اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۹۵۹

بارش نرمال در آخرین ماه سال

رییس پژوهشکده اقلیم‌شناسی از بارش بیش از حد نرمال در آخرین ماه سال جاری خبر داد و افزود: بارش نرمال یا بیش از نرمال اسفند ماه، کم‌بارشی ماه‌های گذشته را جبران نمی‌کند و لازم است اجرای برنامه‌های کنترل و مصرف بهینه آب مورد توجه جدی قرار گیرد.

مجید حبیبی‌نوخندان ضمن پیش‌بینی شرایط جوی کشور در آخرین ماه سال96 اظهار کرد: بارش اسفند ماه بیش از حد نرمال پش‌بینی می‌شود حتی در برخی نواحی جنوبی، جنوب غربی و غربی احتمال وقوع بارش‌های سنگین منجر به سیل تا هفته سوم اسفند ماه وجود دارد.

او تاکید کرد: با وجود افزایش بارش‌ها در ماه جاری با توجه به کم‌بارشی شدید کشور از ابتدای سال زراعی(اول مهر) تا نیمه زمستان، امکان جبران این کم بارشی‌ها در باقیمانده سال زراعی وجود ندارد بنابراین باید به وضعیت بحرانی منابع آب توجه کافی شود. بدیهی است که در چنین شرایط آبی؛ اجرای برنامه‌های کنترل و مصرف بهینه آب و انرژی اهمیت بالایی دارد.  

رییس پژوهشکده اقلیم‌شناسی در ادامه گفت: هفته اول سال 1397 هفته کم بارشی به ویژه برای مناطق غرب و جنوب کشور خواهد بود و در 3ماه آینده از 10 اسفند تا 10خرداد 97 بارش کشور به ویژه در مناطق شمالی(حوزه خزر) و مناطق شرقی کشور گرایش به کمتر از حد نرمال دارد. به گفته حبیبی نوخندان علاوه بر اسفند 96 میانگین بارش کشور در فروردین ماه 97 نرمال و در اردیبهشت ماه این سال میزان بارش کمتر از حد نرمال خواهد بود.

این کارشناس حوزه هواشناسی در ادامه وضعیت دمایی کشور را نیز طی ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد و به ایسنا گفت: میانگین دمای 3ماه آینده بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود اما احتمال وقوع ناهنجاری‌های خفیف منفی دمای هوا در نیمه دوم اسفند ماه وجود دارد.

او افزود: در دوره اسفند 96 تا اردیبهشت 97 میانگین دما در مناطق غربی 1.5درجه بیشتر از نرمال و در مرکز و شرق کشور در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود و در سایر نواحی افزایش دما در حد یک درجه خواهد بود.

همایشی برای بیماران نادر

بیست و هشتم فوریه روز جهانی بیماری‌های نادر نامگذاری شده و بر همین اساس هر سال در ایران نیز مراسم ویژه‌یی برای معرفی بیشتر این بیماری و بیان چالش‌ها و راهکار‌های افراد مبتلا به این بیماری‌ها برگزار می‌شود.

امسال نیز نهمین همایش بین‌المللی روز جهانی بیماری‌های نادر در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با حضور تعدادی از وزرا و چهره‌های سرشناس برگزار شد. علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی و سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش وزرای شرکت‌کننده در این همایش بودند.

علی ربیعی وزیر رفاه در این همایش با اشاره به تلاش‌های مرحوم علی داودیان، بنیانگذار بنیاد بیماری‌های نادر ایران گفت:«علی داودیان گاهی از من گلایه می‌کرد اما دوست من بود. فوت او و رفتنش به جهان آخرت برای ما ناراحت‌کننده و البته درس‌آموز بود. بنیادی که او به جا گذاشته ذخیره آخرتش خواهد بود. دسته‌یی از مردم به خاطر ناکارآمدی برنامه‌ها دچار مشکل می‌شوند و دولت به طور مستقیم وظیفه دارد برای این افراد برنامه‌ریزی و فرصت‌های برابر اجتماعی را برای این افراد فراهم کند.

برخی از این افراد جنس متفاوتی دارند و نمی‌توان نسخه واحدی برای آنها ارائه کرد و دولت‌ها در این زمینه نمی‌توانند کاری کنند و در نتیجه سازمان‌های مردم نهاد مثل بنیاد بیماری‌های نادر باید برای این افراد خدماتی را فراهم کنند. «وزیر رفاه افزود: از چندین سال پیش این موضوع در کشور واکاوی و تعداد بیماران مشخص شدند. در برخی مناطق کشور، شیوع بیماری‌های نادر بیشتر از مناطق دیگر کشور است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در زمینه بیماری‌های نادر انجام شد در زمینه غربالگری‌ها بود و بیشتر روی موارد شناخته شده تمرکز شده است.

در مورد بیماری‌های نادر اولا تکنولوژی‌ها پاسخگو نبوده و فراوانی‌ها در آن حد نیست که تکنولوژی پاسخگو باشد.» محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش هم در این همایش با اشاره به دانش‌آموزان مبتلا به بیمار‌ی‌های نادر گفت:«در جامعه دانش‌آموزی، تعدادی مبتلا به بیماری نادر هستند و اغلب از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند و آموزش و پرورش باید سهمی در کاهش آلام این افراد و تحصیل آنها داشته باشد. بر همین اساس بخشی از بودجه وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های نادر در نظر گرفته شده و در تلاشیم تا بسته‌های درمانی برای آنها در نظر گرفته شود.»

بازگشت کتاب به دنیای کودکی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال پیک‌های نوروزی را در دستورالعملی حذف کردیم به این دلیل که در تعمق و تثبیت یادگیری نقشی نداشتند؛ بنابراین تصمیم گرفته شد از طریق جایگزینی طرح عید و داستان که شامل داستان‌نویسی، داستان‌گویی و داستان‌خوانی است، کتاب را به دنیای کودکان بازگردانیم.

رضوان حکیم‌زاده افزود:.از طریق داستان، دانش‌آموزان مهارت‌های خواندن، نوشتن، ابراز وجود، قوه تخیل و خلاقیت و پرورش پیدا می‌کنند و تنوع علایق و سلایقشان به رسمیت شناخته می‌شود. او کودکان را سرمایه‌های ایران زمین دانست و گفت: ما به آموزش و پرورش اعتقاد داریم که تک تک کودکان را صاحب کرامات ذاتی کرده است در این میان انتظار داریم، کودکان براساس دارایی‌های هوش یا ثروت خانوادگی و... طبقه‌بندی نشوند.

 

ارسال نظر