اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۴۸۲

روایت همتی از جلسه   در مجمع تشخیص

رییس کل بانک مرکزی با تشریح جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره الحاق دولت ایران به کنوانسیون پالرمو در اینستاگرام خود نوشت که تصمیم‌گیری در این خصوص به جلسه بعدی موکول شد. به گزارش «تعادل»، عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: روز شنبه ششم بهمن ماه ۹۷ موضوع اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان یعنی لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. بحث‌های جدی و خوبی انجام گرفت. وی افزود: اینجانب نیز به عنوان رییس کل بانک مرکزی و مقام مسوول امور پولی و بانکی توضیحات مبسوطی در مورد اهمیت و ابعاد تاثیرات آن بر مبادلات بانکی و پولی بین‌المللی کشور ارایه دادم. همتی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری به علت نیاز به بررسی بیشتر به جلسه بعدی موکول شد. مطمئن هستم اعضای محترم مجمع با در نظر گرفتن مصلحت کشور تصمیم خواهند گرفت. کنوانسیون پالرمو یکی از لوایح چهارگانه درباره الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است.

عبور اونس از مرز 1300 دلار

 در جریان معاملات روز شنبه ششم بهمن‌ماه، نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا 11 هزار و 650 تومان و یورو 13 هزار و 500 اعلام شد همچنین براساس قیمتهای روز پنج شنبه سامانه سنا میانگین نرخ دلار 11هزار و 679 تومان، یورو 13 هزار و 473 تومان، یوان 1هزار و 731 تومان و پوند 15 هزار و 175 تومان، درهم 3222، لیر ترکیه 2274 تومان اعلام شد. به گزارش تعادل، فعا لان بازار معتقدند قیمت کف بازار دلار 11 هزار و 850 تومان تا 12 هزار تومان است. در صرافی ملی نیز نرخ فروش دلار 11850، و یورو 13700 تومان اعلام شد.

همچنین در بازار طلا با اعلام هر اونس جهانی به نرخ 1302 دلار به دنبال باز شدن دولت فدرال امریکا، قیمت سکه و طلا نیز افزایش یافت و روز شنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با افزایشی در حدود ۹۰ هزار تومان نسبت به آخرین روز هفته گذشته به قیمت ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان معامله شد.  در عین حال سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۷۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه مظنه مثقال طلای 17 عیار 1 میلیون و 610 هزار تومان معامله ‌شد. افزایش قیمت‌ها در بازار سکه. طلا، بنا بر اعلام فعالان بازار سبب افزایش تقاضا شده است. البته رشد تقاضا به ایام پایانی سال نیز مرتبط است.

بانک‌ها هر روز دلار امریکا را ۲۰۰ تومان بالاتر از صرافی‌های مجاز می‌خرند. به گزارش ایسنا، نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها که مجوز آن در نیمه نخست امسال از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها داده شد، روز ششم بهمن نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده و بانک‌ها امروز هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان می‌خرند. این در حالی است که براساس اعلام بانک مرکزی نرخ خرید هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان است. نرخ فروش یورو در صرافی‌های بانکی نیز 13 هزار و ۵۲۰ تومان است و این نوع ارز از سوی این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود. همچنین بانک‌ها امروز هر پوند انگلیس را ۱۵ هزار و ۶۵۲ تومان می‌خرند. شعب ارزی بانک‌های تجارت، سامان، ملی، ملت و پارسیان همچنین می‌توانند ارز مسافرتی را تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها در صورت کامل بودن مدارک مسافران بفروشند که این ارز را به قیمت ۱۳ هزار و ۷۹۱ تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند و با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان می‌رسد.

پس از انتشار اخباری از حمایت ایرلند شمالی از طرح دولت انگلیس درباره برگزیت، ارزش پوند در برابر همتایانش شاهد صعود محسوسی بود. به گزارش رویترز، پوند در آخرین روز از مبادلات هفتگی با حرکت به سمت محدوده روانی بالای ۱.۳ دلاری، سودآوری ۱.۸ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد. این صعود پس از آن تقویت شد که نشریه انگلیسی سان در گزارشی نوشت حزب دموکراتیک ایرلند شمالی بطور مخفیانه تصمیم گرفته است از طرح دولت ترزا می‌درباره برگزیت در رای‌گیری هفته آینده مجلس انگلیس حمایت کند.  ارزش پوند در مبادلات امروز با ۰.۴ درصد افزایش در برابر دلار به ۱.۳۱۱۴ دلار رسید که از نوامبر سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در برابر یورو نیز هر پوند به ۱.۱۵۷۷ یورو رسید. در برابر دلار استرالیا پوند با ۰.۲۵ درصد افزایش به ازای ۱.۸۴۷۸ دلار مبادله شد. میشایل مک کارتی، استراتژیست بازار در موسسه سی‌ام سی گفت: اگر گزارش‌شان درست باشد، انتظار رسیدن هر پوند به رقم ۱.۳۲ دلار را نیز دارم. رسیدن به سطح تکنیکال ۱.۳۸ دلاری نیز ممکن است. پوند تنها ارزی نبود که در برابر دلار دست به پیشروی زد؛ هر یورو با ۰.۱ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل به ۱.۱۳۲۱ دلار رسید. بانک مرکزی اروپا در نشست این هفته خود تصمیم گرفت نرخ بهره را دست نخورده باقی گذارد و پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی منطقه یورو در کوتاه‌مدت کاهش داد.

 

ارسال نظر