وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای ایجاد گلخانه‌های کوچک

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۲۴
وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای ایجاد گلخانه‌های کوچک

کرمان بنگاه‌ها  

روز گذشته و در میان اخبار ریز و درشت اقتصادی خبر تخصیص تسهیلات ویژه کسب وکار برای احداث گلخانه‌های کوچک کشاورزی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و به همان سرعتی که روی ویترین رسانه‌ها نشسته بود، جای خود را به سایر اخبار و رویدادهای اقتصادی، سیاسی و... داد. این روزها بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی در لیست انتظارند تا با پایان یافتن تحصیلات وارد بازار کار شوند. اما واقعیت آن است که ورود به بازار کار نیازمند مجموعه اطلاعات و تخصص‌های ویژه‌یی است که در دوران تحصیلات دانشگاهی کمتر به آن توجه می‌شود.

یکی از حوزه‌های تاثیرگذاری که در مسیر اشتغال‌زایی و توسعه کسب وکار کشورمان هنوز رشد و توسعه‌ مناسب پیدا نکرده‌، بخش کشاورزی است. بخشی که ایده‌پردازان و کارآفرینان هنوز ابعاد و زوایای آن را آن‌طور که باید و شاید مورد بررسی و آزمایش قرار نداده‌اند و ظرفیت‌های حیرت‌انگیز آن برای بسیاری از جویندگان کار و ایده در کشورمان ناشناخته است.

 واقعیت آن است که کارآفرینی در بخش کشاورزی می‌تواند فرصت‌های خوبی را نصیب کارآفرینان ایرانی کند و دریچه‌های تازه‌یی به سمت موفقیت برای آنان باز کند. نگاهی به تغییرات اخیر این بخش در کشورهای توسعه یافته و صنعتی و قابلیت‌های بزرگی که در بخش کشاورزی نهفته است، مشخص می‌کند که ما تا چه اندازه از حوزه‌های اثرگذار در بحث توسعه کسب وکار و اشتغال‌زایی عقب مانده‌ایم.

رشد جمعیت، تغییر اشتها و افزایش تقاضای مواد غذایی باعث شده تا بخش غذا و کشاورزی پاسخگوی این نیازها باشد. در سال ۲۰۱۶، ۶۵ درصد از افراد فقیر از بخش کشاورزی امرار معاش می‌کردند، اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد، بخش کشاورزی از چه ظرفیت‌های وسیعی برای ایجاد شغل و توسعه کسب وکار برخوردارند. با توجه به اهمیت بحث توسعه کسب وکار کوچک در بخش کشاورزی به بهانه تسهیلات ویژه‌یی که دولت برای کارآفرینی در بخش کشاورزی تعیین کرده سراغ ابعاد مختلف آن می‌رویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تخصیص ۳۰۰۰میلیارد تومان اعتبار جهت آبیاری تحت فشار باغ‌های کشاورزی خبر داد و گفت: برای ایجاد گلخانه‌های کوچک تا سقف ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات با سود 6 درصد وام تعلق می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی طهماسبی در جلسه هم‌اندیشی توسعه بخش کشاورزی شرق استان کرمان گفت: با اجرای طرح تجمیع به صورت هوشمند مشکلات اجتماعی کاهش می‌یابد و با توجه به تنوع مالکیت این سیستم می‌تواند کارا باشد و این طرح سبب گرد آمدن کشاورزان و برکات زیادی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نگهداری و آموزش بهره‌برداران سیستم‌های آبیاری نوین مساله مهمی است، افزود: امسال ۳۰۰۰میلیارد تومان اعتبارات جهت آبیاری تحت فشار تخصیص یافت که از این فرصت باید استفاده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در رابطه با اصلاح باغات گفت: ۹۰۰هزار هکتار از باغات کشور هم‌اکنون به صورت سنتی اداره می‌شود که باید اصلاح شود و این اصلاح تدریجی انجام می‌شود.

وی افزود: خیلی از باغات هم سوءتغذیه داشته و هم کانون آفت شده‌اند که درآمد کمی دارند و هزینه نگهداری آنها زیاد است که باید اصلاح شوند.

 هیچ محدودیتی برای ارائه تسهیلات

به گلخانه‌ها نداریم

طهماسبی با اشاره به اینکه در رابطه با ایجاد گلخانه‌ها هیچ محدودیتی برای ارائه تسهیلات وجود ندارد، اظهار کرد: برای ایجاد گلخانه‌های کوچک تا سقف ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات با سود 6 درصد از طریق صندوق کارآفرینی امید، وام تعلق می‌گیرد.  معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی از تولید، فرآوری و بازرگانی خرما حمایت می‌کند، گفت: به دو صورت وام به افرادی که در این زمینه فعالیت کنند، تعلق می‌گیرد؛ یک راه این است که به صادر‌کنندگان بعد از آنکه اهلیت آنها تایید شد ظرف ۴۸ ساعت وام داده می‌شود و راه دوم بورس کالاست که سبب شفافیت قیمت خواهد شد.

طهماسبی اظهار کرد: طرح‌های مناسبی جهت مبارزه با زنجیره تولید خرما انجام شده و برای خشکیدگی خرما نیز طرح تحقیقی- ترویجی ظرف 3 سال انجام شده که به زودی نتایج آن منتشر می‌شود.

وی افزود: برای مکانیزاسیون نیز تسهیلات مناسبی وجود دارد و آب قنوات می‌تواند برای کشت‌های زمستانه استفاده شود که اگر زمین کم دارند، می‌توانیم زمین مناسب در اختیارشان قرار دهیم.

 صنعت کشاورزی؛ رکن اصلی اشتغال‌زایی

در همین خصوص رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه به دلیل ظرفیت‌های صنعت کشاورزی، این بخش می‌تواند رکن اصلی اشتغال باشد، گفت: این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است تا بتوان در راستای تولید و اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کرد.

علی‌محمد شاعری درباره ضرورت تحقق شعار سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» در حوزه کشاورزی به خانه ملت گفت: ظرفیت‌های صنعت کشاورزی به حدی است که می‌توان این صنعت را رکن اصلی اشتغال نامید اما این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است تا بتوان در راستای تولید و اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کرد.

نماینده نکا، گلوگاه و بهشهر در مجلس تصریح کرد: پرداخت مشوق‌های صادراتی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی، افزایش تعرفه واردات محصولات کشاورزی با هدف جلوگیری از واردات بی‌رویه تولیدات کشاورزی، کاهش نرخ سود سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی در جهت ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی ازجمله الزامات اساسی تحقق شعار امسال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» است.

وی ادامه داد: تقویت صنعت بیمه محصولات کشاورزی برای حمایت از کشاورزان در مقابل رخداد‌های طبیعی از دیگر محورهایی است که باید برای تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» در سال جدید عملیاتی شود. شاعری تصریح کرد: تعیین نرخ تضمینی مناسب برای محصولات کشاورزی، توسعه کشت گلخانه‌یی، افزایش ظرفیت تولید در بخش‌های مستعد کشاورزی، توسعه شبکه‌های نوین آبیاری، تدوین یک بسته مناسب برای تشویق صادرات محصولات کشاورزی با هدف رقابتی کردن تولیدات کشاورزی در بازارهای هدف، افزایش تعرفه وارداتی محصولات کشاورزی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه، مقابله با قاچاق محصولات کشاورزی از دیگر محورهای مهم بخش کشاورزی است که برای تحقق شعار امسال الزامی است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، بانک‌ها نیز می‌توانند در کنار سیاست‌‌های حمایتی دولت صنعت کشاورزی را حمایت کنند.

 ظرفیت‌های کشاورزی

و نقش آن در پیشرفت روستاها

مطابق آمارهای مستند، کشور ایران دارای ظرفیت آبی و خاکی لازم برای بالا بردن ظرفیت اشتغال در بخش کشاورزی را دارد.

کشور ایران از نظر منابع خاکی دارای خاک‌های بسیار غنی است، بسیاری از گزارشات رسمی موید این حقیقت است. به عنوان مثال در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تحت عنوان«ارزیابی بخش کشاورزی در برنامه اول و دوم» آمده است:«از مساحت ۱۶۵میلیون هکتاری کشور طبق مطالعات اولیه حدود ۵۱ میلیون هکتار دارای استعداد کشاورزی تشخیص داده شده و از ۵/۱۲۸ میلیون هکتاری از مساحت کشور که اخیرا مورد ارزیابی قرار گرفته است، مشخص شد که بیش از ۳۰میلیون هکتار از این اراضی استعداد بالقوه کشاورزی دارند.»

در واقع این اراضی هیچ نیازی به اصلاح و احیا خاکی نداشته و از پتانسیل غذایی کافی برای کشت و کار برخوردارند. با این وجود مطابق با آمار سال ۱۳۹۲ وزارت جهاد کشاورزی، مجموع اراضی کشت شده باغی و زراعی کشور حدود 14.7میلیون هکتار بود. بنابراین کمتر از یک سوم از ظرفیت خاک‌های موجود در کشور، آن هم با بهره‌وری کم، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. هر چند این اعداد و ارقام در زمان دولت یازدهم رشد چشمگیری پیدا کرده‌اند اما هنوز تا رسیدن به اهداف برنامه‌های بالادستی راه درازی باقی مانده که باید با حمایت از توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی و سایر حوزه‌ها این ظرفیت‌های مغفول مانده اقتصاد ایران برای اشتغال‌زایی به کار گرفته شوند.

 

ارسال نظر