دنیای فناوری

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۵۸

پایان عصر گوشی‌های  بلک بری

فون‌آرنا| پایان عصر گوشی‌های بلک‌بری رسما اعلام شد. حساب کاربری توییتر بلک‌بری در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دیگر گوشی‌های بلک‌بری تحت لیسانس TCL تولید نخواهند شد و این شرکت از بازار موبایل خارج می‌شود. به گزارش گجت‌نیوز، گوشی‌های بلک‌بری زمانی دفتر کار قابل حمل هر تاجری بودند. آنها با کیبورد فیزیکی QWERTY شناخته‌شده‌ خود گزینه‌مناسبی برای تایپ ایمیل در هر لحظه و هر مکانی بودند؛ چیزی که تلفن‌های آن زمان در انجامش بد بودند. با این حال، با ظهور آیفون‌های اپل و گوشی‌های اندرویدی، بلک‌بری کمرنگ و رفته رفته فراموش شد. تا آنکه شرکت چینی TCL Communication این برند را مجدداً احیا کرد. گوشی‌های جدیدی که توسط این برند تولید می‌شد، ترکیبی از گوشی‌های اندرویدی و ذات بلک‌بری بود: گوشی‌هایی با قابلیت‌های پیشرفته‌ امنیتی و نرم‌افزاری مناسب برای حرفه‌ای‌ها. ولی با توجه به اینکه دنیای تجارت وارد اکوسیستم اپل شده است، تلفن‌های هوشمند جدید این شرکت نتوانستند تأثیرگذار باشند. بنابراین تعجبی ندارد که بالاخره صفحه رسمی بلک‌بری موبایل در توییتر، خبر از پایان عصر گوشی‌های بلک‌بری تی‌سی‌ال دهد. در بیانیه منتشرشده، می‌توانیم ببینیم که لایسنس برند بلک‌بری تا 31 آگوست سال 2020 (10 شهریور 99) تحت مالکیت تی‌سی‌ال است و پس از آن، شرکت چینی دیگر حق فروش محصولاتش با برند بلک‌بری را نخواهد داشت. البته حدس این خبر چندان هم سخت نبود. همانطور که در نمایشگاه 2020 CES دیدیم، تی‌سی‌ال اخیراً گوشی‌هایش را تحت نام خود TCL تولید می‌کند. این شرکت به‌تازگی با حضور در نمایشگاه لاس وگاس از گوشی‌های سری TCL 10 خود پرده‌برداری کرده است. با این حال اگر صاحب یکی از گوشی‌های بلک بری هستید، نیازی به نگرانی نیست، زیرا TCL همچنان تا 31 آگوست سال 2022 میلادی (یا در صورت توافق، بیشتر از آن) از گوشی شما پشتیبانی خواهد کرد و آن را گارانتی می‌کند. بی‌تردید علاقه‌مندان برند بلک‌بری از شنیدن این خبر شوکه شده‌اند. شاید برخی از آنها همچنان امیدوارند یک برند دیگر، این شرکت را خریداری کند و گوشی‌های هوشمند بلک‌بری را مجدداً روانه‌ بازار کند. هرچند اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، احتمال چنین اتفاقی بسیار ناچیز است.

کرونا بازار تلفن همراه  هند  را به‌هم ریخت

آسین‌ایج| هند به عنوان بزرگ‌ترین بازار تلفن همراه جهان بعد از چین به‌شدت به واردات برخی قطعات سخت‌افزاری از چین وابسته است و ویروس کرونا می‌تواند در زمینه تامین این قطعات مشکل ایجاد کند. به گزارش فارس، ناظران بازار معتقدند انتشار ویروس کرونا در چین می‌تواند تامین قطعات سخت‌افزاری مورد نیاز برای تولید تلفن همراه را در هند دچار مشکل کند. البته این تاثیر منفی هنوز در هند احساس نمی‌شود، اما اگر وضعیت ناپایدار فعلی تا ماه فوریه ادامه پیدا کند، کمبود قطعات سخت‌افزاری موردنیاز برای تولید تلفن همراه در هند به‌طور جدی آغاز می‌شود و شرکت‌های سازنده و مونتاژکننده گوشی در این کشور نمی‌توانند پاسخگوی نیاز بازار باشند. از جمله اقلامی که برای ساخت و مونتاژ تلفن همراه از چین به هند صادر می‌شود، می‌توان به نمایشگر، قطعات دوربین، بردهای چاپی و غیره اشاره کرد. شعب فاکس‌کان و ویسترون در هند برای تولید آیفون در این کشور نیز به واردات از چین وابسته هستند. فاکس‌کان در هند برای شیائومی نیز گوشی مونتاژ می‌کند و سامسونگ و وان‌پلاس چین نیز از این قاعده مستثنا نیستند. بسیاری از کارخانه‌های چینی تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری گوشی‌ها در چین به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند و اگر این تعطیلی طولانی شود، شرکت‌های هندی برای تامین نیازهای خود باید به ویتنام، تایوان و کره جنوبی متوسل شوند.

احتمال اختلال در تولید گوشی آیفون  به علت کرونا

آسین‌ایج| شرکت تایوانی فاکس‌کان که گوشی‌های آیفون اپل را در چین مونتاژ می‌کند، تقریباً روند تولید خود را در این کشور از ترس شیوع ویروس کرونا به‌طور کامل متوقف کرده است. به گزارش مهر، توقف فعالیت‌های فاکس‌کان در چین می‌تواند روی تولید و عرضه مدل‌های مختلف آیفون تأثیر جدی بگذارد. این در حالی است که از انتشار ویروس کرونا در چین دو هفته می‌گذرد و چشم‌اندازی از مهار ویروس یادشده به چشم نمی‌خورد. شرکت تایوانی فاکس کان که علاوه بر اپل برای شرکت‌های دیگری نیز گوشی تولید می‌کند، اعلام کرده که کارخانه‌های خود را در چین حداقل تا ۱۰ فوریه بسته نگه می‌دارد و افزوده که این وضعیت به‌طور قطع بر عرضه محصولات شرکت‌های سازنده گوشی و از جمله اپل تأثیر منفی می‌گذارد. فاکس‌کان امیدوار است بتواند مشکلات ناشی از کمبود عرضه گوشی را از طریق افزایش فعالیت در کشورهای دیگری همچون ویتنام، هند و مکزیک جبران کند. هر چند با توجه به گستردگی تولیدات فاکس‌کان در چین این موضوع به‌سادگی ممکن نیست. ناظران بازار می‌گویند اگر توقف فعالیت‌های کارخانه فاکس کان تا پایان ماه فوریه طول بکشد، روند عرضه انواع گوشی در بازار چین و کشورهای همسایه با اختلال جدی مواجه می‌شود.

 

 

ارسال نظر