روی خط خبر

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۷۲

ورود سری جدید «اخزا» به فرابورس

جدیدترین سری از اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیرش شد که ناشر این اوراق در دو نماد «اخزا۸۱۷» و «اخزا۸۱۸» وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش سنا، این سری از صکوک در مجموع شامل ۴۰ میلیون ورقه است و با احتساب یک میلیون ریال قیمت اسمی هر ورقه، مجموع ارزش آن معادل ۴۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود. مدت سررسید اوراق «اخزا۸۱۷» و «اخزا۸۱۸» به ترتیب ۳۳ و ۳۴ ماهه بوده و به این ترتیب در تابستان سال ۱۴۰۱ سررسید خواهند شد.

باید توجه داشت که قیمت اسناد خزانه اسلامی پس از عرضه در بازار، توسط مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ ضمن آنکه سود پرداختی نداشته و معادل قیمت اسمی آن در روز سررسید پرداخت خواهد شد.

همچنین مطابق بند (ب) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کشور، تسویه این اسناد در سررسید مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور بوده و واریز وجوه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب خریداران انجام خواهد گرفت.

در حال حاضر ۳۳ نماد اسناد خزانه اسلامی روی تابلو معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس قرار دارد که همگی در قالب اوراق «اخزا» خریدوفروش می‌شوند و نرخ بازده تا سررسید آنها بین ۱۷.۳ تا ۲۵.۲ نوسان می‌کند.

یک صندوق جسورانه فرابورس رونمایی شد

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق جسورانه 15 درصد از سه‌شنبه 10دی‌ماه 1398 آغاز و به مدت 7 روز کاری ادامه خواهد داشت.

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه پارتیان 15 درصد تادیه از روز سه‌شنبه 10 دی‌ماه 1398، به مدت 7 روز کاری آغاز شد. این پذیره‌نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران و در نماد معاملاتی «پارتین» صورت می‌گیرد. به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، حوزه فعالیت این صندوق شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری مالی (فین‌تک) و زیست‌فناوری بوده و سرمایه آن 200 میلیارد ریال است. در فرآیند پذیره‌نویسی این صندوق جسورانه قرار است ۱۵ درصد از مبلغ هر واحد سرمایه‌گذاری، در زمان پذیره‌نویسی و مابقی آن طی ۳ سال توسط سرمایه‌گذاران تأدیه شود.

ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق نیز یک میلیون ریال است. پارتیان هفتمین صندوق جسورانه‌ بازار فرابورس به شمار می‌رود و مدیریت آن را شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت بر عهده دارد؛ این صندوق بر اساس اساسنامه و امیدنامه خود، مجاز به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی است که در بازار سرمایه عرضه نشده‌اند. همچنین صندوق می‌تواند در بازه‌های زمانی بین هر نوبت تأدیه سرمایه تا موعد تزریق سرمایه به استارتاپ‌ها، بخشی از سرمایه را در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کند. پیش از این صندوق‌های جسورانه ایده نوتک آشنا، جسورانه یکم آرمان آتی، جسورانه توسعه فناوری آرمانی، جسورانه یکم دانشگاه تهران، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی و نیز صندوق جسورانه رویش لوتوس در بازار ابزارهای نوین فرابورس ایران پذیره‌نویسی شده‌اند.

افزایش فروش محصول  در یک شرکت آماده عرضه

ذوب روی اصفهان که آماده‌ترین شرکت برای عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام در فرابورس به‌شمار می‌رود از علت افزایش فروش شمش روی در آذر ماه خبر داد.

به گزارش بورس پرس، شرکت ذوب روی اصفهان که در حال حاضر آماده‌ترین شرکت فرابورسی برای عرضه اولیه 10 درصدی سهام بشمار می‌رود در خصوص علت افزایش فروش شمش روی در آذر ماه خبر داد.

براین اساس، «فروی» با ارایه توضیحات در خصوص فروش ۹ ماهه سال جاری اعلام کرد: علت افزایش فروش شمش روی در آذرماه به دلیل رفع محدودیت‌‌های صادراتی بوده که موفق به فروش حدود ۴ هزار تن شمش روی تولیدی از طریق صادرات شده است.

قیمت‌های اعمالی برای فروش‌ها برابر با نرخ جهانی شمش روی در بورس فلزات لندن و نرخ دلار در سایت رسمی بانک مرکزی در زمان تحقق فروش است. با عنایت به رفع تعهدات ارزی شرکت ذوب روی اصفهان و بر اساس اعلام وزارت صنعت به گمرک این شرکت در ردیف صادر‌کنندگان مجاز بدون نیاز به تایید وزارت صنعت تا پایان سال ۹۸ قرار گرفته است. بنابراین گزارش، شرکت باما سهامدار 99.6 درصدی سهام این شرکت که دارای 174نیروی انسانی و سرمایه اسمی 60 میلیارد تومانی است، محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر