هزینه پرداخت‌های خرد بانکی باید کاهش یابد

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۶۹

یک کارشناس صنعت پرداخت گفت: ۱۵ میلیارد کارت پرداخت در دنیا وجود دارد که یک‌سوم آن به ویزا و مستر اختصاص دارد.

به گزارش «تعادل»، در پنل پرداخت خرد در دومین روز همایش تراکنش، حسین اسلامی گفت: عدم اجرای پرداخت خرد در کشور خود بازیگران صنعت پرداخت است زیرا منافع این بازیگران در خطر است. فقدان سیاست‌گذاری نیز یکی دیگر از دلایل است در عدم اجرای پرداخت خرد در کشور است و عدم اصلاح نظام کارمزد منجر شده بازیگران با توجه به افزایش هزینه و ثابت بودن درآمدها از اجرای پروژه‌های مفید و مناسب بازمانده‌اند.

وی یادآور شد: باید بررسی کنیم در کشور مورد پذیرش قرار گرفته که به سمت کیف پول حرکت کرد یا خیر. بر اساس آمار شاپرک بخش بزرگی از زیر ساخت کشور برای تراکنش‌های زیر ۵۰ هزار تومان مورد بهره‌گیری قرار می‌گیرد که هزینه زیادی در کشور ایجاد کرده است.

وی گفت: برای هر ۸ نفر یک دستگاه کارت خوان در کشور وجود دارد. بر اساس مصوبه هیات دولت رفع انحصار از پرداخت‌های خرد مورد تاکید قرار گرفته که به بخش پرداخت‌های ussd اشاره دارد. با توجه به سابقه پرداخت خرد در کشور ذی نفعان مختلفی با انگیزه‌های متفاوت در حوزه پرداخت حمل و نقل شهری وجود دارد.

اسلامی خاطرنشان کرد: به دلیل رقابت ناسالم که در کشور در صنعت پرداخت وجود دارد تمام بازیگران تنها به فکر منافع شرکتی و شخصی بدون در نظر گرفتن منافع کشوری هستند. بانک‌ها دیگر پول برای پرداخت کارمزد ندارند و با افزایش هزینه سیستم‌های پرداخت باید به سمت پرداخت‌های موبایلی حرکت کرد زیرا هزینه پوز و دیگر سیستم‌های پرداخت افزایش پیدا کرده است.

مهدی اعبادی نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه اغلب تراکنش‌های کشور خرد و زیر ۵۰ هزار تومان است باید فناوری برای کاهش هزینه‌های در این بخش اندیشیده شود. رجاییان در این نشست در تعریف پرداخت خرد که تنها به مبلغ محدود می‌شود اظهار داشت: نوعی از پرداخت‌ها در حوزه خدمات شهری وجود دارد که مدل آن پرداخت سریع و بزن و برو است.

همچنین مقصود لو در این نشست در خصوص عدم دلایل حرکت به سمت بهره‌گیری از فناوری برای پرداخت‌های خرد و آفلاین اظهار داشت: پرداخت خرد کارت آفلاین در کشور در شهرداری‌ها انجام شد و بعد از ورد فناوری‌ها روی گوشی‌های هوشمند کیف پول‌های مختلفی در این بخش شکل گرفت و به دلیل اینکه بازیگران این بخش با یکدیگر گفت‌وگو و هم اندیشی نکرده‌اند در این بخش با ضعف مواجه هستیم. وی گفت: به دلیل عدم بلوغ اکوسیستم پرداخت خرد در کشور زیر ساخت مناسبی در این بخش شکل نگرفته است.

از سوی دیگر، صادق فرامرزی گفت: در بحث کیف پول تا زمانی که رگولاتور مدل نهایی آن را ابلاغ نکرده ولی شرکت‌هایی که بر اساس استانداردهای قبلی کیف پول راه‌اندازی کرده‌اند در هنگام کلاهبرداری در این بخش رخ می‌دهد زیرا حساب پشت کیف پول حساب شرکت راه‌اندازی کننده کیف پول است در کلاهبرداری‌ها به دلیل عدم صدور مجوز کیف پول از سوی نهاد ناظر با مشکل مواجه است که این موضوع فضای خلأ قانونی را گوشزد می‌کند.

فرامرزی اظهار داشت: یکی از دلایل رقابت ناسالم شرکت‌های PSP مدل کارمزد فعلی است که اصلاح آن را اجتناب ناپذیر می‌کند. وی خاطرنشان کرد: مساله کارمزد خواهی در صنعت پرداخت رایج شده که این معضل به دلیل رقابت ناسالم در صنعت پرداخت است. وی یادآور شد: تنها در ایران عدم تمایل برای تغییر تکنولوژی وجود ندارد و این موضوع در کشورهای دیگر نیز رواج دارد.

 

ارسال نظر