اخبار

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۹۳

جزئیات خرید هواپیماهای ATR از زبان مدیرعامل «هما»

فرهاد پرورش، مدیرعامل هما با بیان اینکه پس از تحویل نخستین هواپیماهای ATR، برای هواپیماهای بعدی این کمپانی به تدریج در بسته‌های ۱۰ و ۲۰ تایی فاینانسر ‌جذب می‌شود، گفت: با ورود هواپیماهای جدید، اولویت هما احیای خطوط هوایی باطل‌شده قبلی و تقویت خطوط هوایی فعلی خواهد بود.

پرورش در گفت‌وگو با فارس درباره قرارداد خرید هواپیماهای ATR برای ایران‌ایر اظهار کرد: ‌‌اگر قرارداد ما با نمایندگان ATR ‌به نتیجه نهایی برسد، امیدواریم در گام اول تا پایان امسال یک تا دو فروند از این هواپیماها‌ وارد کشور و ناوگان هما شود. مدیرعامل ایران‌ایر در خصوص تامین اقساط این هواپیماها (ایرباس، بویینگ و ATR) گفت: از محل انجام پروازهای داخلی و خارجی تلاش می‌کنیم این اقساط را تامین کنیم. سیستم تامین مالی فاینانس است که 15 تا 20 درصد توسط ما یا کمپانی سازنده تامین می‌شود و بقیه هم از طریق فاینانسر یا کمپانی سازنده خواهد بود.

مدیرعامل ایران‌ایر همچنین درباره تربیت خلبان برای هواپیماهایی که قرار است وارد ناوگان هما شود، بیان کرد: هما تا حدود دو سال آینده کمبود خلبان برای هواپیماهای جدید ندارد زیرا خلبان به اندازه کافی داریم، اما برای هواپیماهای بعدی باید شروع به جذب خلبان جدید و تربیت آنها کنیم. پیش از این قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل گفته بود که ‌قرارداد خرید هواپیماهای ATR برای ایران‌ایر نهایی شده و آماده امضاست.

بنا به گفته اصغر فخریه‌کاشان مقرر شده است ایران‌ایر 20 فروند هواپیمای ATR خریداری کند، در حال حاضر این قرارداد مراحل اخذ مجوزهای داخلی هما را طی می‌کند؛ ‌رقم قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ATR برای تحویل این 20 فروند هواپیما از نظر مالی 400میلیون دلار است.


پرونده بدهی «ایران‌ایر»

به دولت رفت

معاون شرکت شهرفرودگاهی امام‌خمینی (ره) از طرح مساله بدهکاری ایران‌ایر در هیات دولت خبر داد.

کوروش فتاحی در گفت‌وگو با مهر افزود: بدهی ایرلاین‌ها به شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) حدود ۴۰۰میلیون دلار است و در این میان ایرلاین‌های خارجی بدهی چندانی ندارند.

وی افزود: جریان پرداخت در بدهی مهم‌تر از حجم آن است و ایرلاین‌های خارجی جریان پرداخت مناسبی دارند اما برخی ایرلاین‌های داخلی در نحوه پرداخت مشکلاتی دارند و با وجود همکاری شرکت فرودگاه، اقدام مناسبی در این زمینه انجام نمی‌دهند. فتاحی اظهار کرد: ایرلاین‌هایی مانند ایران‌ایر، هیچ‌گونه جریان پرداختی با شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) نداشته‌اند و بر همین اساس تمرکز شهر فرودگاهی بر بدهی‌های ایران‌ایر است. به گفته معاون شرکت شهرفرودگاهی امام‌خمینی (ره) شرکت هواپیمایی آسمان هم در زمینه پرداخت بدهی‌ها مشکلاتی دارد اما این شرکت گام مثبتی در این زمینه برداشته و اعتباری را از دولت دریافت کرده تا نسبت به پرداخت بدهی‌ها اقدام کند. وی اضافه کرد: شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)

منتظر نتیجه گام‌های مثبت آسمان است. ایران‌ایر بلاتکلیف است و هنوز اقدامی برای حل مشکل برنداشته است و برهمین اساس پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده است تا با اقدامات حقوقی، برخی اماکن مربوطه به ایران‌ایر به تملک شرکت فرودگاه‌ها درآید. فتاحی بیان کرد: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر حامل پرچم جمهوری اسلامی است و در ماه‌های آینده صاحب تعداد بسیاری هواپیمای نو می‌شود پس پتانسیل مناسبی برای فعالیت در حوزه هوانوردی دارد و چشم امید شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به این شرکت است. معاون شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) با اشاره به راه‌های پیش روی شرکت شهر فرودگاهی برای دریافت بدهی‌هایش افرود: تلاش می‌شود مساله بدهی ایران‌ایر به شهر فرودگاهی در رده‌های بالاتر همچون هیات دولت مطرح و پیگیری شود تا ایران‌ایر بتواند همچون گذشته به فعالیت‌های خود ادامه دهد.


مذاکره با ۳۵ هلدینگ داخلی برای سرمایه‌گذاری در «مکران»

دبیر ستاد توسعه مکران از مذاکره با ۳۵هلدینگ بزرگ داخلی و شرکت‎هایی از ۲۰ کشورجهان برای سرمایه‌گذاری درطرح‌های توسعه‌یی مکران خبر داد.

به گزارش صدا و سیما، محمد اسلامی گفت: برای نخستین‌بار به صورت فرابخشی در یک منطقه در حال اجرای طرح‌های توسعه‌یی هستیم. در اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران، زیرساخت‌های منطقه فراهم می‌شود و راه‌آهن چابهار زمینه اتصال به راه‌آهن سراسری را فراهم می‌کند. اسلامی اظهار کرد: ظرفیت بندر جاسک هم که هم‌اکنون 2میلیون تن است با نصب تجهیزات بندری به 8.5میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

دبیر ستاد توسعه مکران اظهار کرد: در اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران که در چارچوب توجه به اقتصاد دریامحور به اجرا در می‌آید به صنایع دریایی، شیلات و آبزیان، دریانوردی، صنعت، پتروشیمی و گردشگری توجه ویژه می‌شود. به گفته اسلامی با اجرای طرح‌های زیرساختی، ۶۰۰ هزار شغل در بخش شیلات و آبزی‌پروری در سواحل مکران ایجاد می‌شود. وی گفت: اگرچه نگاه اصلی در توسعه مکران، توجه به ظرفیت‌های داخلی است اما همزمان از سرمایه‌گذاری خارجی هم استفاده می‌شود. دبیر ستاد توسعه مکران بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی دو شهر جدید را در این منطقه ایجاد می‌کند تا ظرفیت افزایش چندبرابری جمعیت در منطقه مکران فراهم شود. وی افزود: ظرفیت بندری بندر چابهار در پنج مرحله به

۸۰ میلیون تن می‌رسد. اسلامی گفت: نخستین پایانه نفتی خارج از خلیج‌فارس را وزارت نفت در بندر جاسک در دست طراحی دارد. این مقام مسوول ادامه داد: عملیات احداث بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور در منطقه غرب جاسک با مشارکت یک شرکت خارجی به زودی آغاز می‌شود. معاون مهندسی دفاعی وزیر دفاع با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست، دریا و ساحل مکران را به‌طور دقیق مطالعه کرده است، گفت: بر اساس این مطالعات، تنها در دو نقطه سرمایه‌گذاری صنعتی خواهد شد. اسلامی اضافه کرد: ۶۸ موج‌شکن در طول منطقه مکران در دریای عمان به همت مهندسی نیروهای مسلح ایجاد شده است. وی گفت: خیران مدرسه‌ساز ساخت ۱۳۰مدرسه را در منطقه تقبل کرده‌اند و طرح تبدیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی جاسک به ۶۴تختخوابی در دست اجراست. اسلامی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در دو برنامه پنج ساله، طرح‌های توسعه‌یی در منطقه مکران به‌طور کامل اجرا شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر