رشد اقتصادی نیازمند اتصال به بازار جهانی است

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۴۸
رشد اقتصادی نیازمند
اتصال به بازار جهانی است

بنگاه‌ها|

در شرایطی که مسوولان اجرایی اعلام کرده‌اند که اقتصاد ایران برای تحقق وعده اشتغال‌زایی 950هزار نفری در هر سال نیازمند جذب حداقل 65میلیارد دلار سرمایه در هر سال است، برخی افراد و جریانات سیاسی بدون توجه به ضرورت این موضوع تلاش می‌کنند تا در روند جذب سرمایه‌های خارجی سنگ‌اندازی کنند. اما با وجود این انتقادات ساختاری دولتمردان از هر فرصتی برای تشریح برنامه‌های دولت در این زمینه استفاده می‌کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در کلان اقتصاد کشور بدون اتصال به بازار جهانی و سهم گرفتن از آن نمی‌توان به رشد اقتصادی کشور ادامه داد. علی ربیعی روز پنج‌شنبه در نشستی با مسوولان، مردم و سرمایه‌گذاران درخصوص برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت تدبیر و امید در شهرستان لنگرود اظهار داشت: هنوز در کشور مشکلات زیادی وجود دارد و حقوق بازنشسته‌ها و کارگران کافی نیست ولی مسیری را که تاکنون دولت رفته، درست بوده و مسیر دیگری برای حل مشکلات وجود ندارد ولی باز هم گشایش‌های اساسی صورت نگرفته است.  وی با اشاره به اینکه نباید مشکلات کشور را کتمان کرد، ادامه داد: اگر به زنجیره جهانی اقتصادی وصل نشویم نمی‌توانیم در داخل تحول ایجاد کنیم و اقتصاد به سمت کاهندگی پیش خواهد رفت.

ربیعی یادآور شد: کارهای پیچیده و اساسی حل نشده‌یی وجود دارد و حق مردم ایران است که در بازار جهانی سهم خود را بدون اینکه تحقیر شوند بگیرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه جهت‌گیری دولت به‌گونه‌یی است که زندگی مردم آسیب نبیند و قدرت خرید مردم هم پایین نیاید، تاکید کرد: باید برنامه‌های توسعه‌یی را نیز دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت بسیاری از کارهای

زمین مانده را حل کرد و هنوز مسیرهای پیچیده‌یی را پیش رو داریم که ساده‌سازی آنها هم خیلی کار دارد، افزود: 9 میلیون جمعیت منتظر کار در کشور وجود دارد که 4 میلیون نفر آن فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند که از این میان 500 هزار نفر آنها از دانشگاه‌های دولتی معتبر هستند.  وی با تاکید بر لزوم حفظ اشتغال موجود، افزود: اگر بخواهیم 8درصد رشد داشته باشیم به بیش از 700هزار میلیارد تومان پول نیاز خواهیم داشت و در گذشته یک رقم رشد صد هزار شغل ایجاد می‌کرد درحالی که هم‌اکنون ما با پدیده رشد بدون اشتغال روبه‌رو هستیم.  به گفته وی، ایجاد هر شغل به‌طور متوسط 400 تا 500هزار تومان، در نفت 12 میلیارد تومان، در پتروشیمی 4 تا 5 میلیارد تومان و در فولاد

800 میلیون تومان نیاز دارد لذا اگر اشتغال موجود حفظ شود، ارزشش بیشتر است.  وی یادآور شد: برای پرداخت بیمه‌ها تاکنون یک‌هزار و 170 میلیارد تومان تفاهمنامه امضا شده است که در برنامه‌های بیمه استان‌های مرزی و استانی‌هایی که نابرابری بیشتر در آنها وجود دارد، اولویت خواهند داشت. در این نشست نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عزم و اراده دولت و کشور در این جهت است که سال آینده تحول عظیمی در اشتغال کشور صورت بگیرد و پرداخت 12هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال روستایی اقدام بزرگی است که توسط چند بانک ازجمله بانک کشاورزی پرداخت می‌شود که ازجمله اقدامات دولت محسوب می‌شود.  مهرداد لاهوتی با انتقاد از مالیات بر ارزش افزوده کالا افزود: این رقم در قانون 9درصد است ولی از یک کالا 27درصد اخذ می‌شود و این موضوع قابلیت رقابت را از تولید‌کننده داخلی می‌گیرد.  وی با اشاره به تعرفه محصولات کشاورزی تصریح کرد: تعرفه‌های واردات برخی محصولات کشاورزی ابریشم از 200درصد در گذشته هم‌اکنون به 15درصد کاهش یافته و درمورد واردات چای نیز نگران هستیم. وی تصریح کرد: نیاز کشور به چای 120هزار تن است و 30هزار تن آن را تولید می‌کنیم و اگر چای وارد نشود چای ایرانی با بهترین قیمت به فروش می‌رسد.

 

ارسال نظر