سفر عراقی به ترکمنستان برای تعیین‌تکلیف قرارداد گاز

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۹۲۷

ایرنا مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه کمتر از 3درصد گاز مصرفی کشور از ترکمنستان وارد می‌شود، گفت: باتوجه به اینکه قرارداد تجاری گاز با این کشور رو به اتمام است، احتمال تمدید نشدن قرارداد وجود دارد اما نگران نیستیم.

سعید مومنی روزگذشته پس از بازدید از پروژه انتقال گاز دامغان- ساری در جمع خبرنگاران مازندران افزود: روز چهارشنبه حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، به ترکمنستان سفر کرده است که نتیجه تمدید یا پایان قرارداد تجاری گاز ایران با این کشور مشخص می‌شود. وی توضیح داد: باتوجه به اینکه روزانه حدود 4میلیون و 300هزار مترمکعب گاز از ترکمنستان به گلستان برای تقویت گاز استان‌های شمالی وارد می‌شود، شرکت ملی گاز برای مدیریت مصرف گاز خانگی، قطع گاز نیروگاه، صنایع سیمان و فولاد را در دستور کار قرار داده است. مومنی تصریح کرد: در هر صورت نگران پایان قرارداد تجاری با ترکمنستان نیستیم و با مدیریت به‌موقع می‌توانیم مقدار گاز وارداتی از این کشور را جبران کنیم. ایران اکنون با خریداری روزانه 35تا 40میلیون مترمکعب گاز به عنوان بزرگ‌ترین مشتری گاز ترکمنستان به‌شمار می‌رود که از 20سال گذشته تاکنون اقدام به واردات گاز از این کشور کرده است. به دلیل مسیر کوتاه خط لوله صادرات گاز ترکمنستان به ایران، صادرات گاز این کشور به ایران با کمترین هزینه انجام می‌شود اما سایر مشتریان گازی ترکمنستان مزیت‌های ایران را ندارند. چین، اروپا و پاکستان مشتریان جدید گاز ترکمنستان به‌شمار می‌روند که هزینه صادرات گاز به آنها به‌دلیل نیاز به خط لوله چند هزار کیلومتری هزینه سنگینی را به دنبال دارد. مدیر گاز‌رسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه پارسال 171میلیارد مترمکعب گاز در کشور مصرف شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال مصرف گاز با 20میلیارد مترمکعب به 191میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.

مومنی افزود: اگر در مصرف گاز کشور 10درصد صرفه‌جویی شود، قطع گاز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزارو 77شهر و 21هزار و 600روستای کشور از نعمت گاز برخوردارند، ادامه داد: درحالی که ایران کمتر از یک‌درصد جمعیت دنیا را دارد در مصرف گاز رتبه سوم را داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر