حاضرم برای منافع ملی قربانی شوم

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۷:۵۱
کد خبر: ۱۵۵۱۰۰
حاضرم برای منافع ملی قربانی شوم

شاخص‌های اقتصادی نشانگر حرکت در مسیر آرامش اقتصادی است

گروه ایران|

سیزدهمین نشست مطبوعاتی رییس دولت دوازدهم با نمایندگان رسانه‌های گروهی دیروز در شرایطی در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که از آخرین نشست خبری رییس‌جمهوری با رسانه‌های گروهی بیش از 20ماه سپری شده بود؛ فاصله معناداری که در بازه زمانی آن، حوادث و رخدادهای فراوانی در فضای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...رخ داده بود؛ از ماجرای خروج ترامپ از برجام و رخدادهای پس از آن گرفته تا وقوع نوسانات گسترده در بازار‌های مالی و پولی کشور که برای مدتی قیمت‌ها را در فازصعودی قرار داده بود. از ماجرای توقیف کشتی آدریان دریا تا راهبردهای تازه‌ای که ایران برای مقابله با حاشیه‌سازی‌های امریکا و عربستان در منطقه به کار گرفت و... مجموعه‌ای از موضوعات مهمی بودند که در این بازه زمانی در فضای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شکل گرفتند. مدت زمانی که رییس‌جمهوری از آن ذیل عنوان«امتحان بزرگ دولت» یاد می‌کند و اعلام می‌کند در تمام این بازه زمانی تلاش دولت در راستای حل این مشکلات و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور متمرکز شده بود.

با عبور از این دوران پر فراز و نشیب، روحانی یک‌بار دیگر روبه روی رسانه‌های گروهی نشست و قبل از اینکه رسانه‌ها پرسشی را در این زمینه مطرح کنند، اعلام کرد که شخصا مایل است تا ارتباطات رودروی بیشتری با رسانه‌ها داشته باشد و با پذیرفتن تاخیر در برگزاری یک چنین نشست‌هایی گفت که تلاش می‌کند در طول مدت زمان باقی مانده از عمر دولت دوازدهم، بیشتر در مجامع رسانه‌ای حاضر شود.

رییس‌جمهوری اما با بازخوانی مسیری که دولتش از ابتدای زعامت بر راس هرم اجرایی کشور طی کرده است؛ مقطع زمانی دی ماه 96 را یکی از حساس‌ترین مقاطع فعالیت‌های دولت برشمرد که برخی اعتراضات سیاسی و جناحی در داخل سنگ بنای برخی از حادترین مشکلات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور پی‌ریزی شد و دشمنان قسم خورده کشور با استفاده از این شکاف داخلی برنامه‌های تحریمی خود را برای محدودسازی اقتصاد کشور آغاز کردند. روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با تلاش فرانسه برای برگزاری نشست سران 1+5 در نیویورک گفت: اگر مطمئن می‌شدیم این جلسه را می‌گذاشتیم. به سران کشورهای اروپایی به صراحت گفتم باید اطمینان پیدا کنم که منافع ملت ایران در یک جمع، اجلاس و جلسه‌ای تأمین می‌شود و بار فشار از روی دوش مردم برداشته می‌شود، اما من باید شخصاً قربانی شوم با افتخار این قربانی را می‌پذیرم و قبول می‌کنم.

روحانی رییس‌جمهور دیروز در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های ‌همگانی داخلی و بین‌المللی، با مرور توطئه‌های دشمنان علیه ایران اسلامی و مقاومت و ایستادگی ملت تصریح کرد:  دولت تدبیر و امید در ۵۵ ماه اول یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲ تا دی ۹۶ مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و به‌ویژه اقتصادی مسیر صحیح و درست و مثبت خود را طی کرد اما از دی‌ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم و کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس از خارج زده شد به گونه‌ای که با شرایط بسیار سخت و مشکل، سال ۹۷ را آغاز کردیم.

