بازدهی 7.5 برابری مس و فولاد نسبت به سود بانکی

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۵۶۱
بازدهی 7.5 برابری مس و فولاد نسبت به سود بانکی

گروه بورس|سمیرا  ابراهیمی|

در هفته‌های اخیر، شاخص‌های بازار سرمایه روند رو به رشدی را در پیش گرفته بودند و طبعا بازدهی‌های مناسبی برای بازیگران این بازار به ارمغان آوردند. در این میان، اخبار سیاسی و اقتصادی زیادی که در شمولیت داخلی و بین‌المللی داشتند، بر روندهای این بازار تاثیرگذار بودند. با توجه به نقش اثرگذاری بالای فلزات اساسی در بورس، آگاهی کامل بر روند قیمت‌های جهانی می‌تواند به بازیگران بازار سرمایه برای تصمیم به خرید و فروش کمک کند. گفتنی است که طی یک هفته اخیر، شاخص فلزات اساسی 9.5 درصد بازدهی داشته که این بازدهی طی یک ماه اخیر 8 درصد، طی 3 ماه اخیر 30درصد و درنهایت بررسی بازدهی یک ساله این شاخص، حاکی از رشد 110 درصدی آن است. این اعداد به معنی این است که اگر یک سرمایه‌گذار، سبد یک سال اخیر خود را تنها از گروه فلزات اساسی انتخاب می‌کرد، می‌توانست به این میزان بازدهی دست پیدا کند که تقریبا 7.5 برابر سود بانکی در عرض یک سال است.

    حال و هوای جهانی فلزات اساسی

اگر به عنوان اولین و مهم‌ترین خبر تاثیرگذار، تغییرات بازار فلزات اساسی جهانی را مورد توجه قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که آخرین خبرها، حکایت از افزایش قیمت مس، آهن و فولاد در سطح جهانی دارد.

دلیل افزایش قیمت مس را می‌توانیم در یکی از اخبار حاشیه معدنی در شیلی پیگیری کنیم. اعتصاب ۱۴ روزه در یکی از بزرگ‌ترین معادن مس دنیا به‌نام چوکویکاماتا Chuquicamata در شیلی دیروز خاتمه یافت و ۳ اتحادیه کارگری پیشنهاد کودلکو را برای افزایش حقوق و مزایا قبول کردند. این معدن در سال گذشته ۳۲۱ هزار تن تولید مس داشته و موسسه BMO می‌گوید: تنها حدود ۷۰۰۰ تن کاتد ناشی از این اعتصاب از دست رفته است. بنابراین به دلیل کاهش عرضه، قیمت‌ها روند رو به رشد گرفتند. مورد مشابه این خبر در بازار فولاد نیز در چین قابل پیگیری است، به‌طوری که در هفته گذشته موجودی سنگ آهن بنادر چین ۱.۹ میلیون تن کاهش داشته که بیشتر مربوط به محموله‌های استرالیا بود. از طرفی رشد تقاضا برای محموله‌های سنگ آهن موجود در بنادر قیمت‌ها را کمی بالا برد.

اخیرا موجودی سنگ آهن و محصولات فولادی در بازار چین رو به کاهش بوده که نشان می‌دهد تقاضای سنگ آهن هنوز مطلوب است و تغییر محسوسی در تولید کارخانه‌ها رخ نداده است و این نشانه خوبی برای بازار است.

از سوی دیگر قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ آهن نیز روند رو به رشد گرفتند. کارشناسان جهانی، عمده‌ترین دلیل رشد قیمت این فلزات را صلح تجاری بین چین و امریکا قلمداد می‌کنند. هرچند که چینی‌ها هنوز از وضعیت راضی نیستند و کسب امتیازات بیشتری را تحت عنوان شرایط صلح تجاری قلمداد می‌کنند.

با این حال رصد وضعیت بازارهای چین در طول یک هفته اخیر، حاکی از آن است که درهفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین نوساناتی داشت و تا ۱۱۳ دلار کاهش یافت، اما قیمت این کالا در ادامه با بهبود مواجه شده و تا پایان هفته به ۱۱۸ دلار هفته قبل بازگشت. کاهش موجودی بنادر چین که تا ۱.۹ میلیون تن افت داشت نیز موجب بهبود فضای بازار شد.

    روند رو به رشد امیدوارانه فلزات اساسی

از سوی دیگر در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت‌ها برای سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد از ۶۲.۷ دلار به ۶۴.۵ دلار هر تن فوب و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۶۱.۱ دلار هر تن فوب به ۶۲.۹ دلار رسید.

مشاهده بازار ترکیه در هفته گذشته نشان می‌دهد که قیمت قراضه وارداتی بهبودهایی داشت و قراضه سنگین ۲۰-۸۰ از کمتر از ۲۸۰ دلار به بالای ۳۰۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. ارزش لیر نسبت به دلار بالا رفت و تا حدودی قدرت خرید دلاری وارد‌کننده‌های قراضه را در این کشور بهبود بخشید. طی هفته گذشته کارخانه توکیو استیل ژاپن قیمت خرید قراضه از بازار داخلی را تا ۹ دلار پایین آورده به ۲۳۴ تا ۲۵۲ دلار هر تن رساند. همچنین در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده در ۲۶۵ دلار هر لانگ تن ثبات نسبی داشت.

آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین نیز از ۵۰۴ دلار به ۵۲۳ تا ۵۲۵ دلار هر تن درب کارخانه بهبود داشت. بیلت صادراتی چین حدود ۶ دلار رشد هفتگی داشت و به ۴۷۰ دلار هر تن فوب رسید. همچنین بیلت صادراتی سی‌ای اس از ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار به ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار هر تن فوب بهبود داشت و جو بازار مثبت شده بود. انتظار می‌رود قیمت‌ها بالاتر برود. البته هنوز تقاضای واقعی کافی نیست. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا در ثبات و ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. رکود فصلی ساخت و ساز موجب رکود بازارهای منطقه شده است.

طی هفته اخیر، قیمت میلگرد صادراتی ترکیه ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار هر تن فوب بود و برخی تا ۴۷۵ دلار هر تن فوب نیز پیشنهاد دادند. در بازار داخلی آن نیز میلگرد ۴۷۰ دلار هر تن درب کارخانه بود. میلگرد صادراتی چین دستخوش ۱۰ دلار رشد قیمت شده به ۵۱۰ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین قیمت میلگرد ۵۵۷ تا ۵۷۱ دلار هر تن درب کارخانه بود که تا ۷ دلار هر تن افت داشت. گفتنی است میلگرد صادراتی سی‌ای‌اس تا ۵ دلار افت داشت و ۴۶۳ دلار هر تن فوب شنیده شد. همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد یک یورو رشد داشته و ۴۹۸ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. میلگرد داخلی امریکا نیز ۶۸۰ دلار هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. طی هفته اخیر، ورق گرم صادراتی چین تا ۱۵ دلار بهبود قیمت را تجربه کرد و به ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین نیز قیمت ورق گرم تا ۲۰ دلار بالا رفته ۵۶۷ تا ۵۶۹ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار صادرات سی‌ای اس نیز ورق گرم تا ۳ دلار افت داشت و ۴۷۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم از ۵۳۰ دلار به ۵۲۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم ۲ یورو ارزان‌تر شده ۴۸۳ یورو هر تن درب کارخانه شد.

 

ارسال نظر