تاکید قرآن به حسن گفت‌وگو با مردم دنیا

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۷۴۹

گروه ایران

«قرآن ما را به حسن گفت‌وگو با مردم دنیا دستور می‌دهد.» این بخشی از عباراتی است که آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار با رییس‌جمهوری مطرح کرده است؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد فرهنگ مدارا و گفت‌وگو ازجمله رهنمودهای دینی است که باید با جدیت ازسوی ساختارهای اجرایی و دیپلماسی پیگیری شود.

ایجاد ارتباط معقولانه دولت تدبیر و امید با مراجع تقلید و آیات عظام که در تمام 4سال گذشته به‌عنوان یک دستور کار جدی، دنبال شده بود، بعد از انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری با سفر روز پنج‌شنبه روحانی به قم ادامه پیدا کرد تا چشم‌انداز ارتباطی دولت مستقر با آیات عظام و مراجع تقلید که در زمان دولت احمدی‌نژاد به پایین‌ترین سطوح خود رسیده بود در وضعیتی متعادل قرار بگیرد.

روحانی از ابتدای زعامت بر راس هرم اجرایی بر دیدار و ارائه گزارش به مراجع تاکید داشت، اعضای کابینه تدبیر و امید نیز موظف شدند که هر از گاهی به دیدار آیات عظام بروند و درباره فعالیت‌های انجام شده گزارش بدهند و از رهنمودهای مراجع استفاده کنند. سفر چهره‌هایی چون نهاوندیان، قاضی‌زاده هاشمی، ظریف و... در راستای این رویکرد ارتباطی برنامه‌ریزی و انجام می‌شد. در راستای همین رویکرد رییس‌جمهور عصر پنج‌شنبه وارد قم شد و بعد از زیارت حرم کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به دیدار مراجع عظام تقلید رفت و با حضرات آیات صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدارهای رییس‌جمهوری با آیات عظام خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و اخباری که در زمینه این دیدارها به بیرون درز کرده از پایگاه‌های خبری آیات عظام و مراجع تقلید است.

محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، مجید انصاری معاون حقوقی و حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور، وی را در این سفر همراهی می‌کنند.


قرآن ما را به حسن گفت‌وگو با مردم دنیا دستور می‌دهد

حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی با اشاره به آیه شریفه قُولُوا لِلنّاس حُسنًا گفت: طبق دستور قرآن شریف با مردم دنیا باید به نحو حسن گفت‌وگو کرد.

به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید در دیدار روحانی و هیات همراه برای توفیق رییس‌جمهور در اداره امور دعا نمود و سپس با اشاره به آیه شریفه قُولُوا لِلنّاس حُسنًا گفت: طبق دستور قرآن شریف با مردم دنیا باید به نحو حسن گفت‌وگو نمود، پروردگار متعال می‌فرماید: «قُولُوا لِلنّاس حُسنًا» «و با مردم، نیکو سخن بگویید.» نه فقط با مسلمین بلکه با ناس و تمام مردم دنیا باید با زبان حسن و نیکو سخن گفت.

او در ادامه بیان کرد: این مناصب همان‌طور که قرآن شریف می‌فرماید، گذراست. «و تِلک الایامُ نُداوِلُها بین النّاس» «و ما این روزها را میان مردم به نوبت مى‏‌گردانیم.» تا می‌توانید در این مدت به امور دینی و مذهبی و خدمت به مردم اهتمام ورزید. خداوند می‌فرماید: «وأنذِرْهُمْ یوْم الْحسْرهِ إِذْ قُضِی الْأمْرُ» «و آنان را از روز حسرت بیم ده آنگاه که داورى انجام گیرد.»


فرزند حوزه و بزرگ شده مکتب اهل بیت(ع)

آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید در دیدار رییس‌جمهوری خطاب به روحانی گفت: شما فرزند حوزه و بزرگ شده مکتب اهل بیت(ع) هستید، دیانت مردم را در درجه اول اهمیت قرار دهید.

به گزارش پایگاه خبری آیت‌الله شبیری زنجانی، وی عصر پنج‌شنبه در دیدار با حسن روحانی رییس‌جمهوری افزود: باتوجه به اینکه شما اهل حوزه هستید انتظار ما این است که دیانت افراد را در درجه اول اهمیت قرار دهید. آیت‌الله شبیری زنجانی اضافه کرد: افرادی در داخل و خارج کشور هستند که به شکل‌های مختلف می‌خواهند به اعتقادات افراد ضربه بزنند، باید اهتمام داشت که جلوی سم پاشی‌های آنها گرفته شود.

وی با اشاره به نظرهای مختلفی که در ایران وجود دارد، اداره کشور را مشکل دانست و گفت: وظیفه سنگینی برعهده شماست، اما باید توجه داشت که اهل سلوک معتقدند از برترین عباداتی که در مسیر تقرب به خداوند موثر است، خدمت به مردم است. وی ادامه داد: حالا شما توجه کنید مردمی که شما به آنها خدمت می‌کنید مسلمان و شیعه اهل بیت(ع) هستند و این استثنا باعث مضاعف شدن این اجر و پاداش می‌شود.

این مرجع تقلید دعا کردن برای خدمتگزاران به مردم را وظیفه خود دانست و خطاب به رییس‌جمهور منتخب گفت: زیارت شما و شنیدن تلاش‌های دولت شما توفیق شد؛ در این مسیر از خداوند متعال و حضرات معصومین(ع) کمک بگیرید که بسیاری از گره‌ها با توکل و توسل باز می‌شود.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری به توضیح برنامه‌های دولت یازدهم پرداخت و از آیت‌الله شبیری زنجانی خواست به دولت او با هدایت‌ها و رهنمودهای خویش کمک کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر