اتکای سهامداران به سودهای مقطعی

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۱۷

گروه بورس|

رویدادهای پیش روی بازار سهام، موجب تعلل سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار شده است. به نظر می‌رسد، سهامداران در برهه کنونی به انتظار نشسته‌اند تا واکنش بازار در روز بازگشایی سه نماد «وتجارت»، «وصادر» و «وپست» را رصد کنند و در خصوص سرمایه‌گذاری‌های آینده خود تصمیم بگیرند. ریزش‌های سنگین شاخص کل بازار در روز بازگشایی نماد بانک ملت، همه فعالان بازار را هراسان کرده و موجب شده تا نقدینگی‌های بازار به اصطلاح بورس‌بازان پارک شود. بر همین اساس، سهامداران در معاملات دیروز خود کوشیدند تا دارایی‌های خود در نمادهای بزرگ را با شناسایی سود تبدیل به پول نقد کنند و براین اساس اغلب لیدرهای بزرگ محل فروش حقوقی‌ها بود. به گزارش «تعادل»، در حال حاضر حقیقی‌ها به همراه حقوقی‌ها کمتر حاضر به سرمایه‌گذاری در بازار سهام ‌هستند و عزم جدی برای تزریق نقدینگی به بازار دیده‌ نمی‌شود. بررسی معاملات دیروز بورس نشان می‌دهد که تعداد معاملات کم‌رونق، ارزش بازار نازل‌ و حجم معاملات رخوت‌بار دست به دست یکدیگر داد تا شاخص‌کل را با افت 334 واحدی روبه‌رو کند. از این رو هر چه بازگشایی دو نماد بانکی زمانبر شود، شاخص کل با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد چراکه انتظارات موجود در بازار سهام، بیش از پیش بر رکود بازار کنونی خواهد افزود.


سبزپوشان بازار دیروز

دادوستدهای دیروز بازار سهام با افت ارزش سهام گروه‌های بزرگ همراه بود اما در این میان تک‌سهمی‌ها و گروه‌های کوچک توانستند در این وانفسای ریزش شاخص جان سالم به دربرند و با رشد قیمت، معاملات دیروز را به پایان برسانند. از سوی دیگر گروه سیمانی‌ نیز که در دوره‌های اخیر به عنوان یکی از صنایع پربازده شناسایی می‌شود، سبزپوش بود و نمادهای این گروه با دامنه‌های نوساناتی مثبت، به استقبال معاملات دیروز رفتند. سیمانی‌ها در روزهای اخیر با انتشار صورت‌های مالی خود که خبر از تعدیل‌های مثبت می‌داد، کوشیدند تا روند معاملاتی خود را ارتقا بخشند.


رفت‌وآمدهای تالار بورس

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، کالسیمین، حق تقدم استفاده نشده بیمه کوثر، حق تقدم داروسازی اکسیر، کابل البرز، سرمایه‌گذاری پردیس، لام ایران، صنایع کاغذسازی کاوه و حق تقدم لابراتوارهای سینادارو، موتورسازان تراکتورسازی ایران، صنایع لاستیکی سهند، بیمه دانا، قند اصفهان، لامپ پارس شهاب، سیمان بهبهان، واسپاری ملت، داده‌پردازی ایران، اوراق اجاره نفت پارس و تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی زاگرس، فارمد، پارس، زرین معدن آسیا، متوقف شدند. دیروز همچنین نماد معاملاتی، اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت مرحله دوم در بازار فرابورس بازگشایی و در عین حال آگهی عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم برای دیروز در فرابورس منتشر شد.


افت 334 واحدی تیپکس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز (شنبه 9 بهمن‌ماه 95)، با کاهش 334واحدی روی رقم 77هزار و 714واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 3 واحدی به عدد 15هزار و 634 واحد رسید. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 453 واحدی به 84 هزار و 971 واحد رسید. دیروز شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 270واحدی روی عدد 54هزار و 984 واحد ایستاد که شاخص بازار دوم با کاهش 530واحدی به عدد 166هزار و 382واحد دست یافت. در معاملات دیروز نماد معاملاتی بانک ملت با 63واحد، فولادمبارکه با 39واحد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 28واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی شیراز با 6 واحد، لیزینگ رایان سایپا با 3 واحد و پارس مینو با 3 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 174 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 829میلیون و 837هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 55هزار و 467نوبت دادوستد بود. دیروز در بازار دو بورس تهران معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده به کدبه‌کد شدن بیش از 34میلیون سهم صنایع آذرآب به ارزش بیش از 13میلیارد تومان منتهی شد. همچنین دیروز کمتر از 30میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا به ارزش 2.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در زامیاد نیز بیش از 12میلیون سهم به ارزش یک میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین نماد سایپا نیز دیروز شاهد کد به کد حقوقی و حجم بیش از 11میلیون سهم به ارزش 1.5میلیارد تومان بود. 4میلیون سهم ایران ترانسفو هم به ارزش بیش از 4.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در پایان معاملات دیروز حق تقدم پارس خودرو با معامله 142میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک مرابحه سایپا با معامله 20.9میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

