بازگشت آرامش به بورس تهران

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۸۷
بازگشت آرامش به بورس تهران

گروه بورس|

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات دیروز با افزایش 407واحدی همراه شد و توانست رقم 98هزار و 628 واحدی را به خود اختصاص دهد. در داد و ستد‌های روز گذشته نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی جم، ملی مس، پتروشیمی خارک، سرمایه‌گذاری غدیر و پتروشیمی پردیس با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص رشد این متغیر را رقم زدند. علاوه بر این در داد و ستدهای روز دوشنبه سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک میلیارد و 103میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 2هزار و 286میلیارد ریال بود و در 65 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 251و یک هزار و 73واحد صعودی شدند. افزون بر این نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی جم، ملی مس، پتروشیمی خارک، سرمایه‌گذاری غدیر و پتروشیمی پردیس با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص رشد این متغیر را رقم زدند. در مقابل نماد بانک ملت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص ثبت کرد. این درحالی است که گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار داشتند. براساس این گزارش صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای شهد، پارس دارو، صنایع جوشکاب یزد، معادن منگنز ایران، زغال‌سنگ نگین طبس، پتروشیمی خارک و صنایع کاغذ‌سازی کاوه بود. در مقابل نمادهای داروسازی زهراوی، بین‌المللی توسعه ساختمان، پیاذر، کارخانجات تولیدی شیشه رازی، لامپ پارس شهاب، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران و بیمه ملت با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

 افزون بر این در جریان معاملات روز دوشنبه اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام صنایع شیمیایی سینا، سهام پتروشیمی کرمانشاه، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت رایان سایپا بیشترین تقاضا را داشتند. در مقابل سهام بانک کارآفرین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت شهرداری تهران بیشترین عرضه‌ها و طولانی‌ترین صف‌های خرید را داشتند. در پایان معاملات سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با معامله بلوکی 181میلیون حجمی به ارزش 340میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشت.

 سبزپوشی آیفکس

در سویی دیگر در میانه نخستین هفته مبادلاتی بهمن‌ ماه، معامله‌گران بازارهای فرابورس ایران بیش از 357میلیون ورقه بهادار را در 41هزار و 885 نوبت مبادلاتی دست به دست کردند که این حجم از دادوستدها، ارزش بیش از یک هزار و 417میلیارد ریال را به ثبت رساند. بر این اساس شاخص کل فرابورس ایران دومین روز از بهمن ‌ماه را با قرارگیری در ارتفاع 1084واحدی با سبزپوشی و رشد حدود یک درصدی به پایان رساند که در این میان نماد «مارون» با 5 واحد اثر منفی مانع از رشد بیشتر آیفکس شد. همچنین نماد «زاگرس» نیز با حدود 3واحد اثر مثبت بیشترین تاثیر را در سبزپوشی آیفکس بر جای گذاشت ضمن آنکه این نماد با رقم زدن ارزش 80 میلیارد ریالی بیشترین ارزش مبادلاتی را در میان بازارهای اول و دوم به خود اختصاص داد. افزون بر این بالاترین میزان حجم دادوستدها در بازارهای اول و دوم نیز مربوط به نماد «ذوب» بود چراکه معامله‌گران در این نماد مبادله بیش از 31میلیون سهم را به ارزش افزون بر 26میلیارد ریال رقم زدند. در مجموع این دو بازار میزبان نقل‌ و انتقال بیش از 126میلیون سهم به ارزش مبادلاتی نزدیک به 411میلیارد ریال بودند.

همچنین مبادلات سهام در 3 تابلو معاملاتی بازار پایه نیز طی دست به دست شدن بیش از 226میلیون سهم به ارزش افزون بر 302میلیارد ریال منتهی شد. براساس این گزارش در بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد دادوستد بیش از 609 هزار ورقه به ارزش افزون بر 580 میلیارد ریال بودیم که از این میزان بیش از 100هزار ورقه به ارزش افزون بر 85 میلیارد ریال مربوط به مبادلات اوراق «سخاب 7» بود. بیشترین استقبال خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن در روز جاری مربوط به تسه دی ‌ماه 96 بود. بدین‌ترتیب بالغ بر 58 هزار ورقه تسه9610 به ارزش بیش از 42میلیارد ریال دست به دست شد. مبادلات اوراق تسهیلات مسکن در مجموع به نقل‌وانتقال بیش از 86 هزار ورقه به ارزش 63 میلیارد ریال منتهی شد.

 

ارسال نظر