اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۶۶

تحریم ۴ محصول فولادی توسط امریکا بی‌تاثیر است

تسنیم| دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اعلام اینکه در دهه گذشته واردات فولاد ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن بوده که این رقم اکنون به یک تا دو میلیون تن کاهش یافته، گفت: ۴ ماده فولادی در تحریم‌های جدید ادعایی امریکا اهمیت خاصی در بخش عمرانی ندارند. خلیفه سلطان درباره تحریم‌های جدید ادعایی امریکا علیه بخش عمرانی کشور که در آن به تحریم 4 ماده فولادی اشاره شده است، اظهار کرد: این مواد به هیچ عنوان فلزات اصلی در بخش عمرانی کشور نبوده و تأثیرات خاصی را در این حوزه نخواهد داشت. او با اعلام اینکه در دهه گذشته واردات فولاد 10 تا 11 میلیون تن بود، افزود: اکنون این رقم به یک تا دو میلیون تن رسیده است البته درصددیم با افزایش داخلی‌سازی این میزان وابستگی را نیز کاهش دهیم. این مقام مسوول تصریح کرد: ما از صادرات 500 هزار تنی فولاد به صادرات 8 میلیون تن رسیده‌ایم که این موضوع نشان از توانمندی تولیدکننده ایرانی برای تأمین بازار داخلی و خارجی دارد.

صادرات 100 میلیون دلاری کفش چرم دست‌دوز

فارس| رییس اتحادیه تولید‌کنندگان کفش چرم دست‌دوز تهران با اشاره به رکود بازار گفت: تنها راه رونق تولید و خروج از رکود، توسعه بازارهای صادراتی است. رسول شجری در مورد وضعیت تولید کفش چرم دست‌دوز گفت: شرایط نسبت به سال گذشته و اوایل امسال بهتر شده اما هنوز مشکل تامین نقدینگی و رکود بر بازار حاکم است. او افزود: تنها راه رونق تولید و خروج از رکود، توسعه صادرات است بنابراین باید اقدامات لازم برای توسعه صادرات محصولات تولیدی در این بخش انجام شود. شجری با بیان اینکه اکنون سالانه 100 میلیون دلار کفش چرم دست‌دوز صادر می‌شود، افزود: اما این مقدار کافی نیست و باید بیشتر شود. او بیان کرد: اکنون محصولات کفش چرم دست‌دوز به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و روسیه صادر می‌شود اما قطعا در راستای رونق تولید باید بازارهای هدف صادراتی هم افزایش یابد. شجری با اشاره به سیاست دولت در جلوگیری از واردات محصول نهایی بیان داشت: در راستای حمایت از تولید باید دولت این سیاست را ادامه دهد. او افزود: وضعیت واردات مواد اولیه تولید بهبود یافته اما هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که وزیر صنعت، معدن و تجارت قول رفع آنها را داده است.

دریافت مابه‌التفاوت خرید فولاد خلاف مقررات

ایلنا| دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت همگام با تولید‌کنندگان به دنبال رفع موانع تولید بوده و هست. اگر احیانا دستورالعمل یا نامه‌ای خلاف مقررات صادر شده است، باید جرات اصلاح آن را هم داشته باشیم. امیرحسین کاوه عنوان کرد: در موضوع دریافت مابه‌التفاوت فروش محصولات فولادی، هم‌اکنون با توجه به پیگیری‌های انجام شده، برای همه از جمله وزیر صمت، محرز شده که آن نامه ماهیت عطف به ماسبق داشته و خلاف مقررات بوده است و طبق موازین شرع نیز دریافت مابه التفاوت از معاملات قطعی، حرام است؛ بنابراین وزیر صمت دستور سریع اصلاح نامه را به معاونت معدنی داده و خوشبختانه هم‌اکنون نیز مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرده است ظرف چند روز آینده، نامه ابطال آن دستور صادر خواهد شد که جای تشکر و قدر دانی دارد. او با بیان اینکه در سال رونق تولید همه باید شبانه‌روز مدد‌کننده تولید‌کنندگان کشور باشیم و موانع را‌ برداریم، افزود: دریافت مابه‌التفاوت خرید محصولات فولادی خلاف مقررات و شرع و تحمیل هزینه‌های گزاف به تولیدکنندگان در سال رونق تولید است.

خودروسازان عامل گرانی‌های اخیر هستند

ایسنا| رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به اینکه سایپا و ایران‌خودرو عامل گرانی‌های اخیر در بازار خودرو هستند، از سازمان‌های نظارتی خواست به موضوع ورود کنند. سعید موتمنی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها تنها در خودروهای پرتیراژ دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو رخ داده و برای خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمتی وجود نداشته است، افزود: عرضه این خودروها در بازار به درستی انجام نمی‌شود، اگر عرضه به اندازه کافی انجام شود، گرانی در بازار خودرو ایجاد نمی‌شود. او عنوان کرد: این گرانی‌ها در حالی است که نوسان نرخ ارز در بازار وجود نداشته است، بنابراین نباید افزایش قیمتی در بازار خودرو وجود داشته باشد. گرانی‌های اخیر به این دلیل است که شرکت‌های خودروسازی نتوانسته‌اند نیاز بازار را تامین کنند و عرضه کم بوده است. این مقام مسوول ادامه داد: لازم است که سازمان‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود کرده و پاسخگو باشند که چه اتفاقی افتاده که افزایش قیمت‌ داشته‌ایم. طی دو، سه هفته اخیر بیشتر افزایش قیمت‌ها در پژو ۲۰۶ و پراید بوده که عرضه آن به بازار کم بوده و به‌طور مثال پراید ۱۳۱ و ۱۱۱ کم فاکتور شده‌اند.

 

ارسال نظر