دنیای فناوری

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۶:۴۹
کد خبر: ۱۶۳۹۶۶

اسپانیا قانون «مالیات گوگل» را اجرایی می‌کند

آسوشیتدپرس| دولت اسپانیا قصد دارد مالیات دیجیتال بر شرکت‌های بزرگ فناوری را وضع کند. به گزارش مهر، دولت اسپانیا لایحه مالیات بر کسب‌و‌کارهای دیجیتال و تراکنش‌های مالی بورس را تصویب کرد. این در حالی است که پیش از اسپانیا کشورهای اروپایی دیگر نیز اقدامی مشابه انجام داده‌اند. کابینه دولت این کشور در جلسه هفتگی خود تصمیم گرفته‌اند اقداماتی به نام «مالیات گوگل» و «مالیات توبین» را اجرایی کنند. البته پارلمان اسپانیا هنوز این اقدامات را تأیید نکرده است. به گفته مارا خسوس مونترو وزیر اقتصاد این کشور، قانون مالیات گوگل از پایان ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود. این مالیات مقامات امریکایی را خشمگین کرده است. همچنین دولت ترامپ تهدید کرده در صورت اجرایی شدن مالیات گوگل، تعرفه‌های وارداتی سنگینی بر کالاهای اسپانیایی وضع کند. دولت اسپانیا امیدوار است تا پایان سال جاری، جامعه بین‌المللی برای وضع مالیات بر کسب‌و‌کارهای دیجیتال به توافقی دست یابد. درهمین راستا سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) هم‌اکنون سعی دارد این توافق را به وجود بیاورد. به گفته مونترو دولت اسپانیا خواهان یک سیستم مالیاتی عادلانه‌تر است که مبتنی بر روندهای اقتصادی جهانی‌سازی باشد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و فیس‌بوک از روش‌های مختلفی برای فرار مالیاتی استفاده می‌کنند. وضع مالیات جدید در اسپانیا نیز برای مواجهه با این امر است. اسپانیا تصمیم دارد سه درصد مالیات بر تبلیغات آنلاین، معاملاتی که در پلتفرم‌های دیجیتال انجام می‌شود و فروش آنلاین اطلاعات کاربران توسط شرکت‌های بزرگی وضع کند که درآمد آنها در سطح بین‌الملل بیش از ۷۵۰ و در داخل اسپانیا بیش از ۳ میلیون یورو است. فرانسه، ایتالیا و بلژیک قبلاً قانون مالیات توبین (مالیات بر معاملات مالی) را وضع کرده‌اند.

امریکا جلوی تولید تراشه برای هواوی را می‌گیرد

جی‌اس‌ام‌آرنا| دولت ترامپ در یک اقدام تهاجمی جدید علیه شرکت هواوی قصد دارد مانع از تامین تراشه‌های مورد نیاز این شرکت چینی توسط TSMC شود. به گزارش مهر، TSMC از جمله شرکت‌های مهم تولیدکننده انواع تراشه درتایوان است و هواوی از جمله مشتریان این شرکت محسوب می‌شود. با توجه به اینکه TSMC از برخی تجهیزات ساخت امریکا برای ساخت و تولید تراشه استفاده می‌کند، دولت ترامپ می‌تواند این شرکت تایوانی را برای تبعیت از خواست‌ها و فرامین خود تحت فشار قرار دهد. از همین رو ممکن است برخی قوانین وزارت بازرگانی امریکا تغییر کند تا شرکت‌های خارجی که از فناوری‌های امریکایی استفاده می‌کنند برای فروش محصولات خود به هواوی نیازمند دریافت مجوز باشند. در این صورت TSMC قادر به فروش تراشه‌های Kirin که در بسیاری از گوشی‌های هواوی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخواهد بود. تصویب چنین قانونی حتی می‌تواند تولید تراشه برای استفاده هواوی در خود چین را هم با چالش جدی مواجه کند. زیرا تمامی دستگاه‌های مورد استفاده در داخل چین برای تولید تراشه نیز یا از امریکا وارد شده‌اند یا دارای اجزا و مواد امریکایی هستند. البته برخی صاحب‌نظران و متخصصان حوزه فناوری هشدار می‌دهند که چنین اقدامی در نهایت به‌ضرر امریکا تمام خواهد شد. زیرا موجب رشد خلاقیت و نوآوری در چین شده و دیگر مشتریان فناوری‌های امریکایی را نیز به ترس و وحشت انداخته و ممکن است باعث کاهش همکاری آنها با امریکا شود.

اولین مودم 5G با فناوری  5 نانومتری

انگجت| کوالکام از نسل سوم مودم 5G خود با نام اسنپدراگون X60 رونمایی کرد. به گفته کوالکام این محصول اولین مودم 5G با فناوری 5 نانومتری بوده و برای نخستین‌بار تجمیع فرکانس شبکه زیر 6 گیگاهرتزی و امواج میلیمتری (mmwave) را فراهم می‌کند. به گزارش دیجیاتو، کوالکام می‌گوید اسنپدراگون X60 حداکثر سرعت اینترنت 5G را در طیف کنونی افزایش داده و اپراتورها می‌توانند به کمک آن ظرفیت و پوشش شبکه را افزایش دهند. اسنپدراگون X60 نهایت سرعت دانلود 7.5 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود 3 گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان آورده و به گفته سازنده امکان دو برابر کردن نرخ دیتا در شبکه‌های زیر 6 گیگاهرتزی در حالت مستقل (SA) وجود دارد. مودم‌های نسل قبلی X50 و X55 به ترتیب حداکثر سرعت دانلود 5 و 7 گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کردند. مصرف انرژی و ابعاد مودم X60 به لطف بهره‌مندی از فناوری 5 نانومتری کاهش پیدا کرده است. این محصول از نسل سوم ماژول آنتن میلیمتری QTM535 برخوردار بوده که نسبت به نسل قبل ابعاد کوچک‌تری دارد. این مورد سبب شده تا مودم فضای کمتری را در گوشی اشغال کند. علاوه بر این عملکرد آنتن در طیف میلیمتری بهبود پیدا کرده است. آنتن QTM535 با باندهای بین‌المللی سازگار بوده و کاربر می‌تواند در سایر نقاط دنیا از اینترنت 5G بهره‌مند شود. این آنتن از تجمیع شبکه‌های میلیمتری زیر 5 گیگاهرتزی و همچنین تجمیع شبکه‌های زیر 6 گیگاهرتری در باندهای TDD و FDD پشتیبانی می‌کند. اسنپدراگون X60 و آنتن QTM535 در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد و گوشی‌های مجهز به آن اوایل سال آینده میلادی روانه بازار می‌شوند.

 

ارسال نظر