طعنه به پروژه‌های 35ماهه دولت دهم در پارس‌جنوبی

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۷۱

معاون‌ اول رییس‌جمهور: اقدامات وزارت نیرو در مهار آب‌های مرزی در تاریخ ایران استثنایی است

گروه انرژی|

دسترسی به آب تصفیه ‌شده و سالم یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهداشت و سلامت در یک کشور است. وجود ناخالصی‌های مختلف در آب شرب و کشاورزی می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های متعدد و خطرناک در انسان‌ها شود. از این‌رو توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب یکی از برنامه‌های وزارت نیروی دولت یازدهم بوده است.

وزارتخانه تحت امر حمید چیت‌چیان در این 4سال قریب به 40تصفیه‌خانه را افتتاح کرد که معادل یک‌پنجم تصفیه‌خانه‌های ساخته‌شده در 50سال اخیر است. روز گذشته نیز مدول اولیه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پرند با ظرفیت 29هزار و 154مترمکعب در شبانه‌روز با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر نیرو و مدیران این وزارتخانه افتتاح شد.

بهره‌برداری از این مراسم چند روز پس از افتتاح‌های تاریخی در 6فاز میدان گازی پارس‌جنوبی صورت گرفت. مساله‌یی که مثل همیشه با حاشیه‌سازی مخالفان دولت همراه بود و آنها ادعا داشتند که بخش اعظم این پروژه‌ها در دولت قبل اجرا شده و در واقع مقام‌های دولت یازدهم با حاصل دسترنج دولت نهم و دهم عکس یادگاری انداخته‌اند. روز گذشته جهانگیری ضمن گلایه‌مندی از چنین رویکردهایی، پرسشی طعنه‌آمیز را مطرح کرد که چرا در همان دولت قبل و با وجود وعده افتتاح 35ماهه، با این پروژه‌ها عکس یادگاری انداخته نشد و از فرصت تبلیغاتی آن صرف‌نظر شد.

تقدیر از اقدامات انجام شده توسط وزارت نیرو خصوصا در حوزه آب‌رسانی روستایی، تشریح اقدامات دولت برای افزایش اشتغال و بازکردن مجدد پرونده‌ فسادهای صورت‌ گرفته در دولت محمود احمدی‌نژاد دیگر محورهای صحبت‌های جهانگیری بود.

گزارش «تعادل» از بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پرند و اهمیت پروژه‌هایی از این دست در سلامت عمومی را در ادامه می‌خوانید.


«تامین و تصفیه آب» اصطلاح متداولی است. اگرچه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، «تامین آب» از اولویت بالاتری نسبت به «تصفیه فاضلاب» برخوردار است. هرچند عرضه آب پاک و بهداشتی به بهبود وضعیت بهداشت کمک می‌کند، اما توجه به مساله تصفیه آب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که آلودگی آب می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف

شود. در مدفوع انسان، انواع مختلفی از عوامل بیماری‌زا وجود دارند که راه‌های انتقال و کنترل هریک از آنها متفاوت است.

اصلی‌ترین عوامل بیماری‌زای بیولوژیکی، ویروس‌ها، باکتری‌ها، تک‌یاختگان و کرم‌ها هستند. در مجموع می‌توان بیماری‌های مرتبط با آب را به 4دسته تقسیم کرد. دسته اول، بیماری‌های ناقل به وسیله آب هستند. عفونت‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند از طریق خوردن و آشامیدن آب و غذای آلوده به فضولات گسترش پیدا

می‌کنند.

وبا، حصبه و بیماری آسکاریازیس (از طریق کرم آسکاریس) در این دسته از بیماری‌های آبی قرار می‌گیرند. در صورتی که تصفیه آب به صورت مناسب انجام نشود یا عفونت‌زدایی از آب به میزان قابل قبول انجام نشود احتمال شیوع و گسترش این بیماری‌ها وجود دارد. همچنین این بیماری‌ها می‌توانند از مناطقی که دارای سیستم‌های فاضلاب در محلی که به صورت نامناسب نگهداری می‌شوند یا نقاطی که دارای سرویس‌های بهداشتی در محل‌های باز هستند، به جریان آب‌های زیرزمینی یا سطحی نفوذ و گسترش پیدا کنند.

