کاهش قیمت ارز در کوتاه‌مدت درصورت رفع تحریم‌ها

۱۴۰۰/۱۲/۱۲ - ۰۳:۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۸۷۴۱۲
کاهش قیمت ارز در کوتاه‌مدت درصورت رفع تحریم‌ها

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

 روز چهارشنبه 11 اسفند 1400، در بازار آزاد هر دلار امریکا 25 هزار و 780 تومان و درهم امارات 7 هزار و 120 تومان شد. قیمت سکه نیز به 12 میلیون و 130 هزار تومان رسیده است.

برخی کارشناسان با توجه به بازگشت تیم مذاکره‌کننده ایران به وین می‌گویند که نتیجه مذاکرات منتظر جمع‌بندی شرایط ایران و پاسخ امریکاست و بازار ارز و طلا و سایر شاخص‌ها نیز در انتظار جمع‌بندی این مذاکرات است. 

در بازار طلا، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 207 هزارتومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 30 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 950 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و780 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 820 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 380 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک میلیون و608 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 232 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 24 هزار و657 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و‌ 411 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و660 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و385تومان اعلام شده است.

   کاهش قیمت ارز در کوتاه‌مدت  درصورت رفع تحریم‌ها 

منابع ارزی و نفتی ایران درصورت احیای برجام و رفع تحریم‌ها، با سهولت بیشتری در دسترس قرار خواهند گرفت که طبق گفته کارشناسان، این موضوع می‌تواند با ارزپاشی به تهدید برای اقتصاد و با گسترش زیرساخت‌های اقتصادی از این طریق به فرصت تبدیل شود.

بازار ارز و تغییرات آن یکی از عوامل محوری و تعیین‌کننده در جهت قیمت‌های سایر بازارها و در نهایت تغییرات شاخص‌های اقتصادی است اما این بازار بیش از سیاست‌های اقتصادی تحت تاثیر اخبار منفی و مثبت سیاسی و بین‌المللی است؛ به گونه‌ای که خروج امریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ شروعی برای افزایش‌های قابل توجه نرخ دلار و رسیدن آن به کانال ۳۰ هزار تومان بود.

از سوی دیگر، انتشار اخبار امیدبخش در ماه‌های اخیر از مذاکرات وین و احتمال احیای برجام نیز به عنوان خبری مثبت برای بازار ارز ایران و جهت‌دهی به دلار برای حرکت به سمت کاهش توانست تا حدودی نرخ دلار را کاهش بدهد و تقریبا به کانال ۲۵ هزار تومان برساند. اما این اخبار مثبت نتوانست نقش قابل توجهی در ریزش نرخ دلار داشته باشد و به نظر می‌رسد که فعلا نرخ دلار در کانال ۲۵ هزار تومان به تثبیت رسیده است. در این بین، باید به این نکته اشاره شود که اساسا درصورت احیای برجام و رفع تحریم‌ها دست و بال ایران برای فروش نفت باز می‌شود که در پی آن، درآمدهای نفتی و ارزی نیز بهبود قابل توجهی خواهد یافت. 

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که با افزایش منابع ارزی مازاد میل به ارزپاشی نیز تقویت شده که این امر، به سرعت نرخ دلار را در بازار ارز سرکوب و کاهشی کرده و در کوتاه‌مدت نیز تورم هم کاهش یافته است اما در بلندمدت نرخ ارز مجدد شتاب گرفته و نرخ تورم نیز با افزایش مواجه شده است.در این زمینه، با وجود افزایش درآمدهای نفتی در ماه‌های اخیر آنچه که تاکنون به نظر می‌رسد هنوز اقدامی در جهت ارزپاشی و کاهش نرخ ارز رخ نداده و نرخ دلار در محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان باقی مانده است؛ بنابراین اگر پس از احیای برجام هم سیاست ارزپاشی گرفته نشود، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت قابل توجهی در بازار ارز و به طبع کاهش قیمت‌ها را داشت. 

کامران ندری تحلیلگر اقتصادی گفت: مذاکرات وین تاثیر کوتاه‌مدتی بر شاخص‌های کلان اقتصادی چون تورم، تولید و ... نمی‌گذارد و نمی‌توان تا انتهای سال، انتظار تغییری در این شاخص‌ها متاثر از نتیجه مذاکرات داشت‌ و این مذاکرات صرفا تاثیر خود را با کاهش قیمت‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد که این کاهش نیز کمتر از ۲۴ هزار تومان نخواهد بود.  از سوی دیگر، علی سعدوندی استاد بانکداری و اقتصاد کلان معتقد است که با احیای برجام و افزایش منابع ارزی، دو سناریو را می‌توان در پیش گرفت که ارزپاشی اولین سناریو است که اجرای آن نیز در سال‌های گذشته اقتصاد ایران سابقه داشته است و دیگری استفاده از منابع ارزی مازاد ایجاد شده در پی احیای برجام به منظور توسعه و بهبود زیرساخت‌های اقتصادی است. 

وی اظهار کرد: هر زمانی که در اقتصاد ایران دسترسی به منابع ارزی حاصل از درآمدهای نفتی افزایش یافته و به نوعی با منابع ارزی مازاد مواجه شده است، به سمت ارزپاشی برای کاهش قیمت ارز حرکت شده که این موضوع برای مردم زیانبار بوده است، زیرا اشتغال و تولید ملی تضعیف و به واردات کالاهای خارجی یارانه داده می‌شود. این در حالی است که کشورهای دیگری که با منابع مازاد ارزی مواجه می‌شوند، این منابع را صرف توسعه و گسترش زیرساخت‌های اقتصادی چون ساخت خط آهن، بیمارستان، دانشگاه و ... می‌کنند. 

این استاد بانکداری و اقتصاد کلان از نظر اقتصادی در شرایط فعلی بودجه‌نویسی در کشور برنگشتن به برجام را بهتر از احیای آن می‌داند زیرا آنطور که در بودجه سال آینده برنامه‌ریزی شده است، سهولت دسترسی به منابع ارزی و افزایش آنها صرف ارزپاشی و کاهش قیمت ارز به زیر نرخ تعادلی در بلندمدت می‌شود که اثرات منفی برای اقتصاد و تولید خواهد داشت.سعدوندی گفت: پیش گرفتن سیاست ارزپاشی همگام با احیای برجام، کاهش نرخ ارز و واردات کالاهای خارجی، نرخ تورم را هم به صورت موقت با کاهش مواجه می‌کند اما در ادامه این تورم مجدد افزایش پیدا خواهد کرد. وی درباره اینکه نرخ دلار تحت تاثیر مذاکرات کمتر از ۲۵ هزار تومان نشد، توضیح داد: دلیل این امر این است که هنوز دلارهای نفتی وارد چرخه‌های اقتصادی نشده است. بنابراین، دو سناریو پس از احیای برجام وجود دارد؛ اینکه منابع دلار نفتی صرف بهبود اقتصاد شود یا اینکه این منابع صرف ارزپاشی شود که حالت دوم موجب فرار سرمایه، متضرر شدن تولید و اشتغال، کاهش موقت تورم و شتاب مجدد آن پس از گذشت مدت کوتاهی خواهد شد.

    حمله روسیه به اوکراین  ارزش بیت‌کوین را صعودی خواهد کرد؟

اوکراینی‌ها بیشتر از هر زمان دیگری بیت‌کوین خریداری می‌کنند تا از دارایی‌های خود در مقابل حمله روسیه محافظت کنند.به نقل از دیکریپت، گزارشی توسط شرکت تحقیقاتی آرکین ریسرچ منتشر شد که نشان داد اوکراینی‌ها در حال خرید استیبل‌کوین تتر و بیت‌کوین از بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان هستند.

داده‌های آرکین نشان می‌دهد که حجم معاملات ۲۴ ساعته تتر-گریونا (واحد پول اوکراین) از کمی بیش از ۶ میلیون دلار درست قبل از حمله به حدود ۸.۵ میلیون دلار افزایش یافته است.در طول ۶ هفته گذشته، حجم معاملات به ندرت از ۳ میلیون دلار فراتر رفته بود. علاوه‌براین، معاملات ۲۴ ساعته بیت‌کوین-گریونا تقریبا از یک میلیون دلار به ۳ میلیون دلار رسید.در این گزارش ذکر شده است که اوکراینی‌ها نیز مانند روس‌ها، کریپتو را بی‌سابقه می‌خرند. بسیاری از اوکراینی‌ها نگران هستند که سیستم بانکی در این کشور ممکن است سقوط کند و به دنبال رمزنگاری به عنوان یک پناهگاه امن هستند.

این گزارش اضافه کرد که چون اوکراینی‌هایی که از کشور خود متواری شدند در نتیجه می‌توانند مقداری از ثروت خود را همراه داشته باشند و از این رو حجم معاملات افزایش یافته است.دولت اوکراین اعلام کرد: پولکادات، یازدهمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار را پس از اهدای بیش از ۲۰ میلیون دلاری بیت‌کوین، اتریوم و USDT برای کمک به ارتش دریافت خواهد کرد.با سقوط روبل، فعالیت ارزهای دیجیتال در روسیه نیز افزایش یافت و بیشتر این فعالیت‌ها مربوط به بیت‌کوین و بایننس بود.در همین حال، صرافی‌ها نیز با فشار فزاینده‌ای برای اعمال ممنوعیت‌های کلی برای تراکنش‌های مربوط به آدرس‌های روسی مواجه شده‌اند.

 

ارسال نظر