فاز سوم فیلترینگ هوشمند اجرایی می‌شود

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۱۷
فاز سوم فیلترینگ هوشمند اجرایی می‌شود

گروه دانش و فن|

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فاز دوم فیلترنگ هوشمند به پایان رسید از آغاز فاز سوم خبر داد.

وزیر ارتباطات با انتقاد از سیاست‌‌های دبیر کارگروه فیلترینگ محتوای مجرمانه گفت: اظهاراتی که ایشان در خصوص فیلترینگ اعلام می‌کنند نظر شخصی است و مرتب در سخنرانی‌‌های خود نظرات شخصی در مورد سیاست فیلترینگ اعلام می‌کنند اما یک کشور را نمی‌توان براساس نظر یک فرد اداره کرد.

در واکنش به اظهارات دبیر کارگروه فیلترینگ که گفته اسامی 8 هزار کانال تلگرامی برای فیلتر شدن برای چندمین برای به وزارت ارتباطات اعلام شده اما اقدامی صورت نگرفته، گفت: این نظرات شخصی دبیر کارگروه فیلترینگ است و نظر کارگروه نیست. محمود واعظی در واکنش به صحبت‌‌های اخیر دبیر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه که گفته بود اسامی 8 هزار کانال تلگرامی برای فیلتر شدن برای چندمین بار به وزارت ارتباطات اعلام شده اما وزارت ارتباطات اقدامی نکرده و برای سرویس‌‌های خارجی جاده می‌کشد، گفت: ایشان دبیر یک کارگروه است و این مطالب نظر کارگروه نیست و نظر شخصی ایشان است.

وی ادامه داد: ایشان مرتب سخنرانی می‌کنند که تخصص‌شان در این حوزه نیست و نظرشان این است که همه‌چیز بسته شود اما کارگروه در کشور براساس نظر یک شخص اداره نمی‌شود.

واعظی ادامه داد: هر آنچه کارگروه تصمیم بگیرد برای همه محترم است و باید اجرا شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اظهارات شخصی دبیر کارگروه در حالی مطرح می‌شود که افراد دیگری را نیز می‌توانید پیدا کنید که نظرات دیگری دارند و براساس نظر یک نفر نمی‌توان رفتار کرد و معیار ما سیاست‌‌های دولت و رهنمودهای رهبری است که براساس آن عمل می‌کنیم.

وی گفت: ایشان یک طرز فکری دارند که فکر می‌کنند همه‌چیز باید مسدود شود اما براساس تجربیات ایران و دنیا اعلام می‌کنیم که با بستن امکان ایجاد شغل‌های جدید و ایده جدید نیست و مردم را به سمت استفاده از فیلترشکن هل می‌دهید.

واعظی ادامه داد: در این باره چند وظیفه را برعهده داریم؛ نخست اینکه هر چه می‌توانیم برای پاکسازی فضای مجازی انجام دهیم و سپس فرهنگسازی مردم و رسانه‌‌ها از الزامات است زیرا مردم ایران نیز باید بدانند که این پدیده تنها مختص به ایران نیست و احتیاج به سواد دیجیتالی دارند.

واعظی ادامه داد: آنچه که سیاست دولت و رهنمودهای رهبر معظم در حوزه فیلترینگ است استفاده می‌شود و ما نمی‌توانیم از طرز تفکر ایشان برای مسدود کردن تمامی سایت‌‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برخی نمی‌دانند که امروزه در دنیا کارآیی شبکه‌‌های فناوری اطلاعات تغییر کرده و ذهنیت‌شان ذهنیت ۲۰ سال پیش است اضافه کرد: نگاه ما به تولید فاخر و اپلیکیشن‌های مفید در این شبکه است.

واعظی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ اپلیکیشن فارسی و حدود ۲۳هزار توسعه‌دهنده اپلیکیشن فارسی در حال تولید محتوای فضای مجازی هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز شاهد این هستیم که برخی اطلاعات تخصصی در این حوزه ندارند اظهارنظر کرده و برخی سایت‌‌ها براساس این اظهارات تیتر منفی می‌زنند. وزیر ارتباطات ادامه داد: یک آقایی اظهارنظر می‌کند که باید همه چی را مسدود کنیم، اما سوال این است که آیا با مسدود کردن یا فیلترینگ کار درست می‌شود. اینکه یک کسب و کار را با سرمایه‌گذاری انجام شده تعطیل کنیم کار درستی است. وی با بیان اینکه با طرز فکرهای بسته در این خصوص مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: اما دولت براساس فرمایشات رهبری و نگاه ایشان که نگاه فرصت و تهدید در فضای مجازی است عمل می‌کند. واعظی تصریح کرد: برخی می‌گویند با مسدود کردن همه‌چیز درست می‌شود اما براساس تجربیات ما معتقدیم که اگر همه‌چیز را ببندیم جلوی نوآوری را خواهیم گرفتم و مردم را به سمت استفاده از فیلترشکن سوق می‌دهیم. وزیر با تاکید بر اینکه باید مراقب محتوای غیراخلاق در فضای مجازی باشیم گفت: فرصت‌‌ها باید به سرعت با تولید محتوا مبتنی بر فرهنگ ایرانی افزایش یابد و ما به‌دنبال ایجاد فضای مجازی پاک در کشور هستیم در این زمینه دولت از بخش خصوصی فعال در این حوزه حمایت خواهد کرد.

وزیر ارتباطات در مورد وضعیت اینترنت اشیا در کشور گفت: در ایران و برخی کشور‌‌ها برای اینترنت اشیا برنامه‌ریزی می‌کنند و تا چند سال آینده انسان، اشیا و محصولات به اینترنت متوصل می‌شود.

واعظی افزود: برای هوشمند‌سازی منازل، مدارس و فضاهای کسب و کار کمیته ویژه‌یی در مخابرات در حال اجرای فاز آزمایشی اینترنت اشیا هستند تا بتوانیم این فناوری را همگام با سایر کشورها در ایران به ویژه در کلان‌شهرها اجرایی کنیم.

وی در مورد تقابل کسب و کارهای سنتی با کسب و کارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کسب و کار در تمام دنیا به سمت اینترنت پیش می‌رود و مردم آزادی انتخاب دارند تا از کدام روش استفاده کنند.

گفتنی است فاز سوم شبکه ملی تا انتهای تیرماه و در نهایت ابتدای مرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد و برای اینکه این شبکه برای مردم ملموس‌تر باشد از ارائه‌دهندگان خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات خواستیم که دو بخش شبکه دسترسی و خدمات پایه پروژهای خود را قبل از فاز راه‌اندازی تکمیلی این پروژه افتتاح کنند. محمود واعظی با بیان اینکه هم‌اکنون شرکت‌‌های بخش خصوصی در مناطقی از کشور که به هر دلیل تاکنون شرکت مخابرات ایران موفق به سرمایه‌گذاری نشده بود سرمایه‌گذاری کرده و این خلأ را پر کردند، اظهار داشت: در سال گذشته ۱۰۰هزار شغل در بخش کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده و پیش‌بینی می‌کنیم با بستر‌سازی صورت گرفته در راستای خدمات رسانی به مردم ۱۳۰هزار شغل امسال در حوزه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و اطلاعات ایجاد شود.

 

ارسال نظر