توضیحات اژه‌ای درباره مجازات قاضی کهریزک

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۰۵
توضیحات اژه‌ای درباره مجازات قاضی کهریزک

نشست سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته با حضور رسانه‌ها برگزار شد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در این جلسه با تایید حضور یکی از قاضی‌های سابق کهریزک در زندان گفت: ایشان دو پرونده دارد که هنوز یکی از پرونده‌ها به نتیجه نرسیده است. اما در پرونده دیگر که چند عنوان مجرمانه داشت، این فرد به اشد مجازات که ۱۵سال حبس است، محکوم شده و اجرا می‌شود.

وی در تشریح آخرین وضعیت مهم‌ترین پرونده‌ها درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: چند ماه است که وزارت اطلاعات به هر چهار متهم بازداشتی یعنی بابک زنجانی و کسانی که حکمشان نقض شد و هم فردی که در خارج بازداشت شد، دسترسی دارد. به برخی از آنها شبانه‌روز دسترسی دارد و برخی موردی. دو نفر کاملا در اختیار وزارت اطلاعات هستند. او همچنین از آخرین وضعیت پرونده دانیال‌زاده بدهکار بانکی خبر داد و اعلام کرد: در رابطه با این پرونده یک نفر متواری شده اما دانیال‌زاده هنوز بازداشت بوده و کیفرخواستی برای او صادر نشده است. محسنی‌اژه‌ای درباره حکم افرادی که به همکاری و ارتباط با داعش متهم شدند، اظهار کرد: در قانون مصادیق محارب و مفسدفی‌الارض آمده که گروهی که مرکزیت و دست به اسلحه دارند، تمام اعضای گروه که حتی اسلحه ندارند و کسی را هم که نکشند باز هم محارب هستند. مجازات محارب فقط اعدام نیست بلکه چهار مورد بوده و دست قاضی در انتخاب مجازات باز است. سخنگوی قوه‌قضاییه راجع به آخرین وضعیت پرونده رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گفت: تخلفات مربوط به قوه‌قضاییه نیست بلکه دستگاه قضایی جرایم را رسیدگی می‌کند. تخلفات بیش از ۷۰۰مورد بود که همه آنها جرم دانسته نشد. بعضی از آنها شاکی خصوصی می‌خواهد و جنبه عمومی ندارد که اگر شکایت کنند، رسیدگی می‌شود. برخی موارد که عنوان مجرمانه دارد در حال رسیدگی است. اژه‌ای تصریح کرد: تا الان 6 استاندار و تعدادی فرماندار و مدیرکل احضار شدند. دادستان کل نسبت به این موضوع نظارت دارد و در پرونده‌هایی که در تهران رسیدگی می‌شود، هنوز کیفرخواستی صادر نشده اما در برخی استان‌ها نسبت به بعضی کیفرخواست صادر شده است.

 نسبت به برنامه ششم توسعه وظایف خود را استخراج کردیم

معاون اول قوه قضاییه در ادامه نشست خبری خود اذعان داشت: در سال آینده نسبت به برنامه ششم توسعه وظایف خود را استخراج کردیم و در حال نوشتن برنامه عملیاتی برای آنها هستیم. برنامه چهارم توسعه قضایی توسط خود قوه ابلاغ شد. مساله پیشگیری مورد اهتمام بود و در برنامه چهارم هم مورد توجه است. باید بدانیم قوه‌قضاییه به تنهایی نمی‌تواند همه مساله پیشگیری را عهده‌دار شود. وی تاکید کرد: در رابطه با معوقات بانکی در سال‌های قبل اقدامات خوبی انجام شد. نمی‌خواهم بگویم که کم شده یا زیاد اما متاسفانه کم نشده است، اما قوه در رابطه با معوقات بانکی قدم بسیار بزرگی برداشت. در سال ۹۵، ۴۸هزار و ۵۰۰میلیارد ریال توسط اجراییات سازمان ثبت معوقات بانکی وصول شد که این میزان در دادگا‌ه‌ها بسیار بیشتر است.

محسنی‌اژه‌ای بیان داشت: یکی از مسائلی که در سال ۹۵ مورد اهتمام بود، ارائه خدمت بهتر و علمی‌تر به مردم بود که در این رابطه یکی از مسائل مورد توجه آموزش بود. در سال ۹۵، ۸۴هزار و ۸۰۸ساعت به ضابطین آموزش داده شد که در سال ۹۶ هم ادامه دارد. در سال ۹۵، 2میلیون و ۹۰۵هزار و ۴۳۸ ساعت هم به کارمندان آموزش داده شد. 2میلیون و ۴۳۰ هزار و ۴۳۳ مورد آموزش هم به اعضای شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور داده شد. اژه‌ای درباره اقدامات دستگاه قضایی بعد از حادثه تروریستی  خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر هستند. این افراد با حکم دستگاه قضایی دستگیر می‌شوند و بعد ما رسیدگی می‌کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که دستگاه قضایی در برخورد با گلوگاه‌های فساد چقدر موفق بوده است، گفت: شناسایی گلوگاه وظیفه قوه‌قضاییه نیست اما تاکید داشتیم بستر و زمینه فساد را باید شناسایی کنند و جلو آن را بگیرند. معاونت پیشگیری مشغول است و سازمان بازرسی کل کشور هم تخلفاتی را که می‌بیند، منشا را شناسایی می‌کند تا زمینه فساد گرفته شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: یکی از مسائلی که در مجتمع پولی و بانکی بررسی می‌شود، پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است که کار کارشناسی دقیقی صورت می‌گیرد که چرا این‌طور شد و چرا در این مدت بیش از ۱۲مدیرعامل عوض شد و چه کسانی در هیات‌مدیره تغییر کردند. اینها وظیفه قوه‌قضاییه نیست. در هفته گذشته رییس مجتمع پولی و بانکی از مدیرعامل فعلی بانک سرمایه، رییس بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، ناجا و چند دستگاه دیگر دعوت کرد و نظر آنها را پرسید تا پرونده هماهنگ و توجه ارگان‌ها به مشکلات جلب شود. دستگاه قضایی سعی می‌کند در حد امکانات مسائل را کارشناسی و آسیب‌شناسی کند. ما آسیب‌ها را منتقل می‌کنیم و آسیب‌شناسی خود را در اختیار مجلس می‌گذاریم تا در قانونگذاری به آن توجه شود.

 هنوز کسی در پرونده حقوق‌های نجومی محکوم نشده است

او درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی و اقدامات صورت گرفته و نتیجه آن گفت: در این رابطه از سه جهت اقدام صورت گرفت. دولت نسبت به آینده کارهایی کرد نه گذشته. دیوان محاسبات کار سنگین‌تری کرد. از ناحیه دولت و دیوان محاسبات کسی به عنوان مجرم به قوه‌قضاییه معرفی نشد اما خود قوه‌قضاییه گزارش‌ها را دنبال می‌کند. در این زمینه ۵نفر بازداشت شدند. یک نفر از بازداشت‌شدگان اتهامات دیگری داشت اما در زمینه حقوق‌های نجومی به‌طور متوسط در سال ۹۵، ۱۴۰میلیون تومان دریافتی داشته است. در این پرونده هنوز کسی محکوم نشده اما پولی که گرفته شده باید به بیت‌المال برگردد. باید دید این افراد این پول‌ها را تحت چه عنوانی گرفتند تا بگوییم آیا مجرم بوده‌اند یا خیر. پاداش باید از سود باشد و اگر سود نباشد، خلاف صورت گرفته است.

معاون اول قوه‌‌قضاییه در پاسخ به این سوال که دستگاه قضایی تا به حال زیر فشارها چگونه به وظیفه خود عمل کرده است، گفت: در اینکه فشار است تردید نکنید. صاحبان قدرت، ثروت و مکنت اگر مشکلی در دستگاه قضایی داشته باشند، فشار می‌آورند. حتی ممکن است جریان‌های مافیایی نیز به ما فشار بیاورند. قوه‌قضاییه تا امروز تسلیم این فشارها نشده اما باید گفت که این فشارها در سرعت رسیدگی تاثیر داشته و باعث کندی روند می‌شود. فشار می‌آورند که افراد دیرتر در زمان احضار حاضر شوند که همین امر باعث تاخیر در رسیدگی‌ها شده اما قوه‌قضاییه تسلیم فشارها و فضا‌سازی‌ها نمی‌شود.

 

ارسال نظر