دسته دوم بیماری‌هایی هستند که ناشی از بهداشت شخصی پایین در نتیجه عدم دسترسی کافی به آب حاصل می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به بیماری‌های پوستی و چشمی (بر اثر کمبود آب برای شست‌وشوی بدن) و بیماری‌های ناقل به وسیله کک و شپش (بر اثر کمبود آب برای شست‌وشوی لباس) اشاره کرد. علت اصلی شیوع چنین بیماری‌هایی، نبود سیستم‌های تامین آب و آلودگی آب سالم و بهداشتی سطحی یا زیرزمینی با فاضلاب است. سیستم‌های تصفیه آب، مسوول مراقبت از منابع آب برای کنترل این دسته از بیماری‌هاست.

دسته سوم مربوط به بیماری‌هایی هستند که از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای موجود در آب ناشی می‌شوند که به‌طور مستقیم و از طریق مصرف آب آلوده منتقل می‌شوند. یکی از مشهورترین بیماری که در این دسته قرار می‌گیرد، بیماری تب حلزون است.

ایجاد سیستم‌های تصفیه به علت کاهش شمار تماس انسان و حلزون می‌تواند مانعی بر گسترش این بیماری شود. احداث زه‌کشی‌های بتنی خطی نیز در کنترل هرچه بیشتر این بیماری کمک می‌کند، چرا که از این طریق شمار حلزون‌هایی که میزبان بیماری‌های عفونتی هستند از طریق سرعت بالای آب در این زه‌کشی‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

دسته پنجم بیماری‌های انتقالی مربوط به آب هستند که معروف‌ترین آنها مالاریا و بیماری انگلی فیلاریاز است. چنین بیماری‌هایی به وسیله پشه‌هایی که در آب تکثیر می‌شوند، شیوع پیدا می‌کند. تدارک سیستم‌های زه‌کشی و تصفیه آب به صورت مناسب سبب کاهش شمار استخرهای معمولی آب و در نتیجه کاهش ناقل‌هایی همچون پشه می‌شود.

نظر به اهمیت موضوع تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از منظر سلامت و بهداشت عمومی، دولت یازدهم به‌طور جدی به دنبال توسعه این بخش بوده است. در این راستا روز گذشته تصفیه‌خانه‌ فاضلاب شهر پرند با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

معاون اول رییس‌جمهوری در سخنان خود در این مراسم به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه آب و برق در دولت یازدهم اشاره کرد که در شرایط بغرنج مالی کشور تحقق پیدا کرد.

او اظهار کرد: «اقدام و عمل در وزارت نیرو به اشکال گوناگون خود را نشان داد و هم در طرح‌های بهره‌وری شبکه آب و برق و هم در آب‌رسانی به روستاها و هم در مدیریت مصرف بخش شرب، صنعت و کشاورزی متبلور شد و این در حالی است که این اتفاقات و دستاوردها در سال‌هایی به وقوع پیوسته است که درآمدهای کشور به حداقل رسیده بود. توسعه آب‌رسانی روستایی یکی دیگر از محورهای صحبت‌های جهانگیری بود: «در دوره گذشته با وجود درآمدهای سرشار کشور، آب آشامیدنی به 6هزار روستا از طریق تانکر انجام می‌شد اما در دولت تدبیر و امید به اندازه 10سال در این زمینه کار شد و دستاوردهای خوبی در آب‌رسانی به روستاها حاصل شد.»


اقدامات استثنایی در مهار آب‌های مرزی

وی همچنین با اشاره به اقدامات خوب وزارت نیرو در بخش مهار آب‌های مرزی گفت: وزارت نیرو در این بخش اقداماتی را در4 سال گذشته انجام داده که در تاریخ ایران استثنایی است و استان‌های غربی کشور به یک کارگاه تبدیل شده‌اند.

البته با توجه به جایگاه فراحوزه‌یی معاون اول رییس‌جمهور و نیز در آستانه انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری و پایان عمر دولت تدبیر و امید، بخش قابل توجهی از سخنان اسحاق جهانگیری به بخش‌های کلان و غیرمرتبط با حوزه آب و فاضلاب اختصاص یافت.

گلایه و گله‌مندی از نحوه ابراز انتقادها از دولت عاملی بود که جهانگیری آن را مانعی برای خدمت بی‌حاشیه به مردم عنوان کرد و گفت: «مدیریت خوب می‌تواند معجزه کند و از حداقل منابع حداکثر بهره‌برداری را حاصل کند، سوء‌مدیریت می‌تواند منابع کشور را به آتش بکشد. متاسفانه قدر مدیریت در کشور شناخته نمی‌شود و گاهی سخنان دلسرد‌کننده باعث می‌شود مدیران خوب و بی‌حاشیه کشور نتوانند آن‌گونه که باید به مردم خدمت کنند.»

اسحاق جهانگیری که ریاست فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی در این دولت را نیز برعهده دارد با اشاره به برگزاری جلسات این ستاد در سال 96 تصریح کرد: تکلیف و وظایف همه دستگاه‌ها با جهت‌گیری تولید و اشتغال در سال 96 مشخص شده و امیدوارم که بتوانیم همانند سال قبل در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی موفق باشیم.

اشتغالزایی را می‌توان کلیدواژه اصلی تمامی سخنرانی‌های سیاسی و اقتصادی از ابتدای سال جدید دانست. با توجه به تاکید رهبری بر مساله تولید و اشتغال در سخنرانی ابتدای سال می‌توان گفت که هدف اصلی دولت بعدی جمهوری‌اسلامی مرتفع کردن این معضل در وهله اول است.

جهانگیری نیز با اشاره به بیکاری و دغدغه جوانان جویای کار از تبدیل حرکت منفی اقتصاد کشور به حرکت مثبت خبر داد و از الزامات اشتغالزایی سخن گفت:«اشتغالزایی مستلزم آن است همه افراد به هر میزان که می‌توانند فضا را برای سرمایه‌گذاری مهیا کنند و بی‌تردید اگر شرایط و فضای مناسب برای فعالان اقتصادی مهیا باشد، سرعت توسعه و اشتغالزایی در کشور بیشتر خواهد شد.


گذر زمان صداقت دولت‌ها را نشان می‌دهد

یکی از معضلات اساسی کشور در عرصه سیاسی و اقتصادی، شعارهای دست ‌نیافتنی و فریبنده‌یی است که از سوی برخی احزاب و سیاسیون و با هدف کسب قدرت مطرح می‌شود که برخی نمونه‌های آن در روزهای اخیر ثبت‌نام ریاست‌جمهوری و موارد متعدد دیگری در سال‌های اخیر مطرح شده ‌بود. معاون اول رییس‌جمهور در واکنش به این مساله گفت:«گذر زمان صداقت دولت‌ها را نشان می‌دهد. خیلی‌ها شعار می‌دهند اما وقتی که در کوران اتفاقات باید از آزمایش‌ها سربلند بیایند، مشخص می‌شود که شعارها برای منافع زودگذر خود برای فریب ملت مظلوم بوده است.

در سال‌های گذشته شعار مبارزه با فساد دادند اما بزرگ‌ترین فسادهای قرن اتفاق افتاد. شعار کار و تلاش دادند و شاهد هدررفت منابع کشور

بودیم.


ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فقط در حد قوه مجریه عمل کرد

جهانگیری در ادامه با اشاره به نامگذاری سال گذشته مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل و تعیین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور اظهار کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید نافذالکلمه باشد اما این ستاد فقط در حد قوه مجریه عمل کرد و برای تحت مدیریت قرار دادن قوای دیگر اقدامی انجام نداد و صرفا در چارچوب قوانین موجود عمل کرد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای سال گذشته که فراتر از هدف‌گذاری‌ها بود، گفت: در سال گذشته قرار بود 7500واحد تولیدی راکد و نیمه فعال از تسهیلات بانکی استفاده کنند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده 23هزار واحد نیمه ‌فعال و راکد موفق شدند از این تسهیلات بهره‌مند شده و دوباره فعال شوند. قرار بود، صادرات کشور 20درصد افزایش پیدا کند که میزان رشد صادرات در سال 95 نسبت به سال 94 از نظر وزنی 38درصد رشد داشت.

وی همچنین با اشاره به تعیین 115طرح اولویت‌دار برای دستگاه‌های اجرایی مختلف در سال 95 تصریح کرد: این طرح‌ها در اولویت نخست دستگاه‌ها قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها در حوزه نفت و گاز بود که در روزهای گذشته با حضور رییس‌جمهور در عسلویه افتتاح شد.

