افزایش نرخ بهره؛ بلای جان بازار سرمایه

۱۴۰۱/۱۰/۱۵ - ۱۱:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۱۵۸
افزایش نرخ بهره؛ بلای جان بازار سرمایه

معصومه میرمحمدی، مدیر صندوق شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک گفت: نرخ بهره، اهرم کلیدی دولت‌ها برای کنترل و مدیریت اقتصاد محسوب می‌شود و نرخ بهره یک عامل مهم و اثرگذار بر تورم است؛ به همین دلیل بانک مرکزی با استفاده از تغییر و مدیریت این نرخ سعی در کنترل تورم دارد.

وی در ادامه افزود: در واقع بانک مرکزی با تاثیری که بر مقدار پول در دسترس می‌گذارد، می‌تواند تورم را کنترل کند؛ همچنین بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره گردش پول را کاهش داده و به نوعی دسترسی به آن را گران‌تر می‌کند. میرمحمدی بیان کرد: در اقتصادهای مدرنی که امروزه در سراسر دنیا شاهد آن هستیم، نرخ بهره مهم‌ترین قیمت در اقتصاد است؛ چرا که این نرخ به خودی خود منجر به جهت‌دهی کل اقتصاد می‌شود و تمام اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

این فعال بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ بهره در قالب سه نرخ مطرح می‌شود: نرخ بهره بین بانکی، نرخ بهره سپرده‌ها و نرخ بهره اوراق تا سررسیدشان که به آن YTM گفته می‌شود. همچنین در حال حاضر روندی که در بازار نرخ بهره و نرخ بین بانکی شاهد آن هستیم صعودی است؛ در نتیجه نرخ بهره سپرده‌ها و YTM نیز روندی صعودی به خود گرفته است.

به گفته وی؛ هنگامی که بانک مرکزی نرخ‌ بهره را افزایش می‌دهد، اوراق بهادار دولتی مانند اوراق خزانه که سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تری هستند (نرخ بازده بدون ریسک) افزایش یافته و این امر، سرمایه‌گذاری در اوراق را جذاب‌تر کرده و به طبع آن باعث ورود نقدینگی به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت می‌شود؛ زیرا این صندوق‌ها باید حداقل 70 درصد از خالص دارایی‌های خود را در اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند. 

مدیر صندوق مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک تصریح کرد: افرادی که در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند، توقع دارند در ازای قبول ریسک، پاداش بگیرند و نرخ بازده مورد انتظار از نرخ بازده بدون ریسک بیشتر است. همچنین بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری در سهام برابر است با نرخ بازده بدون ریسک به‌علاوه صرف ریسک و افراد مختلف، بسته به میزان ریسک‌پذیری‌ و شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، انتظار بازدهی‌های متفاوتی دارند؛ حال هرچه نرخ بازده بدون ریسک افزایش یابد با فرض ثابت بودن صرف ریسک، بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری در سهام نیز افزایش می‌یابد. 

میرمحمدی در پایان گفت: افزایش نرخ بازدهی مورد انتظار که معادل نرخ تنزیل تحلیلگران بنیادی است، کاهش قیمت سهام را به همراه خواهد داشت که این امر باعث خروج نقدینگی از بازارسرمایه و صندوق‌های سهامی می‌شود.

 

ارسال نظر