روحانی با بیان اینکه در سال ۹۷ تحلیل‌های داخلی و خارجی حکایت از آن داشت که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت‌تری در سال ۹۸ پیش رو خواهیم داشت، گفت: حتی برخی از تحلیلگران اقتصادی در برخی رسانه‌ها، بحث تورم ۳ رقمی را برای ایران مطرح کردند اما خوشبختانه در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایرارکان نظام توانستند از این توفان عبور کنند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: امروز بطور قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های امریکا، استکبار جهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه، برای زدن آسیب جدی به نظام پایان یافته است و همه آنها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی، عبور کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های اقتصادی کشور مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند، اظهارداشت: تورم نقطه به نقطه از

۵۲ درصد، به ۳۴ درصد رسیده است و طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما به سرعت کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی‌های ما این است تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه دهد.

رییس‌جمهور افزود: البته در تورم ۱۲ ماهه حرکت یک مقداری کندتر آغاز شده ولی در عین حال تورم ۱۲ ماهه هم با تأخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.

روحانی به رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: رشد اقتصادی کشور در سال گذشته منفی بود و پیش‌بینی‌های ما این است که در ۶ ماهه اول امسال که هنوز آمار نهایی آن اعلام نشده، رشد مثبت خواهد داشت.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال، رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت به گونه‌ای که در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داشتیم، گفت: بیکاری ما از بالای

۱۲ درصد( ۱۲.۳) به ۱۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده یعنی ۱.۸منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

روحانی شرایط صادرات و واردات را مناسب دانست و گفت: صادرات ما مناسب‌تر از سال گذشته، رشد بیشتری دارد و هم تراز ما‌گر چه در ۶ ماهه مثبت نیست اما نسبت به پارسال تراز تجاری ما بسیار بهتر شده است. در ۶ ماهه پارسال ۱.۵ میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار است و بنابراین شرایط صادرات و واردات ما هم در مسیر درستی قرار گرفته است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است، از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است، گفت: طبق آمار بانک مرکزی مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال قبل حدود ۴۰ درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.

روحانی با تاکید براینکه همه آمارها و ارقام ‌و شاخص‌های اقتصادی نشانگر حرکت در مسیر آرامش اقتصادی هستیم، افزود: دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی از ساختارها داشت تا بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند و برخی از توقعات ما انجام شد و برخی انجام نشد.رییس‌جمهور با بیان اینکه از لحاظ سیاسی و بین‌المللی ایران شرایط بسیار قوی‌تر و مستحکم‌تری دارد، تاکید کرد: در سازمان ملل برای ما کاملاً روشن بود که همه کشورهای بزرگ دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت بزرگ ایران را تحسین می‌کردند.روحانی با اشاره به اینکه ۱۸ ماه بسیار سختی بر مردم گذشت، مردم شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و فشارها بر مردم به ویژه بخشی که دارای حقوق و درآمد ثابت هستند زیاد بود، خاطرنشان کرد: با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را احساس می‌کردیم اما این را نیز از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در طول این ۱۸ ماه بود که توانست شاخص‌ها را با وجود فشار بیشتر تحریم‌های اقتصادی برگرداند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: این کار آسانی نبود و از تمام دست‌اندرکاران، وزرا، مسوولان اقتصادی، بانک مرکزی، همه بانک‌های کشور و از همه مدیران در سطح کشور که به ما یاری رساندند و کمک کردند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم که در این جنگ بزرگ روانی، اقتصادی و سیاسی نترسیدند، نهراسیدند، ایستادند، مقاومت کردند و پشت بحران را شکستند.

روحانی با بیان اینکه امروز می‌توانیم به خوبی به این نکته تکیه کنیم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی شکست نخوردیم و با وجود مشکلات، راه آینده خودمان را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد، افزود: تمام تلاش دولت این است که در ۲ سال باقیمانده پیش رو، پایان دولت را به دوران آرامش و ثبات مردم در زمینه زندگی و اقتصادی برگرداند.

 تقدیر از حمایت رسانه‌ها از دولت

روحانی با اشاره به اینکه همیشه برای اینگونه جلسات اهمیت قایلم و در طول ۷ ماهه گذشته معمولاً در روزهای چهارشنبه در دولت مسائل مهم را مطرح می‌کنم، ادامه داد: صدا و سیما نیز در بعضی از هفته‌ها ما را یاری می‌کند و بعضی از هفته‌ها هم ممکن است از نوع صحبت‌های ما خوشحال نباشد و یاری نکند. به هر حال باید بسازیم و این صدا و سیما است و باید به گونه‌ای ما با هم بسازیم و از این ۲ سال به حول و قوه الهی عبور کنیم.

خبرنگار شبکه خبر پرسید: سه کشور اروپایی در موضوع خروج امریکا از برجام و همچنین عمل نکردن به تعهدات‌شان در عمل نشان دادند که از امریکا تبعیت می‌کنند و نمی‌توان به عنوان شریک سیاسی و تجاری روی آنها حساب کرد و با توجه به این واقعیت، چشم‌انداز رابطه ایران با فرانسه، انگلیس و آلمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در توافق هسته‌ای، امریکا به دلیل فشارهای افراطیون داخلی، رژیم صهیونیستی و عربستان از برجام خارج شد، تاکید کرد: رژیم اشغالگر و عربستان هر دو اعتراف کردند که در موضوع خروج امریکا از برجام همه تلاش‌شان را به کار گرفتند و‌ امریکا خطا و اشتباه بزرگی مرتکب شد.

روحانی تصریح کرد: ایران کار هوشمندانه و عاقلانه‌ای انجام داد چراکه توقع آنها این بود ما بلافاصله از برجام خارج شویم تا در ادامه در شورای امنیت، یک تحریم بین‌المللی علیه ایران وضع کنند و امریکا این‌بار تخلف خودش را تحمل نکند.رییس‌جمهور تاکید کرد :اجازه ندادیم امریکا این‌بار را بر دوش دیگران یا ایران بگذارد و همچنان این‌بار بر دوش امریکا است، روحانی با تاکید براینکه اقدامات جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اتکاء بر ملت بزرگ ایران و در قدم بعد در مسیر کاهش تعهدات برجامی بوده است، ادامه داد: از اردیبهشت سال ۹۸، کاهش تعهدات را آغاز کردیم و هر ۲ ماه کاهش تعهدات را اعلام کردیم و مرحله اول کاهش تعهدات، در زمینه غنی‌سازی بود که از مرز ۳۰۰ کیلو عبور می‌کنیم و عبور کردیم.روحانی افزود: در زمینه مساله آب سنگین برنامه‌ای که اعلام کردیم و در مذاکرات با اروپا نیز به توافق نرسیدیم و در نهایت مرحله دوم کاهش تعهدات را آغاز کردیم که حد غنی‌سازی بود و از ۳.۶ عبور کردیم و الان غنی‌سازی حدود ۴.۵ است.رییس‌جمهوری با بیان اینکه در گام سوم اعلام کردیم که در زمینه تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌های برجامی را مراعات نخواهیم کرد، افزود: امروز آی‌آر۶ در حال فعالیت است و تزریق یواف۶ انجام می‌شود و‌آی آر۴ و‌آی آر۲ نیز کار می‌کند و به زودی آی‌آر۹ هم شروع به فعالیت می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه آی‌آر ۷، همزمان با آی‌آر ۹ و البته آی‌آر۸ کار می‌کند و گام سوم تحول بسیار بزرگی بود که ایران آغاز کرده است، تاکید کرد: اگر آنها به تعهدات‌شان در این فرصت برگردند، می‌توانیم به تعهدات کامل‌ برگردیم و اگر آنها همین مسیر را ادامه دهند گام‌های بعدی را در این زمینه برخواهیم داشت.

