عزت و اقتدار ایران در علم و تکنولوژی فضایی

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۳۸

بلافاصله پس از پرتاب ماهواره سیمرغ به فضا، بازار واکنش‌های سیاسی و دیپلماسی به این حرکت، گرم شد. از یک طرف چهره‌های سیاسی و مسوولان داخلی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقای توان فناورانه کشور این اقدام را تحسین کردند و از سوی دیگر دولتمردان امریکایی تلاش کردند تا این اقدام متعارف را در راستای انحراف ایران از تعهداتش در برجام تفسیر کنند.

حسن روحانی رییس‌جمهوری بلافاصله پس از پرتاب این ماهواره با انتشار پیام اینستاگرامی به توانمندی‌های کشورمان در حوزه‌های علمی و فناورانه اشاره کرد و توسعه همه‌جانبه کشور را در گرو پیشرفت‌های علمی و تخصصی ارزیابی کرد. رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز علم و تکنولوژی فضایی برای ما بسیار حایز اهمیت است، گفت: هر چه توانمندی و قدرت ما در علوم مختلف بیشتر شود، اقتدار و عزت ما ارتقا خواهد یافت. رییس‌جمهور در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره عزت و اقتدار ایران در مورد علم و تکنولوژی فضایی نوشت:

امروز علم و تکنولوژی فضایی برای ما بسیار حایز اهمیت است و هر چه توانمندی و قدرت ما در علوم مختلف بیشتر شود، اقتدار و عزت ما ارتقا خواهد یافت. در پسابرجام، فرصت لازم به دست آمده تا هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و هم با اراده و کوشش مضاعف متخصصان و دانشمندان خودمان بتوانیم دستاوردهای بیشتری که باعث بروز و توسعه ملی می‌شود، داشته باشیم.

 واکنش مقامات امریکایی به پرتاب ماهواره

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: پرتاب یک راکت در روز پنج‌شنبه توسط ایران که به گفته ایران قادر به حمل ماهواره است یک اقدام تحریک‌آمیز بود که ناقض یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز روح توافق هسته‌یی ایران است(!).

در نشست خبری وزارت امور خارجه امریکا خبرنگاری از هدر نائورت درباره ایران پرسید. این خبرنگار گفت: ایرانی‌ها می‌گویند که آنها با استفاده از یک راکت (موشک) ماهواره‌یی را به فضا فرستادند. آیا امریکا این موشک دوربرد را یک موشک بالستیک بین قاره‌یی می‌داند که ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل است که چنین فعالیت‌هایی را به وسیله ایران منع می‌کند؟ هدر نائورت در پاسخ گفت: ما این اقدام را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تلقی می‌کنیم. ما چنین نظری داریم. ما گزارش‌هایی را مشاهده کردیم که ایران اوایل صبح امروز به وقت شرق امریکا، موشکی را به فضا پرتاب کرد. ما درحال بررسی ماهیت این گزارش‌ها هستیم، دنبال برخی اطلاعات خاص هستیم تا بتوانیم این موضوع را تایید کنیم. شاید در آینده بتوان توضیح داد اما اکنون این موضوع هنوز تکمیل نشده است اما ما این اقدام را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانیم.

خبرنگار پرسید: آیا شما اقدامی را که صبح امروز به وقت شرق امریکا رخ داد، نقض قطعنامه می‌دانید یا اینکه اگر تایید شد که آنچه رخ داد، صحت داشت آنگاه ناقض قطعنامه بود؟

هدر نائورت گفت: بله، به نکته خوبی اشاره کردید. ما این اقدام را ادامه توسعه موشک بالستیک (ایران) می‌دانیم. درباره حمایت ایران از تروریسم نیز بسیار نگران هستیم. ما این اقدام را تحریک‌کننده می‌دانیم که باعث تضعیف امنیت و رفاه افراد در منطقه و در دنیا خواهد شد.

 

ارسال نظر