اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۸۳

جایگاه بازرگانی در امنیت ملی کشور

یحیی آل‌اسحاق عضو اتاق بازرگانی و رییس سابق اتاق تهران در جلسه مجمع عمومی انجمن علمی بازرگانی ایران با اشاره به اینکه یکی از مظلومیت‌های نظام بازرگانی و فعالیت بازرگانی در کشور این است که هنوز بعد از 40 سال و پس از تحولات زیاد منطقه‌ای، جهانی، علمی و عملی که در دنیا نسبت به امر بازرگانی اتفاق افتاده است حضور بازرگانی در کشور ما در حاشیه است این موضوع را یکی از علل اصلی مشکلات اقتصادی کشور و یکی از گرفتاری‌های جدی دانست که ما در کشورمان به آن توجه نمی‌کنیم. به گفته وی یعنی برون رفت از بسیاری از مسائل و مشکلات ما بستگی دارد به نوع نگاه ما به حوزه بازرگانی و باید گفت یک قسمت بزرگ مشکلات اشتغال، رکود، اضافه بودن تقاضا بر عرضه، مشکلات مربوط به حوزه فساد و نارسایی بانکی به چگونگی نگاه ما به نظام بازرگانی وصل است.

به گفته آل‌اسحاق حتی باید گفت توسعه ما وصل به نظام بازرگانی است. امنیت ما هم به نظام تجاری ما وصل است. به ویژه اینکه کشور ما موقعیت خاص ژئوپلیتیکی دارد و ایران به عنوان کشوری که 15 همسایه دارد، با شرایط و اقتضائات خاص خود نشان می‌دهد که هاب منطقه است و استفاده بهینه از این هاب بودن این است که چگونه با نظام بازرگانی برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تمام این 30 سال هم تلاش من بر این اساس بوده است که این موضوع در کشور جا بیفتد و اهمیت جایگاه نظام بازرگانی مشخص شود ادامه داد: اما بنا به دلایل گوناگون نظیر موضوعات سیاسی، سابقه تاریخی ایدئولوژیکی و... این اتفاق نمی‌افتد و جای تاسف دارد. به گفته وزیر اسبق بازرگانی اگر آخرین دیدگاه‌های توسعه‌یی را از نهادهای بین‌المللی به عنوان یک شاخص قبول کنیم گزارش 3 ماه قبل بانک جهانی از سازمان‌های جهانی، شاخص کشورهای پیشرفته و در حال توسعه و عقب مانده که شاخص‌های متعددی بیان می‌کردند الان به شاخص عمده سطح تجارت مخصوصا تجارت بین‌المللی و سطح حضور و فعالیت یک کشور در شاخص‌های جهانی توجه ویژه‌یی دارند؛ یعنی چگونگی برخورد با تجارت و بازرگانی اهمیت ویژه دارد. در همین راستا در کشورمان وقتی به وضع موجود اقتصاد، رکود، حاشیه نشینی، فساد بانکی و محیط زیست و... فکر می‌کنیم یک بخش عمده آن به چگونگی برخورد با امر تجارت برمی‌گردد. مخصوصا تجارت بین‌الملل، روابط حاکم و الزامات و شرایط حاکم بر آن.

اشتغال صنعت فولاد به خطر افتاد

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به کاهش تعرفه واردات فولاد که از سوی هیات دولت ابلاغ شده، گفت: میانگین تعرفه فولاد در سال گذشته ۲۰ درصد بوده و اشتغال صنعت فولاد را به خطر انداخته است.

