آمادگی اتصال سوئیچ‌کارت‌های بانکی ایران و عمان

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۵۷

رییس کل بانک مرکزی از آمادگی اتصال سوئیچ‌های کارت‌های بانکی ایران به بانک‌های عمانی خبر داد و گفت: عمان می‌تواند پایگاه صادرات دوباره و مرکزیت روابط بانکی بین‌المللی برای ایران باشد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف در دیدار وزیر امورخارجه و معاون رییس شورای روسای کل بانک مرکزی عمان با مروری بر روابط دو کشور خاطرنشان کرد: روابط سیاسی میان دو کشور تاریخی بسیار عمیق و طولانی است و انتظار می‌رود، روابط اقتصادی نیز هم پایه روابط سیاسی گسترش و تعمیق یابد. وی با اشاره به عزم و اراده مسوولان ارشد دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی گفت: پیش‌نیاز روابط اقتصادی، ایجاد ارتباطات بانکی است و این موضوع باید در اولویت قرار گیرد البته نباید صرفا بر روابط اقتصادی مستقیم طرفین تمرکز کرد بلکه با توجه به ظرفیت‌های منطقه می‌توانیم با همکاری‌های گسترده نقش فعال‌تری در بازار‌ کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس داشته باشیم.

سیف به ظرفیت‌های اقتصادی در منطقه اشاره کرد و گفت: وجود بازار بیش از ۴۰۰میلیون نفری فضای مناسبی ایجاد کرده که می‌توان با نقش فعال‌تری از ظرفیت این بازار استفاده کرد ضمن اینکه کشور عمان ظرفیت مناسبی برای تبدیل شدن به حوزه صادرات مجدد دارد و در این میان بانک‌ها می‌توانند با فعالیت دوجانبه موثر واقع شوند.

رییس شورای پول و اعتبار از پذیرش ضمانتنامه‌های بانک‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاران ایران در عمان ابراز خرسندی کرد و گفت: اقدام اخیر بانک‌های عمان در پذیرش ضمانتنامه بانک‌های ایرانی آثار مثبتی در ایجاد روابط بانکی دو کشور داشته است و امیدواریم اینگونه همکاری‌ها که افق روشنی برای گسترش روابط بانکی است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه بانک مرکزی ایران نیز با تسهیل شرایط در مقررات و دستورالعمل‌های بانکی زمینه سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور فراهم آورده و امیدواریم بانک مرکزی عمان نیز در این مسیر همراهی لازم را داشته باشد.  رییس کل بانک مرکزی به حمایت‌های بانک مرکزی عمان در گسترش روابط بانکی اشاره کرد و گفت: حمایت بانک مرکزی عمان در روابط بانکی با ایران مشهود و دستاوردهای کنونی نیز مرهون همکاری‌ها و پشتیبانی بانک مرکزی عمان است. البته برای توسعه روابط درحال حاضر ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون و برگزاری جلسات مشترک است.

سیف با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بانکی ایران و عمان خواستار طرح مسائل پیش رو در این کمیته شد و گفت: این کمیته بانکی می‌تواند با شناسایی موانع و بررسی راهکارهای مناسب گام بلندی در گسترش روابط بانکی و تعیمق هر چه بیشتر آن بردارد.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی از آمادگی اتصال سوئیچ‌های کارت‌های بانکی ایران به بانک‌های عمانی خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد با اتصال سوئیچ کارت‌های بانکی دو کشور زمینه خدمات‌رسانی به گردشگران طرفین را در فضای فناوری‌های نوین فراهم کند. سیف از تاسیس شعب بانک‌های دو کشور در سرزمین‌های طرفین استقبال کرد و گفت: بانک مرکزی ایران از حضور بانک‌های عمانی در ایران استقبال می‌کند و در مقابل بانک‌های تجاری ایران نیز مشتاق حضور در کشور عمان برای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی و گردشگران هستند و معتقدیم این موضوع در تعمیق و گسترش روابط بسیار موثر است. وی افزود: بانک مسقط در تهران دفتر نمایندگی دارد و اگر تصمیم داشته باشند، بانک مرکزی از تبدیل شدن آن به شعبه استقبال می‌کند. رییس کل بانک مرکزی ایده سوآپ ارزی برای مبادلات بانکی دو کشور براساس پول ملی را راهکاری مناسب برای گسترش ارتباطات بانکی دانست و گفت: این اقدام نیازمند بررسی راهکارها و پیشنهادات کارشناسان دو کشور در کمیته مشترک است و باید مورد توجه قرار گیرد. در این دیدار یوسف بن علوی، وزیر امورخارجه عمان ضمن ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های بانکی گفت: بدون تردید این دیدار فرصت مناسبی برای روابط بانکی طرفین است و تلاش خواهد شد، روابط بانکی و اقتصادی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر