افزایش شفافیت بازار در پی اصلاح مقررات بازار پایه

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۱۵
افزایش شفافیت بازار در پی اصلاح مقررات بازار پایه

به گفته یک صاحبنظر در بازار سهام قوانین جدید بازار مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا قانون جدید در بازار پایه که جلوی ایجاد حباب و تلاطم در بازار را گرفته است، می‌تواند به روند ورود نقدینگی سرعت ببخشد؛ به‌طوری‌که در حال حاضر همین دو اقدام موجب افزایش شفافیت و امنیت در بازار شده است. به گزارش سنا، عظیم ثابت با بیان مطلب بالا در مورد شرایط و اتفاق‌های پیرامون بازار سرمایه توضیح داد: شرایط فعلی و کلی اقتصاد با توجه به تمامی اتفاق‌ها و اخبار ناخوشایند داخلی یا بین‌المللی و حتی تحریم‌های مجدد به نفع بازار سرمایه بوده و جریان نقدینگی را به سمت بازار سهام هدایت می‌کند. وی افزود: بازارهای موازی بازار سرمایه به دلیل شرایط اقتصاد جذابیت کمتری دارند. بازار سهام در شرایط جدید اقتصاد به‌طور متوسط روزانه ۱۰ درصد نوسان دارد و این نکته چیزی از جذابیت بورس و سرمایه‌گذاری در بازار سهام نمی‌کاهد. مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در مورد دلایل دیگر جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری گفت: البته غیر از کاهش جذابیت در بازارهای موازی بورس، یکی از دلایل مهم روی آوردن نقدینگی به بازار سرمایه و روند صعودی شاخص، مختصات و نکات ضد تورمی بورس (که مد نظر مسوولان و دولت است) سبب شده تا این بازار به جایگاه اصلی خود نزدیک‌تر شود.

ثابت با اشاره به اینکه بخشی از جذابیت بازار سرمایه مربوط به شرکت‌هایی است هنوز به نقدینگی نیاز دارند، توضیح داد: وجود شرکت‌های بزرگ و متوسطی که به‌شدت نیازمند تامین مالی و نقدینگی از داخل هستند، به خصوص شرکت‌های بزرگ که سهام‌شان ارزش ذاتی دارند، در شرایط فعلی جذابیت بیشتری در بازار ایجاد می‌کنند. وی افزود: این شرکت‌ها ظرفیت جذب نقدینگی بیشتری دارند، بنابراین روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه بیشتر فراهم شده و روند صعودی بورس همچنان ادامه خواهد داشت. نشانه ادامه این روند نیز گزارش‌های مالی شرکت‌هاست. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌های موثر و بزرگ در 6 ماهه نخست امسال، بیش از ۷۰ درصد سود پیش‌بینی شده را محقق کرده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره  به عوامل موثر در بهبود وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: در عین حال قوانین جدید بازار مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا قانون جدید در بازار پایه که جلوی ایجاد حباب و تلاطم در بازار را گرفته است، می‌تواند به روند ورود نقدینگی سرعت ببخشد؛ به‌طوری‌که همین دو اقدام موجب شفافیت و امنیت در بازار شده است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: اقدام سازمان در مورد بازار پایه بسیار درست و به‌جا بوده است؛ مدت‌هاست بزرگان و فعالان بازار به ایجاد چنین محدودیت و قانونی تصریح می‌کردند. در حال حاضر با عملی شدن محدودیت در این بازار حتی پیشکسوتان بازار سرمایه در اقدامی خودجوش و تشویقی در حال تنظیم نامه‌ای برای تشکر از این قانون هستند. وی اضافه کرد: شفافیت و امنیت به وجود آمده در کنار یک صورت مالی شفاف که نشان‌دهنده یک سود معقول در یک مجموعه است هم روند (صعود شاخص و ورود نقدینگی) را می‌کند. ثابت گفت: با توجه به همه آنچه که گفته شد، یک نکته بسیار مهم وجود دارد، آن هم تثبیت این نقدینگی در بورس است. تثبیت نقدینگی وضعیت موجود را پایداری بیشتری می‌بخشد و از زیان تازه‌ واردها جلوگیری می‌کند.

وی افزود: هرچند هنوز هم با توجه به وضعیت با ثبات بازار سرمایه بهتر است تازه‌ واردان به بورس از طریق صندوق‌ها باشند؛ به خصوص اینکه از مشاوره یک کارشناس و تحلیل‌گر حرفه‌ای برخوردار باشند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد حتی با وجود تحریم‌ها وضعیت شرکت‌ها به ثبات رسیده است، گفت: با توجه به تثبیت وضعیت موجود، اگر نیمه دوم سال در بخش کامودیتی‌ها یا قیمت نفت (که بعید به نظر می‌رسد تغییر کند) اتفاق خاص یا قابل ملاحظه‌ای رخ ندهد این روند صعودی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

 

ارسال نظر