حل مشکل تامین داروی بیماران

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۴۷
حل مشکل تامین داروی بیماران

گروه اقتصاد اجتماعی|

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری ایدز از طریق رابطه جنسی در کشور در حال افزایش است، جدیدترین آمار مبتلایان به این بیماری را اعلام کرد. پروین افسر کازرونی گفت: تا اول فروردین سال ۹۶، تخمین زده می‌شود تعداد ۶۶۳۵۹ نفر در کشور مبتلا به ایدز باشند که از میان‌ آنها ۳۴۹۴۹ نفر شناسایی شده‌اند. ۸۴‌درصد از تعداد شناسایی شده مرد و ۱۶‌درصد زن هستند. همچنین ۵۳‌درصد از این تعداد بین ۲۱ تا ۳۵ سال دارند. ۹۴۷۷ نفر از کل افراد شناسایی شده، فوت کرده‌اند.  او با اشاره به راه‌های انتقال ویروس ایدز به افراد شناسایی شده تا اول فروردین سال ۹۶، افزود: 66.3‌درصد این افراد براثر استفاده از سرنگ مشترک و از طریق اعتیاد تزریقی مبتلا شده‌اند. همچنین 19.3‌درصد از طریق رابطه جنسی، 1.5‌درصد از طریق مادر به کودک و 0.7‌درصد براثر خون و فرآورده‌های خونی مبتلا شده‌اند که البته راه انتقال از طریق فرآورده‌های خونی در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است.

 ایدز در بین زنان افزایش پیدا کرده است

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به آمارهای مبتلایان به ایدز در ماه‌های ابتدایی سال ۹۶ گفت: مبتلایان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰‌درصد زن هستند و ۷۰‌درصد مرد. ۳۹‌درصد از این افراد از طریق اعتیاد تزریقی، ۴۱‌درصد از طریق رابطه جنسی و ۳‌درصد از طریق مادر به کودک مبتلا شده‌اند.

او افزود: همچنین مبتلایان به ایدز در سنین زیر ۱۵ سال ۳۷‌درصد در کشور تخمین زده شده‌اند و از این تعداد نیز ۸۸‌درصد به دوره مراقبت رفتند و ۹۸‌درصد از افرادی که به دوره مراقبت رفتند در حال دریافت دارو هستند. همچنین در عمده کودکان زیر ۱۵ سال، بیماری از طریق مادر مبتلا که اطلاعی از وضعیت خود نداشته، منتقل شده است.

 ۶۰‌درصد مبتلایان از بیماری خود بی‌اطلاعند

کازرونی با اشاره به آمار بیماران زنده مبتلا به ایدز خاطرنشان کرد: ۲۶۶۹۹ نفر افراد زنده مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند. در حقیقت ۳۴‌درصد مبتلایان شناسایی شده‌اند و بیش از ۶۰‌درصد افراد مبتلا به ایدز هنوز از بیماریشان اطلاعی ندارند. از این تعداد در یک سال اخیر ۱۲هزار و ۳۶۰ نفر به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند. همچنین از تعداد افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند ۹هزار و ۸۸۰ نفر تحت درمان دارویی ضدویروس هستند.  او با تاکید بر ضرورت پیشگیری از این بیماری افزود: به دلیل آگاه نبودن بیش از ۶۰‌درصد افراد مبتلا به ایدز هنوز از بیماری خود اطلاعی ندارند از سوی دیگر روند انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی در حال افزایش است.

