نقش سیاست‌های قیمتی دولت در بورس

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۰۰
نقش سیاست‌های قیمتی دولت در بورس

گروه بورس| امیر وفایی|

بخش عمده‌یی از رشد چند هفته گذشته بازار سرمایه متاثر از رشد سهام گروه فلزات اساسی بوده است. بر این اساس سهم عمده این تاثیر متعلق به شرکت اصلی این گروه یعنی فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و شرکت ملی صنایع مس ایران بود به گونه‌یی که این سهام از اواسط تیر حدود یک‌هزار و 400 واحد بر شاخص کل بورس تهران تاثیر افزایشی داشته‌اند.

به گزارش «تعادل» در واقع شرکت‌های فلزی به دلیل تاثیرپذیری از قیمت‌های جهانی توانستند در ماه‌های اخیر عملکرد خوبی را ثبت کنند و روند رو به رشدی که از سال گذشته آغاز کرده بودند را ادامه دهند. سیاست‌های قیمتی دولت در خصوص محصولات فلزی و همچنین نوسانات جهانی این کالا سبب شده تا در ماه‌های اخیر شرایط شرکت‌های فلزی به مراتب از دیگر شرکت‌ها بهتر شود. در این گزارش به بررسی آخرین پیش‌بینی بر اساس عملکرد 3 ماهه این سه شرکت می‌پردازیم.

 بررسی وضعیت تولید و فروش «فولاد»

بر اساس این گزارش، شرکت فولاد مبارکه در آخرین گزارش خود فروش 6میلیون و 749هزار تن محصول را پیش‌بینی کرده که از این مقدار 57‌درصد فروش مقداری (3میلیون و 851هزار تن) متعلق به محصولات گرم و 22‌درصد (یک میلیون و 467 هزار تن) متعلق به محصولات سرد بوده است. با این حال شرکت در

3 ماهه به ترتیب 23 و 25‌درصد از مقدار فروش پیش‌بینی شده در محصولات گرم و سرد را پوشش داده و در کلیه محصولات به 23.5‌درصد از مقدار فروش پیش‌بینی شده رسیده است.

شرکت در گزارش پیش‌بینی بر اساس عملکرد

3 ماهه فروش 12هزار و 200 میلیارد تومانی را برای امسال پیش‌بینی کرده که 54‌درصد از این فروش متعلق به مبلغ فروش محصولات گرم و 25‌درصد متعلق به محصولات سرد است. شرکت در سه ماهه گذشته 25‌درصد از مبلغ فروش پیش‌بینی شده برای محصولات گرم و 30‌درصد مبلغ پیش‌بینی شده برای محصولات سرد را محقق کرده و به صورت کلی 27‌درصد از مبلغ فروش را در 3 ماهه پوشش داده است.

نکته قابل توجه در مورد گزارش 3 ماه نخست امسال، نرخ بالای فروش محصولات شرکت در این بازه زمانی است. در حالی که شرکت پیش‌بینی کرده تا پایان سال ورق گرم را به‌طور میانگین در هر تن یک میلیون و 760هزار تومان به فروش برساند در 3 ماهه هر تن را حدود 14‌درصد بالاتر از این نرخ به فروش رسانده است. همچنین در مورد محصولات سرد نرخ فروش را تا پایان سال هر تن 2 میلیون و 80 هزار تومان پیش‌بینی کرده و این در حالی است که در سه ماهه به‌طور میانگین 21‌درصد بالاتر از این مبلغ محصولات خود را به فروش رسانده است. این موضوع در مورد فروش سه ماهه سایر محصولات نیز اتفاق افتاده است. فروش سه ماهه شرکت مبین این موضوع است که در صورت ادامه این روند در نرخ‌های سه ماهه که متاثر از عوامل جهانی و داخلی است، فروش شرکت نسبت به بودجه پیش‌بینی شده با رشد همراه خواهد بود. البته اطمینان خاطر از این موضوع مستلزم رصد مداوم نرخ‌های جهانی و وضعیت تقاضای واقعی در داخل کشور است.

نکته قابل توجه در مورد گزارش سه ماهه فولاد مبارکه در مقایسه با صورت‌های مالی سه ماهه سال 1395 افزایش نرخ‌های شدید در فروش محصولات است که این قضیه در مورد اکثریت شرکت‌های گروه فلزات اساسی وجود دارد. بخش عمده‌یی از این موضوع متاثر از افزایش قیمت در بازارهای جهانی در یک‌سال گذشته است، به گونه‌یی که نرخ فروش محصولات گرم شرکت نسبت به سه ماه پارسال 60‌درصد و نرخ فروش محصولات سرد 67‌درصد رشد داشته است.

