اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۲۹

وضعیت باروری کشور در مرحله هشدار

ایسنا| شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس پیرامون نرخ باروری در ایران گفت: در حال حاضر نرخ باروری در ایران حدود 1.9 کودک بوده و این رقم میانگین باروری در کل کشور است.

او ادامه داد: حداقل نرخ باروری کشور متعلق به استان‌های گیلان و مازندران با 1.4 و تهران با 1.5 و حداکثر آن نیز مربوط به سیستان و بلوچستان با رقم 3.5 و پس از آن استان هرمزگان با 2.5 کودک است.

او افزود: رشد جمعیت در استان‌های مختلف کشور کاملا متفاوت است. میزان توسعه یافتگی با نرخ کل باروری در هر استان ارتباط مستقیم دارد به‌طوری که معمولا هر چه توسعه‌یافتگی استان بیشتر می‌شود باروری آن کمتر و در استان‌های مرزی و جنوبی کشور که توسعه نیافته‌ترهستند نیز نرخ باروری آنها بیش از سایر استان‌هاست. کاظمی‌پور گفت: برآوردها نشان می‌دهد میزان سقط در کشور کمتر شده است زیرا استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری به‌شدت افزایش یافته مگر آنکه از روش‌های پیشگیری ناایمن و نامطمئن استفاده شده باشد. با این حال معتقدم میزان سقط نسبت به گذشته کاهش یافته و علت آن افزایش سطح سواد و مدیریت بیشتر روابط جنسی است. این جمعیت‌شناس همچنین با بیان آنکه نرخ باروری هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد، گفت: در حال حاضر نرخ باروری کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است، به همین دلیل معتقدم وضعیت باروری کشور در مرحله هشدار قرار گرفته و باید تلاش شود که در گام اول نرخ باروری کمتر از این نشود.

تدوین برنامه ملی مقاومت میکروبی

ایرنا| وزیر بهداشت در اجلاس بین‌المللی چالش‌های نظام مراقبت مقاومت میکروبی گفت: 20 درصد مصرف آنتی بیوتیک‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی است، اما 80 درصد آن در خدمات سرپایی تجویز می‌شود که بیش از 50 درصد این رقم غیر ضروری است.

او افزود: در 50 درصد نسخه‌های پزشکان آنتی‌بیوتیک وجود دارد. ما تلاش کردیم که تعداد اقلام دارویی در نسخ را از 3.4 به 2.7 کاهش دهیم. اما در حال حاضر از میان 10 داروی تجویزی در نسخه‌های پزشکان حداقل یک قلم مربوط به آنتی بیوتیک‌های وسیع‌الطیف است. او افزود: افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک زنگ خطری است که باید برای آن چاره‌یی اندیشید. مقاومت آنتی‌بیوتیکی باعث می‌شود که هیچ تیری برای مقاومت در برابر انواع میکروب‌ها در ترکش نداشته باشیم. این موضوع باعث می‌شود به آنتی‌بیوتیک‌های بسیار قوی نیاز داشته باشیم که بسیار گران هستند و در آینده ما را با مشکل مواجه می‌کنند.

او تاکید کرد: مصرف شیر نقش اول را در حوزه دامپروری و در مورد مقاومت آنتی‌بیوتیک ایفا می‌کند. به همین دلیل باید همکاری‌های بین بخشی را افزایش دهیم. ما به دلیل قوانینی که در این زمینه داریم و همچنین با وجود برخی ساختارها مانند شورای عالی سلامت و امنیت غذایی می‌توانیم در سطح استان‌ها هماهنگی‌های موثرتری انجام دهیم. تدوین برنامه ملی مقاومت میکروبی نخستین قدم در این راه است اما مهم‌تر از آن اجرای برنامه است.

رشد پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی

فارس| رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در اجلاس روسای آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور که به میزبانی مشهد برگزار شد، گفت: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان این حوزه در طول 4 سال گذشته بیش از 16 درصد و در حوزه تلفیقی 50 درصد افزایش داشته است. مجید قدمی ادامه داد: برنامه‌ریزی دقیق نیازمند ارزیابی مدون برنامه‌های اجرا شده در گذشته است. او با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در حوزه آموزش دانش‌آموزان استثنایی توجه و تمرکز بیشتری داشته باشند، افزود: هر سال بیش از 3000 دیرآموز در سطح کشور شناسایی می‌شوند.

قدمی با اشاره به اینکه میزان توجه به حوزه استثنایی بهترین شاخص برای ارزیابی آموزش و پرورش یک کشور است، گفت: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان این حوزه در طول 4 سال گذشته بیش از 16 درصد و در حوزه تلفیقی 50 درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: طی چهارسال گذشته، در حوزه برنامه‌ریزی 208 درصد، فعالیت‌های فرهنگی 380 درصد و آموزش خانواده بیش از 10 درصد رشد داشته‌ایم.

 

 

ارسال نظر