گفتنی است در بازار دیروز گروه‌های بانک‌ها، خودرو و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای داده‌پردازی ایران، سیمان بهبهان، سیمان خزر، حمل و نقل پتروشیمی، قند پیرانشهر، قند قزوین و شیر پاستوریزه پگاه خراسان بود. در مقابل نمادهای واسپاری ملت، گروه صنعتی ملی، کویر تایر، ملی سرب و روی، فرآوری مواد معدنی، ایران ارقام و باما با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. سهامداران دیروز برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، پارند پایدار سپهر، صکوک مرابحه سایپا، سهام چرخشگر و بانک خاورمیانه بیشترین تقاضا و طولانی‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند. در مقابل گروهی دیگر از سهامداران برای فروش اوراق مشارکت شهرداری شیراز، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت ملس نفت ایران، صکوک بنا گستر کرانه، صکوک مرابحه سایپا، سهام معادن بافق و اوراق مشارکت ملی نفت ایران بیشترین عرضه‌ها و طولانی‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند.


جابه‌جایی 95میلیون سهم در فرابورس

نقل و انتقال بیش از 95میلیون ورقه در 19هزار و 161نوبت معاملاتی نتیجه دادوستدهای دیروز فرابورس ایران بود و ارزش این حجم از معاملات بالغ بر 162.1میلیارد تومان رقم خورد. شاخص کل فرابورس در حالی معاملات این هفته را در ابتدا با افزایش چند واحدی آغاز کرد که سپس روند کاهشی به خود گرفت و در نهایت بدون تغییر نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در همان سطح 837 واحدی باقی ماند. در جریان معاملات دیروز 9 بهمن‌ماه، معاملات مثبت و منفی 0.4واحدی به ترتیب در نمادهای معاملاتی «هرمز» و «بپاس» موجب ثابت ماندن آیفکس شد.

در بازار سهام نیز 57میلیون سهم به ارزش بیش از 17.6میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. بالاترین حجم معاملات در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه به نماد «غشداب» با مبادله نزدیک به 6 میلیون ورقه تعلق گرفت. در عین حال سهامداران شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به میزان 15میلیارد و 4.5میلیون تومان در این نماد رقم زدند.

عنوان بیشترین افزایش قیمت به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن ثبت شد. در سمت دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و بیمه پاسارگاد بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند. دیروز همچنین در صدر جدول نمادهای پربیننده فرابورس نمادهای «غدیس» و «حسیر» به ترتیب متعلق به شرکت‌های پاکدیس و ریل سیر کوثر قرار گرفتند.

همچنین نقل‌ و انتقال افزون بر 55هزار ورقه به ارزش 4.2میلیارد تومان حاصل معاملات صورت گرفته در بازار تسهیلات مسکن بود در حالی که امتیاز تسهیلات مسکن دی‌ماه 95 در صدر این بازار به لحاظ حجم و ارزش قرار گرفت. همچنین اوراق تسهیلات مسکن دیروز در بازه قیمتی 73.8 تا 76.7 هزار تومان قرار داشتند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز شاهد دست‌به دست شدن یک میلیون و 35 هزار ورقه به ارزش بیش از 130میلیارد تومان بودیم و نماد معاملاتی «پارس 9607» بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار تجربه کرد. معامله بیش از 29هزار ورقه به ارزش افزون بر100میلیون تومان نیز نتیجه نقل و انتقال‌های انجام‌شده در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بود.


دادوستد‌های بورس کالا

در بورس کالای ایران 8هزار و 257 تن ذرت دانه‌یی به صورت فیزیکی و 16هزار و 950 تن ذرت دانه‌یی به صورت گواهی سپرده کالایی عرضه شد. علاوه براین 20هزار قطعه جوجه یک روزه مجتمع کشت و صنعت سبزدشت نیز در بورس کالای ایران برای معامله روی تالار قرار گرفت. این گزارش حاکی است، 100تن روغن خام سویا، یک هزار و 300تن شکر سفید، یک‌هزار تن شکرخام، 21هزار تن گندم خوراکی و 2هزار تن گندم دوروم نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز عرضه 17هزار تن انواع قیر را تجربه کرد. تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز شاهد عرضه 100تن شمش روی بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز عرضه 81هزار و 866تن وکیوم باتوم، سلاپس واکس، انواع قیر، لوب کات، گوگرد، مواد شیمیایی و مواد پلیمری را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر