اخبار

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۸۷

۷۰ درصد وام‌های بانکی استمهال هستند

مدیران ارشد بانک مرکزی اصرار دارند در سال ۱۳۹۵ رقمی معادل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان و در ۱۰ ماهه منتهی به پایان دی ماه ۱۳۹۵ رقمی معادل ۴۲۷هزار میلیارد تومان به متقاضیان تسهیلات داده‌اند. این میزان تسهیلات در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ با احتساب هر دلار برابر با ۳۶۰۰ تومان حدود ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد شد که به نظر می‌رسد از کل ارزش افزوده بخش صنعت بیشتر است.

با این همه، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هر روز و در هر جایی که تریبون به دست می‌آورد از بانک‌های ایرانی گلایه می‌کند که منابع کافی دراختیار صنعت قرار نمی‌گیرد. در تازه‌ترین مجادله میان تولیدکنندگان صنعتی که در یک نامه سرگشاده خطاب به رییس‌جمهور نوشته‌اند و معاون نظارتی بانک مرکزی از یک طرف، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی یک نکته مورد غفلت عمدی قرار می‌گیرد و آن سهم استمهال در وام‌ها و اعتباراتی است که ارقام آن اعلام می‌شود.

کارشناسان موسسه تدبیر اقتصاد که یک موسسه دارای اطلاعات خوب است در تازه‌ترین گزارش خود تاکید کرده است: «۷۰ درصد از ۴۵۰هزار میلیارد تومان وام اعطایی ادعا شده در سال ۱۳۹۴ را استمهال تشکیل می‌دهد. به این ترتیب بانک‌های ایران در سال ۱۳۹۴ فقط ۳۰درصد ۴۵۰هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۱۳۵هزار میلیارد تومان وام جدید دراختیار متقاضیان قرار داده‌اند. اگر همین درصد را در سال ۱۳۹۵ نیز لحاظ کنیم در ۱۰ ماهه منتهی به پایان دی ماه ۱۳۹۵ بانک‌های ایرانی فقط ۱۲۷هزار میلیارد تومان منابع جدید دراختیار متقاضیان قرار داده‌اند.

به گزارش ساعت ۲۴، در گزارش یاد شده که چالش‌های صنعت در آن ذکر شده، آمده است: ۸۰درصد کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی یا تعطیل هستند یا نیمه تعطیل یا با ظرفیت کمتر از ظرفیت نصب شده فعالیت می‌کنند.

در این گزارش تصریح شده است که یکی از دلایل ورشکستگی بنگاه‌های صنعتی همین استمهال وام‌های بانکی است. در یک گزارش دیگر این موسسه آمده است: رکود حاکم بر اقتصاد کشور و تبعیت بازار سرمایه از فضای رکودی اقتصاد و روند رو به نزول شاخص کل بورس به کمبود نقدینگی صنعت منجر شده است.


عربستان خواسته‌های ایران را در مورد حج پذیرفته است

نشریه الجریده کویت در گزارشی با اشاره به سفر هیاتی عالی‌رتبه از سازمان حج و زیارت ایران به عربستان برای مذاکره با مسوولان این کشور بر سر پرونده حج، از احتمال بالای دستیابی به توافق مشترک میان طرفین و ارائه تسهیلات به زوار ایرانی خبر داد.

نشریه الجریده کویت در گزارشی با اشاره به سفر هیاتی عالی‌رتبه از سازمان حج و زیارت ایران به عربستان برای مذاکره با مسوولان این کشور بر سر پرونده حج، از احتمال بالای دستیابی به توافق مشترک میان طرفین و ارائه تسهیلات به زوار ایرانی خبر داد. به گزارش انتخاب، نشریه الجریده دیروز به نقل از منابع مطلع نوشت: هیات ایرانی در مذاکره با سعودی‌ها همکاری خوبی را مشاهده کرده و گزارشی در این زمینه به مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ارسال شده است.

الجریده می‌نویسد: دولت عربستان‌سعودی با اکثر خواسته‌های طرف ایرانی در مورد شرایط اعزام حجاج موافقت کرد و باقی‌مانده خواسته‌های هیات ایرانی نیز در جلساتی مشترک بررسی می‌شود.

این روزنامه کویتی می‌افزاید: سعودی‌ها تاکید کرده‌اند که در مراسم حج امسال امنیت و سلامت زوار ایرانی را به‌طور کامل تامین خواهند کرد و روند دستیابی زوار ایرانی به روادید را نیز تسهیل می‌کنند. الجریده می‌نویسد: سعودی‌ها همچنین بر محکوم شدن دو پلیس عربستانی که دو نوجوان ایرانی را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده بودند نیز تاکید کردند و گفتند که این افراد هم‌اکنون دوره محکومیت خود را در زندان سپری می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر