اشتغال‌زایی برای هر دانشجو 300 ‌میلیون دلار می‌خواهد

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۰۰

وزیر علوم در مراسم معارفه‌اش، با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شوند، افزود: باید نسل سوم دانشگاه‌ها را تحقق بخشید زیرا نسل اول آموزشی، نسل دوم پژوهشی و نسل سوم دانشگاه‌ها کارآفرینی و ثروت است.

محمد فرهادی گفت: ما اکنون بیش از 250 دانشگاه، موسسه آموزش‌عالی و پژوهشگاه داریم. البته این آمار شامل بخش‌های غیردولتی و بخش آموزشی پزشکی نمی‌شود. همچنین 4.5‌میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و سالانه یک‌میلیون نفر از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند. وی به بحث اشتغال‌زایی اشاره کرد و افزود: برای اشتغال‌زایی هر دانشجو 300‌میلیون دلار لازم است. یعنی تا پایان برنامه ششم توسعه به‌طور کلی یک‌میلیارد و800‌میلیون تومان هزینه اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان خواهد شد.

فرهادی با بیان اینکه باید به متن پرداخته شود اظهار کرد: باید از حواشی که می‌تواند مانع راه باشد احتراز کنیم. همچنین از توسعه غیرهدفمند در آموزش‌عالی که باعث اتلاف بودجه و نیروی انسانی می‌شود پرهیز کرده و به شناسایی نیروی انسانی، تعداد دانشگاه، تعداد دانشجو، رشته‌ها و سطوح براساس نیاز کشور توجه کنیم که این امر برعهده وزارت علوم و یکی از برنامه‌های ما است.

سورنا ستاری، معاون علمی رییس‌جمهور نیز در مراسم معارفه وزیر جدید علوم، در مورد آیین‌نامه‌های بنیاد نخبگان گفت: آیین‌نامه‌های بنیاد در راستای نقشه جامع علمی کشور تغییر پیدا می‌کند و از اول مهر امسال برخی از انتخاب نخبگان به دانشگاه‌ها سپرده شده است. وی در مورد مقاله‌فروشی گفت: مقاله‌فروشی باید از این حالت در بیاید. بخش عمده‌یی از اینکه این مسایل پیش آمده است نتیجه سیاست‌های اشتباه ما است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر