خروج نقدینگی از بورس تقویت شد

۱۴۰۱/۰۲/۱۰ - ۰۱:۰۶:۵۶
کد خبر: ۱۸۸۶۵۱

رشد شاخص کل در هفته جاری محدود بود و با افزایش 9213 واحدی، تنها 61 صدم درصد رشد کرد و بازدهی آن به یک درصد هم نرسید. در پایان معاملات هفته جاری، شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و 521 هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص هم وزن وضعیت بهتری داشت و با رشد 10258 واحدی، بازدهی 2.56 درصدی را ثبت کرد. شاخص هم وزن با رشد این هفته به عدد 411 هزار واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم این هفته مثبت بود و رشد 74 صدم درصدی را ثبت کرد. این شاخص در هفته جاری 152 واحد رشد کرد و در کانال 20 هزار واحدی باقی ماند. ارزش معاملات خرد در این هفته گرچه در اولین روز معاملاتی کمتر از آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بود، اما پس از آن افزایش یافت. چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد 5162 میلیارد تومان بود و در روزیکشنبه این رقم به 4763 میلیارد تومان رسید. در روز دوشنبه ارزش معاملات به 5172 میلیارد تومان رسید و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم به ترتیب عدد 6219 و 5963 میلیارد تومان ثبت شد. همچنان ارزش معاملات در محدوده‌ای است که از این بابت تهدیدی متوجه بازار سهام نیست و رقم معاملات تغییرات چشمگیری نسبت به هفته گذشته نداشته است.

   خروج پول حقیقی‌ها

این هفته وضعیت ورود و خروج پول حقیقی‌ها به سمت منفی میل پیدا کرد. از 4 روز معاملاتی این هفته، دو روز خروج پول حقیقی اتفاق افتاد و دو بار هم ورود پول انجام شد. در روز اول معاملات حقیقی‌ها 255 میلیارد تومان پول از بورس خارج کردند اما تراز پول حقیقی‌ها در روز دوم مثبت 56 میلیارد تومان و در روز سوم مثبت 160 میلیارد تومان بود. در نهایت هم در روز چهارشنبه 238 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

   تغییرات مالکیت  در اوراق بدهی و صندوق‌ها

تغییرات مالکیت حقیقی‌ها در اوراق بدهی و صندوق‌ها، وضعیت متفاوتی نسبت به مالکیت آنها در سهام داشت. حقیقی‌ها در سه روز ابتدایی معاملات این هفته از صندوق‌ها و اوراق بدهی پول خارج کردند اما در آخرین روز معاملاتی برعکس عمل کردند. در روز اول 111 میلیارد تومان، در روز دوم 61 میلیارد تومان و در روز سوم 107 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌ها و اوراق بدهی خارج شد اما در روز چهارشنبه 72 میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی‌ها به صندوق‌ها و اوراق بدهی تزریق شد. این هفته هم شاخص قدرت خریداران حقیقی همچنان برتری خریداران در مقابل فروشندگان را نشان می‌دهد. نکته مهم اینکه از آغاز هفته تا روز چهارشنبه، هر روز این شاخص افزایش یافت و از 1.09 برابر، به 1.34 برابر رسید. در روز یکشنبه قدرت خریداران حقیقی 1.09 برابر فروشندگان بود و در روز دوم این عدد به 1.2 برابر رسید. در روز سوم معاملات این عدد به 1.22 برابر رسید و در روز پایانی هم 1.34 برابر شد. بیشترین قدرت فروشندگان در روز سه شنبه بود که به ازای هر کد حقیقی فعال در آن روز، 18.1 میلیون تومان فروش ثبت شد و بیشترین قدرت خریداران نیز در همان روز ثبت شد که عدد 22 میلیون تومان به ازای هر کد حقیقی بود. در اولین هفته کاری اردیبهشت ماه جریان پول حقیقی دو روند متفاوت داشت. در روزهای ابتدایی و انتهایی هفته شاهد خروج پول حقیقی و در دو روز میانی هفته سرمایه حقیقی به بازار سهام وارد شد. 

   خروج پول حقیقی از بازار سهام

بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که در آخرین روز کاری هفته پیش شاهد خروج پول حقیقی در دو روز متوالی بودیم. روز یکشنبه، روند خروج پول حقیقی ادامه داشت و 255 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شد. اما روز دوشنبه 56 میلیارد تومان وارد شد. روز سه‌شنبه نیز پول حقیقی به بورس وارد شد و ارزش آن 160 میلیارد تومان بود. روز چهارشنبه بار دیگر پول حقیقی خارج شد و ارزش سرمایه حقیقی خروجی 239 میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته 278 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 69 میلیارد تومان بود.  روز یکشنبه که برای سومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد، بیشترین خروج پول برای سومین روز متوالی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت. روز دوشنبه نیز فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. روز سه‌شنبه که ورود پول حقیقی برای دومین روز متوالی ادامه داشت، بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار به نماد خساپا تعلق داشت و در سوی دیگر شستا و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در آخرین روز کاری هفته روند خروج پول حقیقی از سر گرفته شد و باز هم فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. پس از فملی، فولاد، شستا و شبندر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

   خروج پول از بزرگان

در هفته اخیر گروه‌های بزرگ بازار با خروج پول حقیقی مواجه بودند. روز یکشنبه گروه‌های «محصولات شیمایی»، «فلزات اساسی» و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» بیشترین خروج سرمایه حقیقی را داشتند. روز دوشنبه بیشترین خروج پول به «فلزات اساسی»، «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» اختصاص داشت. روز سه‌شنبه نیز «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «فلزات اساسی» بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند و در آخرین روز کاری هفته «فلزات اساسی»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «محصولات شیمیایی» در صدر صنایعی قرار گرفتند که بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند.

   بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته گذشته وزارت صمت برای مدیریت بازار کالاهای پایه مصوبه ۱۰ گانه‌ای را در دستورکار قرار داده که در بند ۳ نسبت به عرضه تلفیقی پتروشیمی‌ها با الگوی بورس کالا موافقت شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه‌های بیستمین جلسه مدیریت بازار کالاهای پایه را اعلام کرد که در بند ۳ به واردات و عرضه تلفیقی محصول‌های پتروشیمی مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس کالا تاکید شده است. در بند ۳ این مصوبه‌ که از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ابلاغ شد، آمده است: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با کلیات واردات و عرضه تلفیقی کالاهایی که دارای کمبود عرضه هستند، مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق‌های فولادی در بورس کالا موافقت کرده و مقرر شد قبل از برنامه‌ریزی برای واردات و عرضه تلفیقی محصول‌های پتروشیمی، جلسه‌ای با محور دفتر صنایع پتروشیمیایی و پلیمری برگزار و موضوع جمع‌بندی و عملیاتی شود.

   الزام‌های عرضه خودرو در بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا، تولیدکننده خودرو از این سازوکار منافع مناسب و بیشتری خواهد برد، گفت: عرضه خوردو در بورس کالا گامی بسیار مهم است که اگر شامل تمام محصول‌های خودروسازها شود، می‌تواند حرکتی بزرگ برای حذف قرعه‌کشی باشد. مهدی بیات منش گفت: خودورهای تولیدی در داخل کشور به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول، خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است و بخش دوم که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند. به عنوان مثال خودروهای تولیدی گروه خودروسازهای بهمن یا بخشی از خودروهای ایران خودرو مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند. در شرایط فعلی امکان عرضه اینگونه خودروها در بورس کالا وجود دارد. خودروهایی مثل تارار و هایما از جمله خودروها قابل عرضه در بورس کالا هستند. به گفته این کارشناس با سیستم حراج در بورس کالا، به نظر می‌رسد که تولیدکننده خودرو از این سازوکار منافع مناسب و بیشتری خواهد برد. اما باید توجه داشت سیستم فعلی حراج و عرضه، عامل و ابزاری برای بالا بردن و افزایش قیمت به صورت کاذب نشود و مسوولان بورس کالا با نظارت دقیق می‌توانند مانع این مشکل شوند.

  کارا به شاهین ملحق شد

پس از پذیرش خودرو شاهین از گروه خودروسازی سایپا اکنون نوبت به بهمن موتور رسید که می‌خواهد وانت کارا خود را در بورس کالا عرضه کند. براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، خودرو کارا متعلق به شرکت بهمن موتور (گروه بهمن) پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و یکمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۲۴ فروردین ماه در بازار اصلی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت. پیش‌تر هم جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران از عرضه خودرو گروه بهمن هم خبر داده بود. براساس امیدنامه پذیرش خودروی کارا، حداقل ۵۰ درصد از تولید سالانه (معادل ۷۵۰۰ دستگاه) در بورس کالا باید عرضه شود.

 

ارسال نظر