تداوم افزایش نرخ دلار به عدم ثبات اقتصادی منجر خواهد شد

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۹۱۹

این روزها بازار ارزیابی‌های تحلیلی درباره افزایش نرخ دلار در بازار پول و سرمایه ایران حسابی گرم شده و کارشناسان اقتصادی و مدیران تشکل‌های هر یک بر اساس داشته‌های فکری خود در این زمینه به اظهارنظر می‌پردازند. رحیم بنامولایی هم از جمله چهره‌هایی است که در این زمینه دیدگاه‌های جالب توجهی مطرح می‌کند. رییس اتاق بازرگانی البرز افزایش سطح دلار را بسیار نگران‌کننده دانست و گفت: با توجه به اینکه برای سال 96 نرخ دلار 33 هزار ریال پیش‌بینی شده لذا کنترل و نظارت دقیق دولت نسبت به این مهم ضروری است، چرا که کم توجهی در این زمینه مشکل عدم ثبات اقتصادی را در پی خواهد داشت.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی البرز، رحیم بنامولایی در سی و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز تداوم افزایش نرخ دلار را زنگ خطری برای بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: بروز این مشکل تعطیلی کارخانه‌ها، کاهش توانمندی منابع انسانی و پایین آمدن ارزش پول ملی را به دنبال خواهد داشت. وی اظهار کرد: برخی ادعا می‌کنند، افزایش قیمت دلار مانع از ورود قاچاق کالا می‌شود که این تصور غلط است و باید مزایا و زیان‌های افزایش نرخ دلار به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که دولت در سال‌های گذشته یک‌سری برنامه‌ریزی سیاست کاهش نرخ دلار و

تک نرخی شدن ارز را در دستور کار قرار داده است اکنون نیز باید برای کنترل نرخ دلار چاره‌اندیشی شود تا شاهد افزایش تورم و تداوم رکود در ماه‌های پیش‌رو نباشیم. رییس پارلمان بخش خصوصی استان البرز ادعای برخی را که معتقدند افزایش نرخ دلار باعث توسعه صادرات خواهد شد را ادعای غلط عنوان کرد وگفت: هر چه نرخ دلار بالاتر رود کارخانه‌ها مجبور خواهند شد، مواد اولیه را گران‌تر بخرند که این مساله با سیاست خروج از رکود همخوانی ندارد. وی تاکید کرد: افزایش بهره‌وری و کنترل نرخ دلار تا مرز تک نرخی شدن ارز برای خروج از رکود و توسعه بازار ضروری است. بنامولایی اهم مشکلات در بخش تولید را ناشی از قوانین مخل کسب و کار عنوان کرد وگفت: تعامل بین مجلس و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی ایران می‌تواند در رفع این مشکلات که بخش صنعت را مورد تهدید قرار داده موثر باشد. رییس اتاق بازرگانی البرز برخی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را مخل بهبود وضعیت کسب و کار دانست و گفت: این‌گونه مشکلات با حسن نیت مسوولان استانی و طرح آن در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کمک به رفع آن خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر