اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۴۳

در انتظار گزارش تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سازوکارهای صندوق ذخیره باید به نحوی اصلاح می‌شد تا امکان تخلفات، خطاها و سوءاستفاده‌ها که در گذشته رخ داد به سمت صفر نزدیک شود، گفت: ما این کار را شروع کرده‌ایم و در حال طراحی سازوکارهایی هستیم که از آسیب‌پذیری صندوق‌ها بکاهد. امید است تا آخر امسال این سازوکارها اجرایی شود و به سمت بهبود فرآیندها برویم.

محمد بطحایی در کنگره فوق‌العاده انجمن اسلامی معلمان با بیان اینکه نام انجمن اسلامی در بین تشکل‌های فرهنگیان یادآور شهیدان رجایی، بهشتی و باهنر است، گفت: به‌دنبال آن هستیم تا دو نفر از هیات امنا و یک نفر از بازرسان صندوق ذخیره فرهنگیان با رای مستقیم معلمان انتخاب شوند. در همین راستا فراخوان داده‌ایم و آن را ظرف یکی، دو ماه آینده عملیاتی و یک انتخابات الکترونیک برگزار می‌کنیم تا این سه نفر نظارت بیشتری بر صندوق داشته باشند و خودشان به صورت مستمر گزارشات مربوط را از طریق سامانه‌یی به اعضای صندوق اعلام کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه منتظر گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم، گفت: برخلاف تصور معلمان، همه اموال صندوق به تاراج نرفته است و شاهد بودیم در شرایط بد اقتصادی کشور، نرخ بازده برخی شرکت‌های زیرمجموعه، ظرف سه سال، چهار برابر شده است. او افزود: همه آنچه در فضای رسانه‌یی منتشر می‌شود قابل اعتماد نیست. آنچه در بانک سرمایه اتفاق افتاده و اموالی که از دست رفته از اموال بانک مرکزی بوده و از جیب و سهام معلم نبوده است. امید است با اهتمام مجلس و جدیت قوه قضاییه بودجه‌یی که از جیب بیت‌المال رفته بازگردد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همواره از بی‌عدالتی رنجیده‌ام، گفت: تبعیض اصلی‌ترین عامل نارضایتی در جامعه و البته فرهنگیان است. علت شکوه فرهنگیان نیز تبعیض است نه حقوق پایین. یکی از تلاش‌هایم ایجاد انگیزش و تسهیل شرایط معیشتی برای معلمان است.

پرداخت ۱۰۰درصدی از جیب مردم در حوزه طب ایرانی

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تاکید کرد که پرداخت از جیب مردم در زمینه خدمات طب ایرانی ۱۰۰درصد است؛ در حالی‌ که این رقم باید به ۳۰درصد کاهش پیدا کند.

مهدی یوسفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل اصلی خدمات طب ایرانی میزان بالای پرداخت از جیب مردم است، گفت: بحث مشخص شدن تعرفه‌ها و پوشش بیمه‌یی دو مقوله جدا از هم هستند. خدمات زیادی وجود دارد که از ابتدا تعرفه داشته‌اند، اما همچنان تحت پوشش بیمه نیستند. خدمت طب ایرانی نیز در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های مشخصی دارند، اما از ویرایش اول، پوشش بیمه‌یی نداشتیم و همچنان هم نداریم. او ادامه داد: طبق اسناد موجود باید میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه طب ایرانی به ۳۰ درصد برسد؛ در حالی که این رقم فعلا ۱۰۰درصد است. متاسفانه حتی ویزیت متخصصان طب سنتی هم پوشش بیمه‌یی ندارد. از زمانی که کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات تدوین شد، وزارت بهداشت کمک کرد که خدمات طب ایرانی وارد این کتاب شوند. در بازبینی‌های بعدی کتاب ارزش‌گذاری نیز این تعرفه‌ها تغییر زیادی نداشتند. اما هیچ‌کدام از خدمات ویزیت، مشاوره، حجامت، زالو درمانی، رایحه درمانی، بادکش و... تحت پوشش بیمه نیستند و مردم باید ۱۰۰درصد تعرفه‌ها را بپردازند. معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه پوشش بیمه‌یی کمک می‌کند این خدمات استاندارد شود، به ایسنا گفت: این موضوع باعث می‌شود استقبال مردم برای دریافت خدمات طب ایرانی کمتر شود. باوجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، شورای عالی بیمه هنوز به این مورد نپرداخته است. یوسفی تاکید کرد: اگر بخواهیم به توسعه طب ملی خود بپردازیم، باید به این مورد توجه کنیم. هزینه‌یی که پوشش بیمه‌یی این خدمات نیاز دارند، اصلا قابل مقایسه با بسیاری از خدمات و داروهای دیگر نیست.

انتقاد مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از «بیمه سلامت»

بیمه سلامت با مشکل کسری بودجه رو به رو شده و همین کسری بودجه باعث شده مدیرعامل سازمان بیمه سلامت که از بالا بودن تعداد افراد تحت پوشش بیمه سلامت گلایه دارد، چهار سال پس از اجرای طرح تحول سلامت بپرسد: چطور ممکن است 80درصد مردم بی‌بضاعت باشند؟ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر آنکه آزمون وسع فعلی برای بیمه شدن رایگان، مناسب نیست، پیشنهاداتی را به دولت و مجلس برای استفاده از یارانه سلامت مطرح کرد.

طاهر موهبتی با تاکید بر اینکه ما باید در ورودی‌های بیمه رایگان بازنگری کنیم و آزمون ارزیابی وسع را جدی بگیریم، اظهار کرد: مولود ارزیابی وسع فعلی، ۳۲میلیون نفر بیمه شده رایگان است؛ این چه سیستمی است که ارزیابی وسع آن نشان می‌دهد ۸۰درصد از ۴۰ میلیون نفر بیمه شده بی‌بضاعت هستند؟ البته این آمار جدای از بیمه‌شدگان کمیته امداد و بهزیستی است. چطور ممکن است ۳۲میلیون نفر در این کشور باشند که توان پرداخت ماهانه  ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان حق بیمه را نداشته باشند؟

او ادامه داد: قانونگذار تاکید کرده است که باید از فرآیند ارزیابی وسع برای توان مالی افراد در بیمه رایگان استفاده شود. اما آیا این ارزیابی وسع فعلی منطقی است؟ به نظر می‌رسد باید نگاه مجددی به فرآیند آن صورت گیرد. از طرفی هم این اقدام در تمام دنیا مبتنی بر اطلاعات مردم است، اما ما اصلا به اطلاعات مردم دسترسی نداریم. به دولت و مجلس پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهند یارانه‌ها هدفمند باشد، مصوبه‌یی ارائه کنند تا هر کسی که ‌می‎خواهد به شکلی از انواع یارانه مانند دارو، سلامت و... استفاده کند، اجازه دهد به اطلاعات حساب‌های بانکی، مالیات، معاملات و... دسترسی داشته باشیم. آن زمان می‌توان ادعا کرد که آزمون ارزیابی وسع ما درست است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه به ایسنا گفت: رویکرد دولت، حاکمیت و بیمه سلامت این است که از محرومان باید حمایت شود و قطعا این کار باید صورت گیرد، اما اینکه چه کسی محروم است نیز اهمیت دارد؛ به همین دلیل باید شاخص‌هایی قابل دسترس و اندازه‌گیری داشته باشیم و بر اساس آن مردم را بیمه کنیم. او ادامه داد: آنچه در کلان حوزه سلامت مورد بحث قرار دارد، آن است که وزارت بهداشت سیاست‌گذاری می‌کند، اما پول را دستگاهی دیگر تهیه می‌کند.

 

ارسال نظر