به گزارش مهر، محمود اسلامیان در واکنش به کاهش تعرفه واردات فولاد که روز گذشته از سوی هیات دولت ابلاغ شد، اظهار داشت: میانگین تعرفه فولاد در سال گذشته حدودا ۲۰درصد بوده است که در مقایسه با میانگین تعرفه ۴۵درصدی صنعت خودرو و اکثر صنایع تکمیلی فولاد که از تعرفه‌های بالای ۴۰درصد استفاده می‌کنند، این تعرفه ۲۰ درصد برای فولاد معقول و کارشناسی شده بود، چرا که تعرفه‌ها باید به صورت پلکانی در رشته‌های مختلف صنعت باشد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد دنیا به نتایج مطالعات بین‌المللی در این خصوص اشاره کرد و گفت: فولاد در همه اقتصادهای دنیا به عنوان یک صنعت مادر شناخته می‌شود و علت آن این است که این صنعت مادر تاثیر بسیار زیادی در تولید اشتغال دارد. بر اساس نتایج مطالعات بین‌المللی به ازای یک اشتغال مستقیم در صنعت فولاد حداقل ۲۵ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل همین نرخ بالای اشتغال پایدار در صنعت فولاد است که همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی و حتی امریکا که سردمدار بازار آزاد هستند، با جدیت از صنعت فولاد خود دفاع می‌کنند. به‌طور مثال اخیرا خزانه‌داری امریکا مطالعه‌یی را شروع کرده که هدف آن بررسی تاثیر واردات فولاد از چین بر امنیت ملی امریکاست یعنی واردات فولاد را به امنیت ملی این کشور مرتبط کرده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد این کشور است. این اهمیت زیاد در سایر کشورها هم وجود دارد به‌طوری که اخیرا شاهد بودیم اتحادیه اروپا هم جریمه‌هایی برای صادرات برخی کشورها به این اتحادیه مقرر کرده که سهم فولاد ایران ۵۷ یورو جریمه به ازای هر تن است.

اسلامیان به ویژگی‌های خاص صنعت فولاد ایران اشاره کرد و گفت: در کنار اهمیت بالای جهانی صنعت فولاد، این صنعت در داخل کشور هم مشکلاتی دارد که در بقیه صنایع فولاد در دنیا و به همین دلیل هم نیازمند حمایت ویژه است. متاسفانه در دولت‌های گذشته اتفاقاتی در صنعت فولاد افتاده که از جمله آن چند برابر شدن نیروی انسانی در واحدهای فولادی بزرگ و همچنین صدور مجوزهای بی‌رویه و احداث واحدهایی با ظرفیت پایین و غیراقتصادی است که این مشکلات باعث شده تا با وجود قیمت‌های جهانی نسبتا مناسب، بیشتر واحدهای فولادساز و نوردی با کمتر از نصف ظرفیت خود کار کنند و تعدادی از این واحد‌ها هم متاسفانه تعطیل شده‌اند. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عدم رشد نرخ ارز متناسب با تورم را از مسائل مهم صنعت فولاد کشور دانست که موجب شده صنعت فولاد به حمایت تعرفه‌یی نیازمند باشد. وی در این خصوص خاطرنشان کرد: یک مشکل اساسی اقتصاد کشور ثبات نرخ ارز است. هرچند در قانون برنامه لحاظ شده است که نرخ ارز باید با تورم هماهنگ شود اما متاسفانه این تعادل برقرار نشده است. وی اظهار داشت: در واقع عدم رشد نرخ ارز متناسب با تورم یک کمک غیرمستقیم به وارد‌کننده‌هاست که صنعت فولاد در کنار مسائل تعرفه‌یی از این مساله هم رنج می‌برد. اگر در سال‌های گذشته نرخ ارز با نرخ تورم هماهنگ شده بود شاید تولیدکنندگان فولاد اصلا نیازی به تعرفه نداشتند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و به دلیل مشکلاتی که کشوردارد، قابل توجیه است اما نمی‌توان تک بعدی به این مساله نگاه کرد و مقاومت سایر کشورها در مقابل واردات فولاد را باید مدنظر داشت.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص فرآیند کاهش تعرفه‌های فولاد نیز تصریح کرد: در سال گذشته کاهش تعرفه‌ها از سوی وزارت صنعت وقت به دولت پیشنهاد شد که در اسفند ماه با پیگیری انجمن و استدلال‌هایی که صورت پذیرفت، این مصوبه برگشت داده شد. اما متاسفانه شاهد هستیم که در تاریخ یازدهم آذرماه امسال همان بخشنامه‌یی که متوقف شده بود، مجددا تصویب و ابلاغ شده و یک سری از تعرفه‌ها کاهش یافته است.

 

ارسال نظر