دولت گذشته اگر می‌توانست خودش عکس یادگاری می‌گرفت

جهانگیری با ابراز تاسف از انتشار برخی مطالب در برخی رسانه‌ها درخصوص بهره‌برداری از این طرح‌ها خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها نوشته بودند که عکس یادگاری با طرح‌های دولت گذشته. دولت گذشته اگر می‌توانست خودش چنین عکس‌هایی می‌گرفت چراکه هم از درآمدهای سرشار برخوردار بود و هم وعده داده بود که ظرف 35ماه این طرح‌ها را اجرا خواهد کرد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اتفاقات ناراحت‌کننده در دولت گذشته افزود: شرکت ملی نفت در دوره گذشته 50 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و ذخایر ارزی کشور را در اختیار شرکتی به نام میکو قرار داد تا برای اجرای طرح‌ها این اعتبارات را به شرکت ملی نفت بدهد.

وی افزود: 2میلیارد و 700میلیون دلاری که به بابک زنجانی داده شد از همین محل بود که به آن شرکت دستور دادند این مبلغ را به بابک زنجانی بدهد تا او در میان پیمانکاران توزیع کند.

جهانگیری با بیان اینکه پرداخت این مبلغ به بابک زنجانی بدون دریافت وثیقه مناسب صورت گرفته است، گفت: چند مقام دولتی روی یک برگ کاغذ امضا کردند که این پول به یکی از بانک‌های خارج از کشور واریز شود و زمانی که امضا می‌کردند هیچ گزارشی از وجود و سابقه چنین بانکی هم دریافت نکردند.

معاون اول رییس‌جمهور از طرح‌های پارس جنوبی به عنوان یک افتخار بزرگ برای دولت تدبیر و امید یاد کرد و افزود: این طرح‌ها با تمرکز ویژه به مرحله اجرا درآمده است.

وی تصریح کرد: در سال 84 میزان برداشت ایران و قطر از میادین مشترک پارس جنوبی برابر بود اما وقتی که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، مشاهده کردیم که میزان برداشت قطر به دو برابر ایران رسیده و به این ترتیب ده‌ها میلیارد دلار سهم ملت ایران از بین رفته بود.

جهانگیری با بیان اینکه اتفاقاتی همچون اتفاق بابک زنجانی ناراحت‌کننده است، گفت: ناراحت‌کننده‌تر از آن اینگونه سوءمدیریت‌هاست که باعث غارت سرمایه ملت ایران شده است.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه به دستاوردهای حوزه کشاورزی در سال اقدام و عمل نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 82 جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شده بود اما در سال 92 مجبور بودیم که بیش از 6 میلیون تن گندم وارد کنیم. با تمرکز و برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید امروز یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که 3میلیون تن گندم تولیدی مازاد را صادر کنیم.


بهره‌برداری از 40 تصفیه‌ خانه

در این مراسم وزیر نیرو هم اجرای طرح‌های تصفیه خانه فاضلاب را گامی در جهت بهبود محیط زیست و استفاده از پساب در مصارف کشاورزی، صنعتی و تغذیه آبخوان‌ها دانست و گفت: بی‌تردید بزرگ‌ترین طرح‌های زیست محیطی پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب و

تصفیه‌خانه است.

چیت‌چیان گزارشی از اقدامات دولت تدبیر و امید در آبرسانی به روستاها ارائه و تصریح کرد: در سال 85 به 157روستا، در سال 86 به 189روستا، سال 92 به 476روستا، سال 93 به 824 روستا، سال 94 به 942روستا و در سال 95 به 2958روستا آبرسانی شد که این به معنای کار و تلاش دولت یازدهم است.

وزیر نیرو تصفیه‌خانه شهر پرند را سی و یکمین تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در دولت یازدهم دانست و گفت: طی چند ماه آینده 10واحد دیگر هم به مدار خواهد آمد.

چیت‌چیان اضافه کرد: از قبل از انقلاب تاکنون، این تصفیه‌خانه صد و نود و نهمین تصفیه‌خانه است که وارد مدار شده و این یعنی حدود 50 سال 200تصفیه‌خانه و در مدت 4سال دولت تدبیر و امید 40واحد ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 23 قرارداد با بخش خصوصی به ارزش هزارمیلیارد تومان برای اجرای طرح‌ها منعقد شد، گفت: در روزهای آینده نیز 21قرارداد با ارزش دو هزارمیلیارد تومان منعقد می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر