تأکید وزیر نفت بر حمایت از پیمانکاران ایرانی

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۴۲
تأکید وزیر نفت بر حمایت از پیمانکاران ایرانی

گروه انرژی| فرداد احمدی|

روز سه‌شنبه مراسم امضای قرارداد مرحله اول طرح نگه‌داشت و افزایش تولید نفت در مرکز همایش‌های کوشک نفت برگزار شد و شرکت‌های تابعه وزارت نفت (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) 9 قرارداد با 8 پیمانکار به امضا رساندند. وزیر نفت نیز در این مراسم حضور یافت و در سخنان خود نحوه شکل‌گیری ایده اصلی طرح نگه‌داشت و افزایش تولید نفت در اوایل دولت دوازدهم را تشریح و دلیل اصلی این طرح‌ها را حمایت از پیمانکاران داخلی و گسترش روحیه نشاط در صنعت کشور عنوان کرد.

دیروز مراسم امضای قرارداد مرحله اول طرح نگه‌داشت و افزایش تولید نفت با حضور وزیر نفت و با امضای 9 قرارداد برگزار شد. کل این طرح با سرمایه‌گذاری 6.2 میلیارد دلاری در قالب

33 پروژه تعریف شده است که 29 پروژه آن در خشکی و 4 پروژه در دریا اجرا خواهد شد. این طرح که 7 استان کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، در پایان ظرفیت تولید نفت کشور را 280 هزار بشکه در روز بیشتر خواهد کرد و روزانه درآمدی معادل 14 میلیون دلار به ارمغان خواهد آورد. وزیر نفت ضمن تبریک این روز به دست‌اندرکاران صنعت نفت، در خصوص نحوه شکل‌گیری ایده اولیه پروژه‌ها بیان کرد: «در ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم، ایده‌ای را مطرح کردم که در کنار پروژه‌های IPC که درآنها هم ایرانی‌ها حضور دارند، مجموعه‌ای از پروژه‌ها تعریف شود تا کل کار به ایرانی‌ها سپرده شود و فقط از پیمانکاران ایرانی برای پیشبرد برخی پروژه‌ها استفاده کنیم. هدف از این ایده استفاده از نقدینگی موجود در کشور، اشتغال‌زایی و تحرک برای پیمانکاران و سازندگان ایرانی بوده است.»

زنگنه در ادامه اظهار کرد که با توجه به تلاش خارجی‌ها و برخی داخلی‌ها که متوجه مسائل کلان نیستند به ترویج ناامیدی در جامعه، هدف دیگر این ایده ایجاد امید در دل جامعه و به خصوص در بخش صنعت بوده است.

زنگنه ادامه داد: «قرار است سیاست جدیدی از این به بعد جا بیندازیم که هر کار جدیدی که انجام می‌دهیم، درصدی از پروژه را صرف کارهای اجتماعی منطقه اجرای پروژه کنیم. این میزان را 4 درصد در نظر گرفتیم، زیرا معمولا پروژه‌ها با

3 درصد هزینه برای مسوولیت اجتماعی وجود دارند. 4 درصد از 6.2 میلیارد دلار، 240 میلیون دلار می‌شود که بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان می‌شود. اگر این مبالغ در استان‌ها هزینه شود، تحول بزرگی برای مسائل اجتماعی اتفاق می‌افتد و روابط خوبی بین نفت و حوزه‌های دیگر ایجاد می‌شود. زنگنه از دو ایده دیگر نیز که در دست بررسی است پرده‌برداری کرد و گفت: «یکی از طرح‌ها به نوسازی تأسیسات نفتی مربوط می‌شود که با اولویت مناطق نفتخیز دنبال می‌شود. زیرا بسیاری از تأسیسات نفتی ما موزه‌هایی هستند که در حال کار هستند و این واحدها باید کاملا از نو ساخته شوند. طرح بعدی انجام مهندسی مخزن میدان‌های مهم در مناطق نفت‌خیز و دیگر مکان‌ها است.

وزیر نفت ادامه داد: «هنر این است که از امکانات برای خلق پول استفاده کنیم، بدون آنکه فشار به بودجه عمومی کشور وارد شود. بنابراین منابع مالی طرح‌هایی که امضا می‌شوند، از دولت و حتی از منابع داخلی شرکت ملی نفت تأمین نمی‌شود و بنا بر این است که از بخشی از افزایش تولید بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید، خرج پروژه‌ها می‌شود.»به گفته زنگنه از طرح‌های نگه‌داشت و افزایش تولید نفت 20 میلیارد دلار پول تولید می‌شود که تقریبأ 35 درصد آن خرج خود پروژه‌ها خواهد شد و بقیه در حساب دولت خواهد رفت.

وی ادامه داد: انتشار اوراق منفعت برای تامین منابع مالی این طرح‌ها در مرحله نخست در نظر گرفته شده است و پس از حدود یک سال منابع مالی از تولید میدان تامین می‌شود.

وزیر نفت یکی دیگر از اهداف اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را اصلاح روش اجرای طرح‌ها دانست و گفت: به اعتقاد من روش اجرای طرح‌های ما به‌ویژه در بخش نگهداشت و تولید روش امانی بوده و این طرح‌ها برای نخستین بار بطور سازمان‌یافته به EPC و EPD تبدیل شده است که بیشتر پیمانکاران عمومی (جی‌سی) می‌توانند آن را انجام دهند.

زنگنه با بیان اینکه هدف نهایی باید استخراج نفت باشد، گفت: «در این طرح‌ها نظام اجرایی باید به گونه‌ای باشد که ضمن بالا رفتن کیفیت در اجرا، منطقی شدن هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه حاصل شود. بنابراین پروژه‌ها با ید به صورت زنجیره‌ای سپرده شود.»

وی ادامه داد: «پروژه‌های کنونی هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده است. زیرا مسوولیت مهندسی مخزن و مقدار تولید هنوز با خود دولت است. مرحله بعدی این است که کل مسوولیت‌ها به پیمانکار اعطا شود.»

زنگنه با تاکید بر اینکه در این طرح‌ها تنها از پیمانکاران داخلی و استفاده حداکثر از سازندگان داخلی مدنظر است، گفت: «فهرست بلندبالایی از سازندگان داخلی تهیه شده است و پیمانکاران موظفند کالاهای خود را از آنها تامین کنند.»

وی افزایش تولید نفت، توانمند سازی پیمانکاران داخلی و ایجاد نشاط در سازندگان داخلی را مهم‌ترین اهداف اجرای طرح‌های نگهداشت تولید عنوان کرد.وزیر نفت ادامه داد: اجرای این کار، بسیار مطلوب و در این شرایط آغاز خوبی است و ارزش این طرح‌ها در کنار قراردادی که شرکت نفت فلات قاره پیش‌تر امضا کرده، بیش از یک میلیارد دلار است.وی با بیان اینکه اجرای این طرح حدود 6 ماه با تصمیم خود ما به تاخیر افتاد، گفت: «دلیل آن این است که وقتی تولید این طرح‌ها آغاز می‌شود بتوانیم نفت اضافه را به راحتی در بازار به فروش برسانیم و بخشی از درآمد آن را برای وام‌ها و اوراق مشارکت پرداخت کنیم.»

 

 

ارسال نظر