واکنش به خط تخریبی علیه دولت

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۳۸۳
واکنش به خط تخریبی علیه دولت

رییس کل بانک مرکزی گفت: ما قله مقاومت تحریم‌ها را رد کرده‌ایم و با وجود ادعای آنان که می‌گویند صادرات نفت ما صفر شده، در حال افزایش است. وی با اشاره به ثبات بازار ارز در کشور تصریح کرد: ثبات بازار ارز نشانه مهمی است که بیانگر اهمیت ندادن مردم به این تحریم‌ها است. مردم ما هم فهمیده‌اند که اینها هرکاری توانسته‌اند انجام داده‌اند و از این به بعد هم تحریم‌ها هیچ فایده‌ای ندارد. رییس کل بانک مرکزی در خصوص آخرین وضعیت اینستکس گفت: مدتی است که ما می‌شنویم اینستکس در آستانه اجرا شدن است، از نظر اینکه جلساتی برگزار شده و اسنادی هم رد و بدل شده اما ما این موضوع را قبول نداریم. زمانی که طرف ما در اینستکس نخواهد منابعی جابه‌جا شود، کارایی این سازوکار مالی معنی ندارد. زمانی که ما به اروپا صادرات نداریم و وارداتی هم صورت نمی‌گیرد و در خرید نفت هم مشکل داریم، بنابراین از طرف اروپایی می‌خواهیم که خط اعتباری بدهند تا کالا بخریم. همتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هرکدام از این راه‌ها تحقق پیدا کند، ظرف یک هفته می‌توان اینستکس را راه‌اندازی کرد.

   مشکل کاغذ در بازار کتاب حل می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا پایان سال ۸۰هزار تن کاغذ وارد کشور می‌شود تا مشکل بازار کتاب حل شود.

سیدعباس صالحی در خصوص مساله کاغذ اظهار داشت: مجموعه ارزی که در سال ۹۸ برای کاغذ فرهنگی یعنی مطبوعات و کتاب در نظر گرفتیم، ۸۰۰ هزار تن معادل ۸۰ میلیون دلار در مجموعه کالاهای اساسی بود. اما کاغذ غیرفرهنگی جزو کالاهای غیر اساسی و مشمول ارز نیمایی است.

صالحی بیان کرد: اینکه می‌گویند کاغذ از شمول کالاهای اساسی خارج شده است یک ابهامی در این بخش داشته، چرا که کاغذ غیر فرهنگی دیگر شامل کالای اساسی نیست در حالی که قبلاً، انواع کاغذ مشمول کالای اساسی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این تغییر مسیر و تثبیت در تصمیم‌گیری در سامانه اتفاقاتی را ایجاد کرده که تعداد ۲۵ هزار تن تأیید شده که ۹۵۰۰ تن آن مطبوعات و ۱۵/۵۰۰ تن آن کاغذ کتاب است. وی در پایان خاطرنشان کرد: با این روند ۲۵۰۰۰ تن مورد تأیید قرار گرفته است. مسیری مورد نظر بوده که در شش ماه ۴۰ هزار تن داشته باشیم و در پایان سال ۸۰ هزار تن تا مشکل بازار کتاب حل شود. این اتفاق خواهد افتاد.

   واکنش نوبخت به اعتراض مجلس درباره حقوق‌ کارمندان

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مجلس اگر اعتراضی نسبت به حقوق‌ها دارد باید به صورت مصوبه در دولت مطرح کند که تاکنون چیزی اعلام نکرده است. نوبخت افزود: این را همه مطلع باشند که این ایراد و اشکال بر آنچه صورت گرفته که آیا نحوه اجرا در دولت ایراد دارد یا ماهیت و متن مصوبه؟ هیات تطبیق مصوبات، آنچه دولت به صورت مصوبه اعلام کرده را به تصویب رسانده و دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی همه آن را تایید کردند. بنابراین آنچه در حال حاضر انجام می‌شود مُر مصوبه است. وی تاکید کرد: گرچه پیشنهاد دولت در مجلس رأی نیاورد اما ما اشکالات کارشناسی را بیان کردیم. با همه این مسائل، وقتی مصوبه تایید شد بلافاصله برای اینکه هر نوع شبهه مبنی بر اینکه دولت بخواهد برابر مصوبه مجلس مقاومت کند خیلی سریع توضیح دادیم که ما خودمان را موظف به اجرای قانون می‌دانیم. رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در ارتباط با آنچه مجلس تصویب کرد بنا به تایید دستگاه‌های نظارتی، دولت به درستی عمل کرده است اما اگر آنچه درست عمل کرده باعث رضایت نیست، باید کار دیگری صورت بگیرد و اگر قانون را مجلس محترم عوض کند، حتماً ما آنچه مجلس به جمع‌بندی می‌رسد را اجرا می‌کنیم. نوبخت با بیان اینکه بعضاً گفته می‌شود منظور نمایندگان این بوده که حقوق‌های بالا را افزایش خواهیم داد یا حقوق‌های پایین افزایش بیشتری پیدا خواهند کرد، گفت: در هیچ جای این مصوبه چنین چیزی نوشته نشده است. رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بندهای مصوبه ابلاغی از سوی مجلس افزود: برای اینکه کارکنان دولت بعد از پرداخت این ۴۰۰ هزار تومان زیان نبینند بنا شد که این به صورت ضریب اعمال شود. وی در مورد بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر گفت: آنچه در گذشته عمل شد، این بود که از مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی آن بخش را به صورت بسته حمایتی به جامعه برگردانیم که این اتفاق افتاد اما امسال در قانون بودجه این مابه‌التفاوت تبصره ۱۴ در خصوص یارانه‌ها منظور شد. البته دولت تا پایان امسال چهار بسته حمایتی برای هر فصل خواهد داد منتها به اقشار تعریف‌شده. رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما به ازای این طرح، طبق سنوات گذشته به حساب این اقشار پرداخت می‌شود.

 

 

ارسال نظر