  جراحی بزرگ اقتصادی

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ها و راهکارهای دولت برای جراحی بزرگ اقتصادی و تدوین بودجه سال ۹۹ با هدف کاستن از اتکا به درآمدهای نفتی، اظهارداشت: در این زمینه مساله بودجه سال ۹۸ هم مهم است که از این چندماهه چگونه عبور کنیم. البته همه شاخص‌ها تا امروز مثبت است اما درباره بودجه، مشکلات و گرفتاری‌هایی وجود دارد که باید ارقام و منابع بودجه را تأمین کنیم.

ررییس‌جمهور با تاکید بر اینکه بودجه جاری کشور باید از درآمد نفتی جدا شود، گفت: جدا کردن این دو قلو، نیازمند جراحی دقیقی است به نحوی که هر دو زنده بمانند و جراحی به خوبی پیش برود. این کار در حال انجام است البته آغاز سختی است بالاخره کشوری که روی بودجه نفت تکیه داشته و بخواهد یک دفعه تکیه‌اش را از درآمد نفت برداشته و بر مبنای مالیات، اوراق یا فروش سهام اقدام کند، کار سختی پیش رو دارد ولی مصمم هستیم که این اصلاح را انجام دهیم .

 تحولات منطقه‌ای و روابط ایران و عربستان

خبرنگار شبکه الجزیره عربی از رییس‌جمهور ایران درخصوص تلاش‌های نخست وزیر پاکستان برای میانجیگری بین ایران و عربستان در سفر روز گذشته به تهران پرسیدکه روحانی گفت: : آنچه که برای ما مطرح است و خود آقای عمران خان به نظر برای حل مسائل منطقه‌ای و منجمله ایران و عربستان و موضوع یمن دنبال آن بود، موضوع با اهمیتی است.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر در موضوع یمن به یک آتش‌بس و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود، یکی از گره‌های منطقه‌ و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود، اظهار داشت: هیچ‌وقت نخواستیم با همسایگان‌مان روابط بدی داشته باشیم.

 تحولات دی‌ماه 96

خبرنگار روزنامه ایران پرسید: اشاره کردید دی‌ماه ۹۶ دولت با هجمه داخلی مواجه شد و در بهار با یک فشار خارجی تکمیل شد که باوجود آنچه تا پاییز ۹۸ بر دولت گذشت، مردم از همه کارهای دولت یا آگاه نیستند یا بخشی از آن را می‌دانند و امروز مردم و هواداران شما می‌پرسند که آقای روحانی تغییر کرده یا آقای روحانی به رأی ملت پشت پا زده یا رأی‌شان را فراموش کرده و نتوانسته مطالباتشان را برآورده کند. سوال مشخص ما این است که آیا شما تغییر کردید، رأی مردم را فراموش کردید و اگر نتوانستید به همه وعده‌های خودتان جامه عمل بپوشانید این تحت چه شرایطی بوده چه عواملی بوده که نتوانستید؟

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در انتخابات به مردم وعده‌هایی داده شد و مردم هم خواسته‌هایی داشتند و مطرح کردند و آنچه به مردم وعده دادیم در قالب برنامه‌ای بود که به مردم ارایه کردیم و شرایط انتخابات در یک شرایط عادی برگزار شد، تاکید کرد: در منطقه یک آرامش نسبی برقرار بود و داعش‌ شکست‌های سهمگین متحمل شد و برجام باعث شده بود که شرایط اقتصادی بسیار خوبی در ایران پیش روی ما باشد اما بعد از اجرایی شدن برجام، در سال بعد بالاترین رشد اقتصادی را در دنیا داشتیم و این نشان داد که شرایط ما یک شرایط عادی است.

روحانی با بیان اینکه آنچه به مردم وعده دادم که کوشش خواهم کرد از طرف ایران، برجام صدمه نبیند، گفت: طرح اول امریکایی‌ها این بود که ایران برای شکستن برجام پیش قدم شود و آنچه به مردم وعده دادم این بود که ما شرایط اقتصادی را با کمک مردم پیش می‌بریم، اما با یک شرایط جدیدی مواجه شدیم.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: پیش‌بینی ۹۶ را نمی‌کردم که یک عده افراد کم‌ خِرد یک حادثه بزرگ را در کشور به وجود بیاورند و بعد ضدانقلاب موج‌سواری کند و بعد از آن اشتباه، چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود تا از برجام خارج شود پیش‌بینی نمی‌کردیم.

