مانع ‌عدم‌عرضه آلومینیوم المهدی در بورس کالا

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۰۹

هفته گذشته در حالی شاهد عرضه بدون چالش و معامله شمش و بیلت آلومینیوم تولیدی شرکت آلومینیوم ایران به قیمت‌های پایه در بورس کالای ایران بودیم که همچنان دو مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال از عرضه در این بازار ممانعت می‌ورزند.

به گزارش ایلنا، این اقدام دو مجموعه تولیدکننده آلومینیوم در حالی در بازه‌یی با عرضه محصولات در بازار آزاد و به قیمت پایین‌تر از بورس کالا، با هدف دامپینگ قیمتی انجام شد که در مقطعی نیز احتکار محصول تعادل بازاررا به هم ریخت و در نهایت، این امر نارضایتی تولیدکنندگان و فعالان صنایع پایین دستی آلومینیوم را به همراه داشته است.  این اتفاقات در شرایطی در بازار آلومینیوم افتاد که زمزمه‌هایی از تلاش آلومینیوم المهدی برای خرید بلوک سهام آلومینیوم ایران به گوش می‌رسید. این در حالی است که انجام این معامله، ایجاد انحصار در تولید و توزیع شمش این فلز را به همراه خواهد داشت.  این ماجرا طی ماه‌های اخیر تا جایی بازار این کالا را ملتهب ساخته که واکنش نمایندگان مردم در استان مرکزی را نیز در پی داشت بطوریکه دو نماینده از حوزه‌های انتخابی این استان طی نامه‌یی خطاب به رییس شورای رقابت که رونوشت آن برای وزیر صنعت و روسای سازمان بورس و سازمان بازرسی کل کشور نیز ارسال شده است، خواستار رسیدگی سریع به موضوع و ممانعت از فروش این سهم به مالک دو شرکت مذکور شدند.  در همین ارتباط، یک کارشناس بازار فلزات در خصوص عدم عرضه محصولات آلومینیوم در بورس کالا توسط دو مجموعه مذکور اظهار داشت: از زمانی که مجتمع آلومینیوم المهدی به بخش خصوصی واگذار شد، محصولاتش در بازار خارج از بورس کالا عرضه شد. این در حالی است که در گذشته و زمانی که این مجموعه دولتی بود، تمام محصولات تولیدی این مجتمع در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گرفت.  رسولی علیمحمدی افزود: ماه‌هاست آلومینیوم المهدی پس از آنکه به بخش خصوصی واگذار شد، از عرضه تولیدات خود در بورس کالا امتناع ورزید که این امر از عرضه عادلانه آلومینیوم برای مصارف صنایع دستی جلوگیری کرده است؛ در این میان باید تاکید کرد که عرضه محصولات از جمله آلومینیوم در بورس کالا شفافیت معاملات و قیمت را به همراه دارد.

 وی به عرضه‌های بدون چالش هفته جاری ایرالکو در بورس کالا و معامله به قیمت‌های پایه بدون شکل‌گیری رقابت سنگین اشاره کرد و هماهنگی این مجموعه با سندیکای تولیدکنندگان آلومینیوم و بورس کالای ایران جهت عرضه محصول در بورس کالا را عاملی دربرقراری تعادل در بازار دانست.

این کارشناس بازار فلزات از وجود محافظه‌کاری‌های مدیریتی در برخی شرکت‌های بخش خصوصی سخن گفت و افزود: شرکت‌های خصوصی مثل آلومینیوم المهدی استراتژی‌ها و محافظه‌کاری‌هایی دارند که جهت برآورده شدن نیاز مشتریان عمده و خاص خود موجب عرضه در بازار خارج از بورس می‌شود؛ زیرا گاهی این قبیل مجموعه‌های وابسته به بخش خصوصی برای مشتریان خاص خود اعتبار و تخفیف‌های ویژه‌یی در نظر می‌گیرند یا به صورت تهاتری محصولات خود را به فروش می‌رسانند که در بورس امکان آن مهیا نیست.

 

ارسال نظر