سیاست دولت، مدیریت نرخ ارز شناور است

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۹۱
سیاست دولت، مدیریت نرخ ارز شناور است

گروه ایران  

ماجرای افزایش نرخ دلار که طی روزهای اخیر سروصدای زیادی در فضای رسانه‌یی و محافل اقتصادی کشور به پا کرده، جلسه روز گذشته سخنگوی دولت با خبرنگاران را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود.

نوساناتی که از نظر آقای سخنگو، سال گذشته نیز در چنین روزهایی درباره نرخ دلار به وجود آمد و با مدیریت دولت به وضعیت تثبیت شده قبلی بازگشت.

همین موضوع محتوای پرسش خبرنگار تعادل از سخنگوی دولت را تشکیل می‌داد؛ نوبخت در پاسخ به این پرسش «تعادل» درباره ابعاد مختلف افزایش نرخ ارز به این نکته اشاره کرد: سیاست دولت این نیست که پول ملی تضعیف شود، اما به نظر می‌رسد، برخی گروه‌ها و رسانه‌های داخلی تلاش می‌کنند تا بی‌محابا مشکلات و حاشیه‌سازی‌هایی که رییس‌جمهور امریکا می‌سازد را به داخل کشور منتقل کنند. نوبخت در ادامه تاکید می‌کند که مطالبه دولت و ملت از ساختار قضایی این است که بدون اینکه شائبه سیاسی کاری و برخورد جناحی به وجود آید با زمینه‌های واقعی فساد مقابله کنند.

در کنار بحث افزایش نرخ دلار، موضوعات مهم دیگری نیز در این جلسه مطرح شدند که نوبخت به آنها پاسخ داد. موضوعاتی چون مطالبات برخی کارکنان و بازنشستگان از دولت، واکنش ایران به تحریم‌های کاتسا، آخرین اخبار دستگیری مهدی جهانگیری، تسهیلات ویژه دولت برای مسافران اربعین، انتخاب وزرای علوم و نیرو، واکنش رسمی دولت به محدودیت‌های رییس دولت اصلاحات، آخرین اخبار بودجه سال97 و... از دیگر مباحثی بودند که در نشست روز گذشته مطرح شدند و سخنگوی دولت به آنها پاسخ داد.

نوبخت دیروز در ابتدای صحبت‌هایش پاسخ به سوالی در مورد احتمال تروریستی خواندن سپاه از سوی امریکا افزود: «مواضع دولت نسبت به سپاه بسیار روشن است و سپاه یک ارگان رسمی، انقلابی و ارزشی نظام است. هر کشوری بخواهد سپاه را که در نبرد با تروریست‌هاست، تروریست بداند در صف تروریست‌ها قرار می‌گیرد.»

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های قدرت و ارکان دفاع از ملت بعد از انقلاب بوده و همچنان مورد اعتماد است و مردم هیچ‌گاه ایثار و رشادت‌های سپاه در دفاع از کشور را فراموش نمی‌کنند.

 فضاسازی‌های ارزی

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» اظهارکرد: رییس‌جمهوری نسبت به فساد حساس است و به تمام دستگاه‌های اطلاعاتی و دولت دستور داده که باید اطلاعات فساد به وی داده شود تا بدون اغماض و خط قرمز با آن فساد مبارزه کند.

نوبخت تصریح کرد: بخشی از مبارزه با فساد نیز با قوه قضاییه است و باید این فرصت را به این قوه بدهیم و با استدلال به این مباحث ورود کرده و در راه مقابله ریشه‌یی با فساد کمک کنیم.

وی ادامه داد: اما دولت انتظار دارد که قوه قضاییه مستقل، کنش‌ها و واکنش‌هایش به شکلی باشد که شبهه کار سیاسی نداشته باشد تا در این صورت بر عملکرد این قوه تاثیر نگذارد و مردم از قوا متاثر و دلخور نشوند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: در شرایطی که کشورهای دیگر و امریکا به دنبال انتقال تشنج به داخل ایران هستند، انصاف نیست که با درگیری و اختلاف، مردم را نگران کنیم و همین موضوع باعث کاهش سرمایه‌گذاری و تولید می‌شود و مردم در این شرایط به دنبال تبدیل دارایی‌های غیرثابت خود به ثابت و سرمایه‌گذاران هم در سرمایه‌گذاری تردید می‌کنند. نوبخت افزود: این موارد ضدتوسعه است و قوه قضاییه قوه‌یی مستقل بوده و باید استقلال داشته باشد البته سخنان من دال بر سیاسی بودن مواضع قوه قضاییه نیست بلکه به دنبال تلنگر برای توجه بیشتر قوه قضاییه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است یک خبر خبرگزاری باعث دامن زدن به تشنج در جامعه شود ولی در زمانی که تشنج و بی‌منطقی توسط دولت مستکبر امریکا روی ملت ایران است که البته به نوعی نشان‌دهنده قدرت ملی ما نیز است، به دنبال تزریق ناامنی به داخل مرزها هستند، نباید به آن دامن زده شود زیرا مخالف آموزه‌های اسلامی است.

