بازار مشتقه راهکار مناسبی برای کاهش نوسان نرخ ارز

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۴۵

گروه بورس|

اتفاقی که دیر یا زود باید در کلیت اقتصاد ایران به وقوع بپیوندد راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی است که از مزیت‌های این بازار می‌توان به تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی و هموار شدن راه تک نرخی شدن ارز اشاره کرد.

به گزارش «تعادل» بازار سرمایه و در کنار آن بازار مالی کشور در 3 سال اخیر همواره با خبر‌های راه‌اندازی بورس ارز وارد فازهای عملیاتی و در خبری دیگر به بایگانی سپرده می‌شود. همانطور که گفته شد راه‌اندازی این بازار از الزامات اقتصاد این روزهای کشور است که در این باره یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: تلاطم‌های بازار ارز همواره یکی از آفت‌های اقتصاد بوده، بنابراین قراردادهای مشتقه ارزی می‌تواند ریسک نوسان نرخ ارز را کاهش دهد. امیرعلی امیرباقری، با اشاره به راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالا اظهار کرد: تصویب راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی توسط شورای عالی بورس، فرصت استفاده از این ابزار را بر پایه ارز‌های اصلی در برابر چالش ارز چند نرخی فراهم آورده است، به این معنی که در این دیدگاه ارز به مثابه یک کالایی که نوسان قیمتی دارد پایه قرارداد‌های مشتق از آن، مانند آتی، آپشن و فوروارد شده و این قرارداد‌ها برای طیف استفاده‌کنندگان مطلوبیت دارد.

وی ادامه داد: تلاطم‌های بازار ارز همواره یکی از آفت‌های اقتصاد بوده و بر ریسک مصرف‌کنندگان ارزی افزوده است؛ بنابراین نیاز به ابزار‌هایی که با ترکیب آنها به توان ریسک تلاطم‌ها نرخ ارز را پوشش داد، بیش از پیش احساس شده و این ابزار‌ها همان قرارداد‌های مشتقه ارزی هستند، قرارداد‌هایی که استاندارد بوده و بواسطه پشتوانه، تضمین شده هستند و نیز از معافیت مالیاتی برخوردارند. امیرباقری با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که دولت‌های پس از انقلاب با آن مواجه بودند، موضوع تک نرخی کردن ارز بوده، یادآورشد: ارز چند نرخی همواره بستر فساد و رانت و آربیتراژ ارزی (سوءاستفاده از نوسان‌های ارزی) را برای عده‌یی خاص به وجود آورده و بر ریسک فعالان واقعی اقتصاد تاثیر فزاینده‌یی داشته است.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: ارز چند نرخی تعادل قیمتی کالا در داخل و خارج را ازمیان برده و منجر به تغییر الگوی تولید از صادرات گران به واردات ارزان خواهد شد، ارز تک نرخی که عمدتا ترجیع بند سخن اقتصاددانان از هر طیفی بوده است، اکنون مجالی برای ظهور در عرصه اقتصاد در بستر بورس کالا یافته است.

امیرباقری گفت: حرکت به سوی شفافیت در اقتصاد از ملزوم‌های پیوستن به اقتصاد جهانی و افزایش رتبه اعتباری است، یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های موثر، ارز تک نرخی بوده که در بستر بورس ارز قابل حصول است، یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذار خارجی نوسان غیر طبیعی نرخ ارز بوده که ریسک حاصل از آن، تناسبی با بازده مورد انتظار وی نداشته است، کاهش ریسک نوسان‌ها و تثبیت ارزش پول سیگنال بسیار مثبتی برای جذب سرمایه قلمداد می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به نظام شناور مدیریت شده ارزی در کشور چنانچه نیاز به کنترل بازار ارز از سوی بانک مرکزی احساس شود، این بانک می‌تواند با اتخاذ موقعیت در این بازار به اجرای سیاست‌های پولی پرداخته و مدیریت نرخ را در زمان وقوع بحران به دست گیرد، پر واضح است که بانک مرکزی هدف انتفاع و کسب درآمد از این بازار نداشته و تنها به عنوان وزنه تعادلی در این بازار حضور خواهد داشت.

 

ارسال نظر