هر چند در سال گذشته 19‌درصد از مبلغ فروش ناشی از صادرات بوده اما در سه ماهه تنها 8‌درصد از فروش متعلق به صادرات محصولات است. هر چند به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های تقاضای بازار داخل این روند افزایش یافته و سهم صادرات در مبلغ فروش کل سال 96 شرکت ‌درصد بالاتری داشته باشد.

حاشیه سود ناخالص شرکت در 3 ماهه 49‌درصد بوده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته حاشیه سود ناخالص برابر با 25‌درصد بوده است که عمده این رشد متاثر از افزایش فروش شرکت بوده است. البته این نسبت در کل سال 1395 نیز برابر با 35‌درصد بوده که امسال نیز حاشیه سود ناخالص 35 درصدی پیش‌بینی شده هر چند که در سه ماهه این نسبت برابر با 49‌درصد بوده است. در ادامه سال و با بررسی روند نرخ شمش فولاد خوزستان به عنوان پایه قیمت‌گذاری مواد اولیه شرکت شاید بتوان برداشت بهتری از روند قیمتی مواد اولیه شرکت به عنوان اصلی‌ترین آیتم بهای تمام شده شرکت داشت.

 آزادسازی قیمت‌ها و تاثیر بر عملکرد شرکت‌های فولادی

از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش شرکت‌های سنگ آهنی برای آزادسازی قیمت‌ها وجود دارد که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و در حال مذاکره است. در صورت تحقق این موضوع تا حدودی بهای تمام شده شرکت‌های فولادی افزایش خواهد یافت هر چند که در این موضوع قدرت چانه‌زنی شرکت‌های فولادی بسیار بالاست و شاید در عملکرد شرکت‌های فولادی در سال 96 اثرگذار نباشد. البته این موضوع نیز قابل ذکر است که فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در طرح‌های کنستانتره و گندله سنگان تا حدودی از میزان اثرپذیری از تغییرات قیمت‌های مواد اولیه بر عملکرد شرکت کاسته است.

هزینه‌های عمومی و اداری شرکت در سه ماهه نسبت به مدت مشابه قبل حدودا 28‌درصد رشد داشته و به مبلغ 200میلیارد تومان رسیده که با توجه به افزایش فروش نسبت به سه ماهه سال گذشته قابل توجیه است. البته به این موضوع باید توجه داشت که شرکت هزینه‌های عمومی و اداری را برای سال 96، 676 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که حدودا 2‌درصد نسبت به سال 95 رشد داشته است.

شرکت در 3 ماهه هیچ درآمدی از سرمایه‌گذاری‌ها نداشته که این موضوع امری طبیعی است و کل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در پایان سال شناسایی می‌شود. فولاد مبارکه برای امسال 218 میلیارد تومان درآمد از سرمایه‌گذاری‌ها پیش‌بینی کرده که رشد 14درصدی نسبت به سال 95 داشته است. با توجه به عمده سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سهام شرکت‌های فعال در صنعت کانی و فلزات اساسی و رشد سودآوری این شرکت‌ها به نظر می‌رسد رشد معقول و شاید بتوان گفت تا حدودی محافظه‌کارانه است. فولاد مبارکه برای سال 96 سودی معادل 2 هزار و 260میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که باتوجه به سرمایه 7 هزار و 500 میلیارد تومانی، به‌ازای هر سهم سودی معادل 302 ریال پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در 3 ماهه 121 ریال به‌ازای هر سهم سود محقق شده که 40‌درصد از سود پیش‌بینی شده این شرکت است. هر چند شرکت در میزان پوشش سه ماهه عملکرد قابل‌قبولی داشته و احتمال تعدیل مثبت سهم را افزایش داده اما باید برای پیش‌بینی روند آتی سودآوری شرکت در 9ماهه پیش رو به رصد دقیق بازارهای جهانی و قیمت‌های داخلی ناشی از تقاضای واقعی پرداخت، چون حساسیت سودآوری شرکت نسبت به نرخ‌های فروش بالاست.

 پوشش 43 درصدی «فخوز»

شرکت فولاد خوزستان در پیش‌بینی براساس عملکرد سه ماهه به‌ازای هر سهم 614 ریال سود پیش‌بینی کرده است که نسبت به سود هر سهم 447ریالی سال گذشته 37‌درصد رشد را نشان می‌دهد. در عملکرد 3ماهه شرکت 43‌درصد سود پیش‌بینی شده پوشش داده شده است. این در حالی است که سود شرکت در 3 ماهه اول سال گذشته، 45 ریال بوده و این نشان‌دهنده رشد حدود 6 برابری سود شرکت در

3 ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. شرکت در 3 ماهه سال 96، یک میلیون و 140هزار تن محصول به فروش رسانده این در حالی است که شرکت فروش 4 میلیون و 800 هزار تن محصول را برای سال 96 پیش‌بینی کرده است؛ البته یک میلیون تن از این فروش پیش‌بینی شده به فروش گندله اختصاص دارد که شرکت تنها در 3 ماهه موفق به فروش حدود

37 هزار تن از این محصول شده و در سال گذشته هم 750 هزار تن گندله در داخل به فروش رسانده است.

شرکت برای امسال فروش صادراتی بلوم و بیلت و اسلب را 2 میلیون تن و فروش داخلی این محصولات را یک میلیون و 800 هزار تن پیش‌بینی کرده است. فولاد خوزستان در 3 ماهه نخست امسال بالای 800هزار تن از فروش 2 میلیون تنی صادراتی را محقق کرده است. نکته مهم در مورد فروش صادراتی این شرکت فروش محصولات به قیمت نرخ پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در مورد فروش اسلب داخلی در 3 ماهه هر تن محصول 6‌درصد بالاتر از نرخ پیش‌بینی شده برای کل سال فروخته شده است. البته در مورد میزان فروش داخلی 3 ماهه تنها حدود 300هزار تن محصول فروخته شده این در حالی است که شرکت پیش‌بینی فروش داخلی یک میلیون و 800هزار تن محصولات فولادی را داشته که شاید تاحدودی متاثر از وضعیت تقاضای داخلی برای این محصولات باشد.

 تاثیرپذیری«فملی» از بازارهای جهانی

گزارش پیش‌بینی براساس عملکرد 3 ماهه شرکت صنایع ملی مس ایران سومین شرکتی است که در این گزارش به بررسی آن می‌پردازیم. این شرکت 5هزار میلیارد تومانی برای سال مالی منتهی به اسفند 96 به ازای هر سهم 272 ریال سود پیش‌بینی کرده و این درحالی است که در 3 ماهه ابتدای سال به‌ازای هر سهم 89 ریال سود محقق کرده است. درواقع شرکت در 3 ماهه 33‌درصد از سود پیش‌بینی شده را پوشش داده است، باتوجه به صادراتی بودن محصولات این شرکت و همچنین اثرپذیری مستقیم نرخ فروش داخلی شرکت از تغییرات قیمت جهانی و تغییرات نرخ دلار، تغییرات این دو عامل نقش اساسی در تغییرات سودآوری شرکت خواهد داشت. صنایع ملی مس ایران برای 9 ماهه باقی مانده سال قیمت‌های جهانی را 5600 دلار به‌ازای هر تن و نرخ دلار را 3 هزار و 750 تومان پیش‌بینی کرده است.

محصولات اصلی شرکت کنسانتره و کاتد مس است، به نحوی که 80‌درصد از مبلغ فروش سال گذشته شرکت مربوط به این 2 محصول اختصاص داشته است. در پیش‌بینی سال 96 شرکت 77‌درصد از مبلغ فروش متعلق به این 2 محصول تعلق داشته و همچنین 72‌درصد از فروش 3 ماهه شرکت نیز از فروش کنسانتره و کاتد مس حاصل شده است.

پیش‌بینی شرکت از نظر مقدار فروش در سال 96 به نحوی بوده که بتواند 165 هزار تن کاتد مس به فروش برساند که در 3 ماهه نخست سال تنها 15‌درصد از این مقدار را به فروش رسانده به‌طوری که از 360 هزار تن کنسانتره پیش‌بینی شده حدود 34‌درصد در 3 ماهه به فروش رفته است. به نظر می‌رسد مقدار فروش کاتد در ادامه سال از موارد اثرگذار در سودآوری شرکت باشد، هر چند در مجمع شرکت مشکلی در مورد فروش محصولات بیان نشد اما برای تحلیل دقیق‌تر سهم باید مقدار فروش محصولات اصلی در ماه‌های پیش رو در کنار قیمت‌های جهانی و نرخ دلار به‌عنوان عوامل اثرگذار مورد بررسی قرار گیرد.

 

ارسال نظر