وی تصریح کرد: سخنان افراد هم نباید به گونه‌یی باشد که باعث تحریک مسوولان شده زیرا آثار آن در سفره مردم دیده می‌شود. سخنگوی دولت درباره سخنان رییس‌جمهوری در جمع دانشجویان درباره محدودیت‌های جدید ایجاد شده برای رییس دولت اصلاحات نیز اظهار کرد: موضع رسمی دولت در سخنان رییس جمهوی بیان شده و در چنین شرایطی که دشمن تلاش می‌کند ایران را ناامن کرده و تشنج و پرخاشگری را به عنوان ضربه‌یی به آرامش ایران به کار برد، ایران امروز محتاج اتحاد و استحکام صفوف خود است نه اینکه همدیگر را متهم کنیم و ضربه بزنیم.

نوبخت همچنین درباره حکم دری‌اصفهانی به عنوان یکی از اعضای کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی گفت: با عنایت به اینکه مباحث جاسوسی از وظایف وزارت اطلاعات است و شهادت و گزارش وزیر اطلاعات درباره اتهامات ناروای جاسوسی که به فرزند یکی از روسای قوا را قبول کردیم و واقعا باید قبول کنیم، این موضوع را نیز واسپاری به سیستم‌های اطلاعاتی و ضد جاسوسی کنیم، چراکه آنها از همه موارد باخبر هستند.

 دولت خواهان تقلیل ارزش پول ملی نیست

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت با قدرت در برابر نوسانات ارز و طلا عمل می‌کند، گفت: سیاست دولت این نیست که پول ملی تضعیف شود و ارزش پول ملی تقلیل یابد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که برخی مدعی هستند که دولت برای جبران کسری بودجه در افزایش نرخ دلار و سکه مشارکت دارد، گفت: دولت با کاهش ارزش ریال در برابر دلار و به صورت غیرمنطقی مخالف است و سیاست دولت مدیریت نرخ ارز شناور است. وی ادامه داد: دولت از تضعیف پول ملی متضرر می‌شود، چرا که اگر قیمت یک دلار چند تومان افزایش پیدا کند از نظر روانی بر قیمت کالاهای دیگر تاثیر می‌گذارد که ما مخالف این اتفاق هستیم. سخنگوی دولت با بیان اینکه این تهمت به دولت است، اظهار کرد: رییس‌جمهوری نسبت به افزایش قیمت دلار و پول ملی حساس هستند و در جلسات این موضوعات را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند. نوبخت توضیح داد: این سخنان از سوی کسانی شنیده می‌شود که در انعکاس تشنج‌آفرینی‌های ترامپ در امریکا موضوعات را به داخل می‌کشانند و بی‌محابا عمل می‌کنند، بنابراین قبول کنیم یک دولت پرخاشگر در امریکا وجود دارد که هم‌حزبی‌هایش هم آن را قبول ندارند.

 افزایش دامنه‌های صادرات

وی در پاسخ به اینکه با توجه به بالا رفتن میزان صادرات نفت پس از برجام موضوع کمبود بودجه مطرح شده است، نظر دولت در این خصوص چیست، گفت: تا اوایل سال ۹۵ میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی با کاهش چشمگیری مواجه بود و حداکثر میزان صادرات نفت خام یک میلیون بشکه بود. سخنگوی دولت ادامه داد: امروز ۲میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می‌کنیم و به همان میزان از ارز ناشی از فروش نفت خام و صادرات آن استفاده می‌کنیم.

نوبخت افزود: از همان سال تاکنون به ویژه مقدار صادرات افزایش یافته و قیمت نفت به‌شدت تنزل یافته است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فروش نفت به‌طور متوسط طی ماه‌های گذشته با رقم بشکه‌یی 47دلار بوده در حالی که در سال 92 این رقم 108دلار بود. سخنگوی دولت در پاسخ به‌ اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی مهم‌ترین خواسته رییس‌جمهوری را اصلاح نظام بانکی عنوان کردند، دولت برای این موضوع چه اقداماتی انجام داده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه دو مساله مطرح است، یکی نرخ سود بانکی و دیگری پرداخت مطالبات بانک‌ها از دولت که در هر دو موضوع دولت اقداماتی را انجام داده و ادامه خواهد داد.

 

ارسال نظر