند آموزش و پرورش وزارت ارشاد، وزارت ورزش و همه رسانه‌ها باید در فرهنگ‌سازی در این خصوص نقش ایفا کنند ورود پیدا کنند و همچنین سازمان‌های غیردولتی نیز اقدامات خوبی انجام داده‌اند که ما تصمیم داریم در سال ۹۸، ۲۰ درصد دیگر به ظرفیت‌های این سازمان‌های مردم نهاد اضافه کنیم.

 

ارسال نظر