روحانی با بیان اینکه حتی آماده‌ بودیم در نیویورک اجلاس ۱+۵ در سطح سران تشکیل شود به شرط اینکه اطمینان پیدا کنیم که اجلاس ۱+۵ است، نه جلسه انتخاباتی برای آقای ترامپ، تصریح کرد: اگر مطمئن می‌شدیم این جلسه را می‌گذاشتیم. به سران کشورهای اروپایی به صراحت گفتم باید اطمینان پیدا کنم که منافع ملت ایران در یک جمع، اجلاس و جلسه‌ای تأمین می‌شود و بار فشار از روی دوش مردم برداشته می‌شود، اما من باید شخصاً قربانی شوم با افتخار این قربانی را می‌پذیرم و قبول می‌کنم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: هر زمانی که بدانم ملاقاتی و جلسه‌ای مشکل ملت ایران را حل می‌کند و منافع ملت ایران را تأمین می‌کند، در آینده هم این کار را خواهم کرد و آماده‌ هستم برای فداکاری و ایستادگی و افتخار می‌کنم که برای منافع ملی‌ و ملتم، قربانی شوم که البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است و ‌برای من هم افتخار خواهد بود.

پاسخ به حاشیه‌ها

خبرنگار تلویزیون سی بی‌اس امریکا با اشاره به آغاز فرآیند استیضاح دونالد ترامپ از رییس‌جمهور ایران پرسید «آیا حاضر به مذاکره با رییس‌جمهور جدید احتمالی در امریکا هستید؟» که روحانی در پاسخ گفت: اساسا مشکل ما مواجه شدن با رییس‌جمهور امریکا یا مذاکره کردن نیست.

رییس‌جمهور افزود: مشکل ما این است که آیا در یک مذاکره‌ای، مسائل و مشکلات و منافع و خواست مردم ما تأمین می‌شود یا یک کار ظاهری و نمایشی است .

رییس‌جمهور اظهار داشت: البته ویژگی‌های آقای ترامپ به گونه‌ای است که هر روز سخنی می‌گوید و حرفی می‌زند. امروز یکی را برای صحبت با ما واسطه می‌کند، فردا می‌گوید من اصلاً چیزی به او نگفته بودم. روز بعد یکی دیگر را می‌فرستد و در توییت‌اش می‌گوید که من اصلاً به او چیزی نگفته بودم.رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: هر زمان در چارچوبی که اعلام کردیم، تحریم‌ها برداشته شود و شرایط برای مذاکره ۱+۵ واقعی آماده باشد، آماده‌ایم در آن اجلاس شرکت کنیم و هر کسی که رییس‌جمهور امریکا است برای ما فرقی نمی‌کند.

 انتخابات 98

روحانی با بیان اینکه وقتی در سخنرانی‌ها به بعضی از اصل‌های قانون اساسی اشاره می‌کنیم بعضی‌ها عصبانی می‌شوند مثل اینکه از قانون اساسی آسمان هفتم حرف می‌زنم، گفت: این اصل‌ها در همین قانون اساسی است، همه پرسی در همین قانون اساسی است. اگر بد است بیاییم حذف کنیم اگر خوب است چرا نگران و ناراحت هستیم.رییس‌جمهور اصل ۱۱۳ قانون اساسی را یک اصل بسیار مهم دانست و افزود: مردم به رییس‌جمهور رأی نمی‌دهند که رییس دستگاه اجرایی باشد، در همان اصلی که گفته شده رییس دستگاه اجرایی رییس‌جمهور است در همان اصل هم گفته رییس‌جمهور مسوول اجرای قانون اساسی است،

به نظر من اگر اصل ۱۱۳ اجرا شود، برخی از اشکالاتی که شما الان مطرح می‌کنید برطرف می‌شود.

 

 

ارسال نظر