 ۹۰-۹۰-۹۰

او درباره برنامه پیشگیری از بیماری ایدز با عنوان ۹۰-۹۰-۹۰ توضیح داد: براساس تعهدات بین‌المللی هدف نهایی کنترل ایدز یا HIV این است که تا سال ۲۰۳۰ همه‌گیری HIV کنترل و مهار شود. برای اینکه به این هدف نهایی برسیم تا سال ۲۰۲۰ لازم است ۹۰‌درصد افرادی که مبتلا به ایدز هستند از بیماری خود مطلع باشند همچنین ۹۰‌درصد از افرادی که از بیماری خود آگاه هستند تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند و حجم ویروس در ۹۰‌درصد افرادی که تحت مراقبت هستند به حدی برسد که دیگر قابلیت انتقال به فرد مقابل را نداشته باشد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه ۵۰‌درصد به برنامه‌های مراقبت درمان وصل شده‌اند، ادامه داد: ۸۲‌درصد از افرادی که به برنامه‌های مراقبت وصل شده، تحت مراقبت‌های درمانی و دارویی قرار گرفته‌اند. براساس چهارمین برنامه استراتژیک در راستای رسیدن به اهداف ۹۰-۹۰-۹۰، بخش مراقبت درمان برای اجرای این طرح آماده شده و پزشکان، پرستاران و مشاوران برای این منظور آموزش دیده‌ و مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری راه‌اندازی شده است.

 مهم‌ترین اصل؛ پایبندی به درمان

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه دارو‌ها به صورت رایگان در اختیار بیماران HIV قرار می‌گیرد، گفت: بخشی از این دارو‌ها در داخل تولید و بخش اعظم آنها از خارج از کشور وارد می‌شود. شرکت‌های تولید دارو در داخل کشور سعی دارند تا بخش اعظمی از داروهایی که موثر‌تر هستند را تولید کنند. در گذشته به دلیل تحریم‌ها ورود این دارو‌ها با مشکل روبه‌رو بود، اما خوشبختانه از سال گذشته در بحث تامین دارو به مراتب با مشکلات کمتری مواجه بودیم.  کازرونی با تاکید براینکه پایبندی به درمان مهم‌ترین اصل است، افزود: وقتی فرد مبتلا دارو مصرف می‌کند ویروس در بدن بیمار کنترل می‌شود و قابلیت انتقال را ندارد، اما تا زمانی بیماری در فرد مبتلا مهار می‌شود که دارو مصرف می‌کند و اگر به هر دلیلی دارو برای مدتی قطع شود نه تنها احتمال دارد که بیماری بازگردد بلکه ممکن است نسبت به دارویی که مصرف می‌کند، مقاوم شود و مجبور به استفاده از داروی قوی‌تر باشد. در صورتی که بیماری زود تشخیص داده شود و بیمار در چرخه درمان قرار گیرد به شرط پایبندی به درمان، بیمار یک زندگی کاملا طبیعی خواهد داشت.  کازرونی در حالی بر ضرورت پایبندی به درمان تاکید می‌کند که با وجود اعلام معاون بهداشت وزیر بهداشت، که هزینه درمان هر بیمار مبتلا به ایدز، ماهانه 2 تا 10میلیون تومان است که تمامش را دولت می‌پردازد. به گفته امید زمانی، پژوهشگر سلامت جنسی و ایدز، «بیشتر مبتلایان به HIV به دلیل هزینه‌های دارویی، درمان را رها می‌کنند.» او پارسال گفته بود: «طبق پروتکل‌های جدید به محض تشخیص HIV باید فرد تحت درمان دارویی قرار بگیرد. اما با این وجود بسیاری از افراد تحت دارو درمانی قرار نمی‌گیرند.» به اعلام او هزینه دارویی برای هر فرد مبتلا در صورت مقاومت دارویی، نزدیک به هزار دلار در سال است و از دیگر سو، برخی افراد، به ویژه مصرف‌کنندگان مواد مخدر و افراد بی‌خانمان، برای دریافت خدمات دارویی به‌موقع مراجعه نمی‌کنند و نهاد‌های مسوول هم از ترس اینکه فرد با قطع و وصل درمان دچار مقاومت دارویی شود، ترجیح می‌دهند که دارو را برای افرادی که مراجعه منظم ندارند، شروع نکنند.

 

ارسال نظر