اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۸۱

عملیات ضربتی اتاق اصناف برای جلوگیری از گرانی

سخنگوی اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه روز گذشته 12 هزار بازرسی از واحدهای صنفی سراسر کشور انجام شده است، گفت: پیرو این بازرسی‌ها 650 پرونده تخلف تشکیل شده است.مجتبی صفایی گفت: با توجه به مصوبه اخیر افزایش قیمت بنزین، اتاق اصناف ایران بخشنامه‌ای را به سراسر کشور ابلاغ و متعاقب آن مقرر گردید تا بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر واحدهای صنفی تشدید شود. سخنگوی اتاق اصناف ایران بیان داشت: براین اساس روز گذشته 12 هزار بازرسی انجام و پیرو آن 650 فقره پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است که اغلب این پرونده‌ها در قالب عدم صدور فاکتور و عدم درج قیمت بود و گران‌فروشی در آن بسیار کمتر بوده است. وی افزود: این بازرسی‌ها از 7 صبح تا 10 شب در قالب تیم‌های دو نفره و گشت‌های مشترک با تعزیرات حکومتی و همچنین با استفاده از پتانسیل اتحادیه‌های صنفی انجام می‌شود. صفایی بیان داشت: بنابراین بدون تعارف هرجایی که احساس شود واحد صنفی مجموعه‌ای قصد سوءاستفاده از فضای ایجاد شده را دارد با آن برخورد و اشد مجازات مندرج در قانون نظام صنفی برای آن واحد صنفی لحاظ می‌شود. وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه اتفاق خاصی در زمینه افزایش قیمت کالا گزارش نشده است، بیان داشت: هیچ بخشنامه و مصوبه‌ای که مجوز افزایش قیمت‌ها را به واحدهای صنفی و کمیسیون‌های اتاق‌های اصناف ایران بدهد، ابلاغ نشده است.

سخنگوی اتاق اصناف ایران در رابطه با اینکه چه برنامه‌‌ای برای بازدارندگی جرایم وجود دارد، گفت: در خصوص جرایم بازدارنده پیشنهادی در قالب طرح در شورای هماهنگی سران قوا مطرح شده که در صورت تصویب طرح مذکور جرایم حداقل به حداکثر تبدیل می‌شود. وی افزود: عدم درج قیمت و گران‌فروشی دو تعریف مجزا دارد و هر کدام صراحت قانون خود را در قانون نظام صنفی دارد اما با توجه به اعلام معاون وزیر صنعت در خصوص اینکه عدم درج قیمت به منزله گران‌فروشی است ما هم معتقدیم که عدم درج قیمت مادر تمام تخلفات است و لذا در شرایط فعلی عدم درج قیمت مورد برخورد شدید بازرسان اصناف است.

صفایی با اشاره به بضاعت محدود اتاق اصناف ایران در بازرسی‌ها گفت: از مردم ایران مطالبه داریم تا هر نوع گران‌فروشی و عدم درج قیمت را به سامانه 124 اطلاع دهند تا با این تخلفات در اسرع وقت برخورد شود.

تعرفه‌های ترجیحی اوراسیا هنوز مبهم است

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اعلام کرد بررسی کارشناسی اقلامی که مشمول موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا شده‌اند، نشان می‌دهد ارزش واردات اقلامی که مشمول امتیازات اعطایی ایران به اوراسیا شده‌اند، بیش از ارزش صادرات اقلامی است که مشمول امتیازات اعطایی اوراسیا به ایران هستند و سهم آنها از ارزش کل واردات کشور به‌مراتب بالاتر از سهم کالاهایی است که مشمول امتیازات اعطایی اوراسیا به ایران از کل ارزش صادرات ایران است.بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان کدهای تعرفه هشت‌رقمی مشمول تخفیفات ترجیحی اعطایی اوراسیا به ایران، تنها در 16 کد تعرفه، کشورهای اوراسیا جزو سه مقصد عمده صادراتی ایران در سال 1397 بوده‌اند.در سایر اقلام، کشورهای اوراسیا یا اصلا جزو مقاصد صادراتی ایران نبوده‌اند یا سهم آنها از صادرات ایران در آن محصول پایین بوده است. طبق گزارش معاونت اقتصادی اتاق تهران، براساس موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا، این اتحادیه برای صادرات ایران، در 502 کد تعرفه 10 رقمی تخفیفات تعرفه‌ای قائل شده است که تعداد این اقلام بر اساس کد تعرفه هشت‌رقمی به 369 قلم می‌رسد.با توجه به اینکه بررسی آماری صادرات و واردات ایران صرفاً بر اساس کد تعرفه هشت‌رقمی امکان‌پذیر است، سایر تحلیل‌ها در ادامه گزارش بر اساس کدهای تعرفه‌های هشت‌رقمی ارایه می‌شود. از میان 369 کد تعرفه هشت‌رقمی که مشمول تخفیفات ترجیحی اعطاشده از سوی اوراسیا به ایران می‌شوند، 64 کد تعرفه (حدود 17 درصد) مربوط به فصل 39 کتاب مقررات صادرات و واردات (مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته‌شده از آنها) است.تعداد قابل‌توجهی از سایر این محصولات نیز به فصل‌های 73 (مصنوعات از چدن، آهن یا فولاد)، فصل 27 (سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها)، فصل 57 (فرش سایر کف‌پوش‌ها از مواد نسجی)، فصل 84 (رآکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخارآب گرم، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آنها) و فصل 20 (فرآورده‌ها از سبزیجات، میوه‌ها یا از سایر اجزا، نباتات) اختصاص دارد. حالا هم علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای موافقت‌نامه ترجیحی ایران و اوراسیا گفت: علی‌رغم اینکه ایران تخفیفات خود را برای صادرکنندگان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اعمال می‌کند، اما گفته می‌شود کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا این تخفیفات را اجرایی نکرده‌اند. با توجه به عملیاتی شدن موافقت‌نامه ترجیحی ایران و اوراسیا از 5 آبان ماه امسال، ایران، تخفیفات خود را طبق موافقت‌نامه آغاز کرده و این تخفیفات را برای صادرکنندگان 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیا اعمال می‌کند. اما در مورد تخفیفات اتحادیه اوراسیا به صادرکنندگان ایرانی مباحث ضدونقیضی مطرح است.بعضی از صادرکنندگان می‌گویند ما تخفیفات را برای واردات کالا به این کشورها گرفته‌ایم و برخی می‌گویند سیستم تخفیف اعمال نشده است.

 

ارسال نظر